Aard van de tegenstand herkennen

Thema: Bouwen is de opdracht

"Toen gaf ik hun antwoord en zei tegen hen: De God van de hemel, Hij zal ons doen slagen en wij, Zijn dienaren, zullen opstaan en gaan bouwen. Maar u hebt geen deel, geen recht, en geen herinnering in Jeruzalem." (Nehemia 2:20)

Welke ervaring heb jij met tegenstand als het om het Koninkrijk van God gaat? Ik moet je eerlijk zeggen dat ik op allerlei manieren wel tegenstand heb ervaren. Soms herken je het ook gewoon direct en weet je: dit is onderdeel van de strijd die uiteindelijk Gods strijd is en niet de onze. Maar je zit er op die momenten wel gewoon helemaal middenin. Hoe reageer je en waar reageer je op? Nehemia komt ook strijd en tegenstand tegen, natuurlijk. Als je de stad rondom de tempel wilt gaan herbouwen, dan zit er een verzameling van machten niet op te wachten dat je daaraan gaat beginnen. Dan kunnen er koningen zijn die je toestemming hebben gegeven, maar als je op aarde gaat bouwen aan iets van de God van de hemel, dan weet je dat dit niet zonder slag of stoot gaat. En wees eerlijk, als eeuwen later Jezus op aarde is, wordt er bij Hem ook alles aan gedaan om Zijn missie te doen mislukken.

Je kunt je afvragen hoe erg het is als je weerstand ervaart. Het is wel echt irritant, zeker als je zoals Nehemia naar Juda bent gekomen om echt te gaan bouwen en je eigenlijk er niet op zit te wachten dat dit vertraging oploopt. Dat is gewoon niet wat je wilt. Je zou er voor kunnen kiezen om dan de discussie aan te gaan met die tegenstand, maar kijk eens mee naar wat Nehemia doet. Ze hebben besloten om te gaan bouwen en dan komen die twee mannen weer op het toneel: Sanballat en Tobia. En waar beginnen ze mee? Met bespotten, want dat haalt de motivatie er altijd uit. Spottende woorden blijven op een bepaalde manier makkelijk hangen, leugens haken vast en je raakt het zicht tussen waarheid en leugen kwijt. Naast de spot zeggen ze ook nog: "Wilt u tegen de koning in opstand komen?" Je zou toch bijna gaan twijfelen aan je missie!

Je zou misschien geneigd zijn om de discussie te gaan voeren en de strijd aan te gaan, woorden tegen woorden te bedenken en uiteindelijk geschreeuw tegen geschreeuw. Nehemia doet het anders. En ik geloof dat dit een daad van geloof is. "De God van de hemel, Hij zal ons doen slagen en wij, Zijn dienaren zullen opstaan en gaan bouwen." Dat is geloofstaal. En daarbij vult hij ook nog aan dat die twee mannen geen deel, geen recht, en geen herinnering in Jeruzalem hebben. Zo ga je de geestelijke strijd aan: In geloof! Zo ga je met tegenstand om, omdat je weet dat het niet jouw zaak is, maar die van God. Uiteindelijk zijn er maar twee machten: God en satan en meer niet. Het is het ene of het andere. Als je het zo terugbrengt tot de kern, dan past dit voorbeeld van Nehemia op alle situaties. Natuurlijk zal satan tegenstand bieden. Toen in Jeruzalem en nu ook. Daar is geen verschil in. Het gaat erom dat je het principe erachter leert zien. Als je dat ziet, dan kun je in geloof de volgende stap zetten. En ja, natuurlijk spreekt Nehemia die twee mannen aan, maar als je dieper kijkt zijn zij ook maar spelers van de vijand. En ja, zij maken met hun eigen verstand keuzes om dingen te doen, maar het is zeker wel bepalend onder welke macht je staat. 

Nehemia staat op als dienaar van de HEER! Dat is hier zijn houding en zo slaat hij de aanval af. Leer dat maar eens vaker doen. Ik hoor soms mensen bidden tot God en dan zeggen ze: "Heer, wil U satan schelden", maar dat hoeft de Heer niet te doen, dat is gewoon jouw en mijn taak als gelovige. Ga in je autoriteit staan en sla zo elke aanval af.

Gebed: Heer, geef mij door Uw Geest het juiste inzicht en onderscheidingsvermogen en help mij te zien waar het in de basis nu echt om gaat. En ik zal opstaan in de strijd en satan de deur wijzen. 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu