Afgestemd op God

Thema: Kracht van gebed

"Maar dit soort gaat niet uit dan door bidden en vasten." (Mattheüs 17:21)

Je kunt de kracht van gebed ervaren op het moment dat God ergens gebed voor geeft of ook door gewoon in gehoorzaamheid te bidden en God blijkt op dat moment je gebed te gebruiken. Soms ook mede door de gave van genezing of geloof. Door gewoon in gehoorzaamheid in situaties te bidden, heb ik heel veel bijzondere dingen zien gebeuren. Ik heb botbreuken zien genezen, ruggen recht zien worden, bot zien aangroeien waar dat niet meer komt en zelfs tumoren zien verdwijnen. En toch... heb ik nog veel meer niet zien gebeuren, terwijl ik wel bad. En dan blijft er een vraag hangen, die jij ongetwijfeld herkent als jij in gehoorzaamheid met mensen bidt: "Wat doe ik verkeerd?" Je kunt zeggen dat je nooit iets verkeerd doet en dat God het is Die bepaald hoe Hij je gebed gebruikt. Maar dat is misschien wel erg kort door de bocht.

Laten we eerlijk zijn: Wij bidden soms ook echt verkeerd! Of je dat bij ziekte kunt zeggen, weet ik niet, maar als er duistere machten in het spel zijn en er gebeurt niets met je gebed, dan is het goed om je af te vragen waarom er niets gebeurt op je gebed. Jezus heeft namelijk gezegd dat Hij ons de autoriteit geeft over de hele legermacht van satan en als er dan dingen aan de hand zijn die gebeuren door demonische aanwezigheid, dan kan het niet zo zijn dat daar geen doorbraak in komt. Door de jaren heen heb ik heel veel begeleiding gedaan rondom bevrijding en daar ook voor gebeden. Dat is vaak een gebedsbediening met heel veel strijd en je bevind je dan ook echt op het scherpst van de snede en echt midden in de strijd. Er zijn genoeg situaties geweest waar bevrijding kwam op het gebed, maar ik ben er ook wel eens met blauwe plekken vanaf gekomen omdat er iets begon te manifesteren wat ik in ieder geval niet zag aankomen. Er kan dus iets zijn wat een bevrijding in de weg kan staan en als bevrijding en genezing dan ook nog eens in elkaars verlengde liggen, wordt het dubbel ingewikkeld. Toch geeft Jezus daar een hele duidelijke aanwijzing over.

Er is een situatie dat Jezus op een berg is en daar wordt Hij verheerlijkt. Hij ziet Mozes en Elia en Zijn gezicht wordt blinkend licht. Dan ben je onder de indruk van Jezus' verheerlijking en vergeet je bijna dat er nog een aardse werkelijkheid is, maar die is er beneden aan de berg. Er zijn namelijk nog negen discipelen onderaan de berg achter gebleven en terwijl die wachten op de terugkomst van Jezus en de drie discipelen die mee mochten naar boven, komt er een man naar hen toe met een zoon. Als je het verhaal leest ontkom je er niet aan om te begrijpen dat het hier over een hele zieke jongen gaat die ook nog eens in de macht van de duisternis is. Die vader dacht dat hij met zijn zoon bij de discipelen op de juiste plek was, maar wat die discipelen ook doen, er gebeurt niets. De jongen geneest niet en de vijand gaat als een verschrikkelijke tekeer.

Dan komt Jezus naar beneden van de berg en wordt de jongen bij Jezus gebracht met de klacht erbij dat Zijn discipelen het niet konden oplossen. Jezus wordt dan boos op Zijn discipelen en noemt hen ongelovig en ontaard. Niet erg vriendelijk van Jezus. Waarom reageert Jezus zo? Daar kom je achter als Jezus de sleutel geeft tot de oplossing. Hij zegt namelijk: "Dit soort gaat niet uit dan door bidden en vasten". Bidden en vasten is in de eerste plaats een middel om te strijden, maar het is ook een middel om af te stemmen op God en op die manier te horen en te zien wat er nu echt speelt.

Eigenlijk is het heel simpel: Zolang het grondgebied van iemand niet opgeruimd is, vindt de vijand dat hij grondrechten heeft op iemands leven. Dus als er in het leven van iemand zonden zijn of in het voorgeslacht, dan kan dat een reden zijn waardoor de vijand vindt dat hij recht heeft op iemands leven. En dat is iets wat je met je eigen ogen lang niet altijd kan onderscheiden. Daarom zegt Jezus dat bidden en vasten nodig is. Waarom? Omdat je dan afgestemd bent op Gods Geest en Hij je zal openbaren wat er mis is. Je gebed was misschien wel heel krachtig en de vijand heeft misschien wel gesidderd toen je hem aansprak in de Naam van Jezus, maar het enige dat je zag waren manifestaties. Heel veel onrust rond bevrijding is echt niet nodig op het moment dat je eerst rommel opruimt in iemands leven of misschien zelfs ook nog wel in je eigen leven. Als er grondrechten zijn blijft de vijand zich graag misdragen en kan dit een gebed in de weg staan. Neem altijd de tijd om af te stemmen op God als je ergens voor bidt en stel je open voor wat God wil laten zien. En pas op dat je genezing en bevrijding niet met elkaar verward!

Gebed: Heer, open mijn ogen voor de geestelijke werkelijkheid in de situaties waar ik geen zicht heb op wat er zich echt afspeelt. Open mijn ogen om iemand echt te helpen als er omstandigheden zijn waar de vijand grondgebied heeft ingenomen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu