Bidden voor je vijand

Thema: Kracht van gebed

“Toen ging Mozes bij de farao weg, en hij bad vurig tot de HEERE. En de HEERE deed overeenkomstig het woord van Mozes, en de steekvliegen weken van de farao, van zijn dienaren en van zijn volk. Niet één bleef er over.” (Exodus 8:30 en 31)

Hoeveel kracht zou jij in je gebed willen hebben? Die vraag zou nog wel eens lastig kunnen worden als je deze vraag aanvult met de vraag waar je vooral meer kracht in je gebed wilt ontvangen? Met andere woorden, door welke gebeden zou jij echt het verschil willen maken? Is dat in je persoonlijke leven of bij de momenten dat je ergens voor bidt wat je zelf nodig hebt? Of gaat het om gebeden die je doet voor anderen? Ik zal op geen enkel manier een waardeoordeel geven over iets dat je voor jezelf vraagt. Ik denk alleen wel dat het goed is om erover na te denken hoe die verhouding eruit ziet. En waarom dit belangrijk is? Omdat, als je je Bijbel leest er heel veel gebeden zijn die alles met de ander te maken hebben. De psalmen zijn heel vaak persoonlijke gebeden en persoonlijke worstelingen met God, maar daarbuiten moet je eens opletten hoeveel er voor anderen gebeden wordt.

Ik zal beginnen met een heftig voorbeeld. Eigenlijk zijn het er meerdere bij elkaar. Ga even mee naar Egypte, daar waar Israël in de slavernij zit. Dan komt het moment dat God hen komt bevrijden, maar dit gebeurt niet direct. Er is eerst nog de strijd met farao. Er is een geestelijke strijd gaande om het volk Israël en de farao wil hen niet laten gaan. Mozes en Aäron moeten blijven proberen om het volk mee te krijgen. Telkens gebeurt dit maar niet en keer op keer laat God een plaag over Egypte komen.

Bedenk even hoe dit voor Mozes en Aäron geweest moet zijn. Elke keer weer een plaag en toch geen bevrijding. Maar er gebeurt nog iets, waar we vaak maar snel overheen lezen en zo snel mogelijk te zien wat de volgende plaag zal zijn. Nadat er weer een plaag is uitgebroken komt de farao toch in angst te zitten en telkens laat hij Mozes en Aäron roepen. En wat moeten Mozes en Aäron doen? Precies, ze moeten bidden tot God. De farao wil dat ze bidden tot hun God zodat de plaag zal ophouden. In ieder geval drie keer moeten ze bidden of de plaag ophoudt. En iedere keer belooft de farao dat hij dan het volk zal laten gaan.

Nu kun je dat een keer of twee zo doen, maar verplaats je even in Mozes en Aäron. Ik weet niet hoe jij zou reageren als je na de vierde, zevende of de achtste keer wordt geroepen door de farao om het probleem op te lossen, maar ik zou ongeveer zo reageren: “Beste man, je kunt van alles van mij vragen, maar ik zit nog steeds hier met het volk en je hebt mij niet laten gaan, dus je bekijkt het nu maar, ik blijf niet bidden om een oplossing van een plaag”.

Kracht van gebed is niet iets dat alleen iets is dat God je geeft voor de leuke dingen. Weet je, ik zou het liefste zeggen dat de kracht van het gebed vooral zichtbaar wordt in positieve dingen als genezingen, duidelijke leiding van God en dit soort dingen. Maar ik geloof dat God ook van ons vraagt om voor onze vijanden te bidden en dat Hij in hun leven ook grote dingen zal doen. Misschien zijn deze gebeden nog wel lastiger dan al die andere gebeden. Want bidden voor een doorbraak in het leven van iemand die je liever niet te veel ziet, is wel even wat anders dan bidden voor iemand die dichtbij je staat. En als je dan ook nog te worstelen krijgt met een verhoring van een gebed voor je vijand en geen verhoring voor diegene die je liefhebt, dan is het thema ‘Kracht van gebed’ ineens een heel lastig thema geworden.

Het blijft gaan over de vraag of je in elke situatie echt durft te vertrouwen op Gods Vaderlijke zorg voor jou en anderen. Mozes neemt zijn verantwoording en bidt voor de farao. Het gevolg is dat hij door God geholpen wordt en daardoor zijn hart verhard en hij Israël geen vrijheid geeft. Daar lijkt toch niets van te kloppen? En toch was dit volgens het plan van God. En vanuit Gods perspectief van genade is het de opdracht om ook voor de farao te bidden. Ook voor de farao’s in jouw leven, zelfs als dat iets uitwerkt, waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Zodra Mozes namelijk bidt, laat God de plaag weer ophouden. Dit is een onderdeel van voorbede, van gebed voor de ander, waar God jou in wil gebruiken om dingen te veranderen.

Gebed: Heer, als ik kies om te bidden voor mijn farao’s, dan maak ik een keus die ik eigenlijk lastig vind, omdat het zomaar zo kan zijn dat U hoort naar mijn gebed, omdat U de gebeden van Uw kinderen serieus neemt. En toch wil ik uit genade leven en ook genade uitdelen, ook als U dit van mij vraagt.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu