Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Dan moet je in de eerste plaats even naar Jezus kijken. Hij leed aan het lijden van ons. Hij was met innerlijke ontferming bewogen. Het raakte Hem dus in het diepst van Zijn wezen. En als je Jezus hebt gezien, heb je de Vader gezien. Ondanks de overwinning van Jezus en ondanks dat het Pasen is geworden lijden we nog onder de gebrokenheid. Antwoord geven op de vraag waarom God niet altijd ingrijpt, is niet de vraag die voorop zou moeten staan, dat is een vraag die raakt aan het wroeten in Gods plannen. Het helpt ook niet om troost te ervaren in het lijden. Opmerkelijk is het dat iemand als Paulus nooit bezig is met het waarom van zijn lijden, maar dat hij juist in het lijden uitziet naar het volmaakte, maar ook dat hij beseft dat God in het lijden wel aanwezig is. Wij zuchten niet alleen onder de gebrokenheid en het lijden na Pasen. Paulus zegt in de Romeinenbrief dat ook de schepping mee zucht, maar ook dat de Geest in ons zucht met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Als Paulus dit schrijft, heeft hij het over het lijden in deze tegenwoordige tijd. Daarvan zegt hij dat de optelsom van het lijden niet opweegt tegen het heerlijkheid die straks zal geopenbaard worden. Maar daarmee doet hij het niet af. Alsof je dan maar moet hopen op een beter dat er straks zal zijn en je voorbij moet gaan aan de pijn in het heden. Als wij, in dat lijden niet meer weten wat we moeten bidden, dan zucht de Geest in ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. Als het ons aan woorden ontbreekt en wij het niet meer weten, dan begint God door de Geest dus geen antwoorden te geven, maar de Geest in ons zucht met ons mee. Je zou kunnen zeggen dat ook God lijdt onder het lijden van de wereld. Het gaat dus niet buiten God om, maar God is in het lijden aanwezig. Daarin is Hij niet machteloos, want dat is een theologie van de machteloze Schepper die de tijd in beweging heeft gezet en de controle is kwijtgeraakt. God is juist niet machteloos. 

En zeker na Pasen waarna het Koninkrijk van God steeds meer zichtbaar wordt, zien we dat God ook wel degelijk macht heeft om wonderen te laten zien. Dat zal nu nog lang niet altijd gebeuren omdat we nog in een gebroken wereld leven, maar waar God nog geen herstel geeft, daar lijdt Hij wel mee. Er komt een moment dat God alle dingen zal herstellen, maar dan is de tijd van Gods geduld ook voorbij. Die twee kanten staan in een bepaalde spanning tegenover elkaar. Dat is niet aan ons om daar een antwoord op te hebben. Wij mogen vertrouwen dat God wel weet hoe het zit en meer niet. Maar tegelijk zucht de Geest mee met ons lijden. In dat zuchten draagt Hij ons ook, maar Zijn zuchten is ook een pleiten bij God Zelf. Pasen heeft nog niet de hemel op aarde gebracht, maar het nieuwe begin is wel begonnen. En tot die tijd is God altijd aanwezig in ons lijden.

Gebed: Heer, dank U wel dat U in ons diepste lijden betrokken bent. Uw betrokkenheid in ons lijden ontkent niet de pijn van het lijden, maar bevestigt dat juist. Uw zuchten laat ons zien dat U het anders hebt bedoeld. Dank U wel dat U erbij bent, altijd, ook na Pasen!

Activiteiten (klik op event voor meer info)

05 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
05 juli 2020
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
12 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Moet je iedereen over Jezus vertellen? (1)

Thema: Vragen staat vrij

"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen." (Mattheüs 28:19)

Hoe breng je de opdracht van Jezus tot uitvoering om deze wereld te winnen voor Jezus? Die vraag houdt altijd weer veel mensen bezig. Het is ook een lastige vraag. Het klinkt altijd wel makkelijk dat we mensen van Jezus moeten vertellen, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat helemaal niet zo makkelijk vind. En als je al eens met goede moed bent begonnen en je heel veel commentaar hebt gekregen, dan ben je misschien al weer even zo vaak gestopt. Mag ik je de vraag eens stellen of je mensen moet vertellen van Jezus?

Eerst maar een ervaringsverhaal. Er zijn jaren geweest, voordat ik theologie ging studeren, dat ik veel evangeliseerde. Op meerdere plaatsen was ik actief, maar als ik eerlijk ben, vond ik het altijd erg zwaar. Ik bleef vaak het gevoel houden dat ik iets deed dat nu eenmaal moest, maar het resultaat viel vaak tegen en ik voelde mij er ook erg ongemakkelijk bij. Als ik dan weer eens optrok met iemand die iedereen op straat durfde aan te spreken, werd mijn gevoel versterkt dat ik iets niet goed deed. Toch dacht ik dat het echt moest, wilde je een goede christen zijn en dus bleef ik maar zwoegen. Misschien begrijp je nu mijn vraag of je mensen moet vertellen over Jezus, wat beter.

Het is duidelijk dat iedereen moet weten Wie Jezus is en eigenlijk moet ook iedereen in Jezus gaan geloven. Alleen staat er geen is-gelijk-teken tussen deze zekerheid en dat jij dit moet doen op een bepaalde manier. Het kan zo zijn dat iemand zonder moeite iedereen altijd en overal aan durft te spreken. Ik heb geleerd de vraag naar het ‘waarom’ zo nu en dan maar eens te stellen. Het zou kunnen zijn dat iemand mij vroeger ook zag en dacht: “Hij gaat maar door en hij durft maar”, maar de intentie was twijfelachtig. Er zat iets van ‘verdienen’ in. En ja, er zijn evangelisten die absoluut met vrijmoedigheid en ontspanning makkelijk mensen aanspreken. Als dat zo is, is er niets mis mee en God heeft deze mensen ook zo gemaakt. Tegelijk is dit niet het antwoord op de vraag of je altijd en overal mensen moet vertellen over Jezus. Voor een echte evangelist misschien wel, maar als jij dat nu juist niet bent?

De opdracht van Jezus lijkt wel heel duidelijk: ‘Onderwijst alle volken en leer hen onderhouden alles wat Ik jullie geboden heb’ en dan komt daar ook nog de doopopdracht bij. Het is maar de vraag of Jezus bedoelt te zeggen dat dit voor iedereen zo letterlijk geldt. De vrouwen rondom Jezus doen dit namelijk nergens. Het waren de apostelen, met een bijzondere roeping die dat deden, maar je leest nergens dat de hele gemeente dit deed. Wat je wel leest is dat er heel veel tot geloof komen door de houding van de gemeente. Het willen delen en in de noden van elkaar voorzien blijkt in de eerste gemeente het grootste punt te zijn waardoor er velen tot geloof kwamen. Lees Handelingen 2 maar.

Daarom zegt Jezus ook nergens op welke manier we Zijn boodschap moeten doorgeven. Hij zegt wel dat de boodschap doorgegeven moet worden. Paulus maakt dan ook duidelijk dat er meerdere bedieningen zijn en dat lang niet iedereen een evangelist is. Laten we de komende keer of keren eens kijken welke mogelijkheden er zijn om mensen het evangelie te leren kennen. Dan zul je verrast zijn van de mogelijkheden en dan zul je ook zien dat er voor iedereen mogelijkheden zijn. Niet iets dat moet, maar iets dat bij jou past.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu