Gedegradeerd

Thema: Lijdenstijd

"En Pilatus zei tegen Hem: Zie de mens!" (Johannes 19:5b)

Het einde van Jezus lijdensweg is dichtbij gekomen. Lichamelijk is Hij ondertussen zo ongeveer aan het eind van Zijn krachten, al lijkt dat er nog niet direct op. Het lijkt dat Hij nog in staat is om Zichzelf voort te bewegen, maar hoe dat eruit gezien heeft, kunnen we alleen maar naar gissen. Je kunt je voorstellen dat als je zo gegeseld bent zoals Jezus, zo bent geslagen en zo, letterlijk, kapot bent, dat alles te veel begint te worden. En ondanks dat het lichamelijke lijden bijna niet erger kan, gaat ook het psychisch en emotioneel lijden nog gewoon door. Er wordt met Zijn status gespeeld en gespot. Zijn Koning-zijn wordt op de meest verschrikkelijke manier gebruikt en het loopt uit op een degradatie in menselijk opzicht, maar tegelijk is dat ook Goddelijke genade.

Als Jezus bij Kajafas wordt veroordeeld omdat Hij heeft gezegd dat Hij Gods Zoon is en Hij op weg moet naar Pilatus, dan merk je in de hele situatie bij Pilatus dat het thema 'Koningschap' een hele grote rol speelt. Als Pilatus Hem ondervraagt, is hij meerdere keren op zoek hoe dat nu zit met dat Koningschap van Jezus. Jezus maakt hem met wat geestelijke woorden bekend dat Hij zeker geen aardse koning is, want dan zou er voor Hem gevochten zijn, maar toch blijft Pilatus bezig rond die grote vraag. De vraag die al vanaf de geboorte van Jezus speelt. Toen de magiërs uit het Oosten kwamen die een ster hadden gezien, ging het bij Herodes ook al over Koning Jezus. En ja, dat is Hij, alleen niet een koning zoals een aardse koning. Wat daarbij bij Pilatus ook nog meespeelt is dat het Pilatus zeker niet ontgaan is dat ze Jezus een week eerder met gejuich hadden binnengehaald als een koning. Misschien is Pilatus nog wel bang geweest voor zijn positie, want als die Jezus echt een koning zou zijn die de Romeinen het land uit zou zetten, dan weet Pilatus ook wel wat er met hem zou gebeuren. En zo blijft Pilatus bezig met de vraag over het Koningschap van Jezus.

Tot het moment dat het ineens verandert. Pilatus zegt dat hij in Jezus geen schuld vindt en hij wil de Koning van de Joden loslaten en geeft het volk de kans om te kiezen tussen Jezus of Barabbas, maar als hij dat doet door Jezus de Koning van de Joden te noemen verandert de toon totaal. Zo zal Pilatus Hem niet meer noemen tijdens het proces, al blijft Hij voor Pilatus wel de Koning van de Joden, want dat zet hij straks boven het kruis, maar tijdens het proces is Jezus ineens koning-af. Na de geselingen zegt Pilatus: "Zie de mens". Degradatie! Pilatus zegt niets verkeerd, want Jezus heeft Zichzelf inderdaad ontledigd en is een mens geworden. Hij heeft inderdaad Zijn heerlijkheid afgelegd en mens geworden zoals wij. Maar wat hier psychologisch gebeurt, wat zoiets met de zelfwaarde van een veroordeelde doet is enorm. Elke waardigheid wordt Jezus afgenomen. Lichamelijk, maar ook emotioneel. Ja, Hij kwam als mens om als mens te sterven voor mensen, maar zonder waardigheid.

Dit gaat diep, als je de Koning van de koningen op deze manier wegzet. Pilatus heeft niet veel begrepen van het Koningschap van Jezus en hoe hij dit hier doet is mensonwaardig en is lijden op een diep emotionele manier voor Jezus. En ja, hier zegt ook God: Hier is de mens! Als je hier naar Jezus kijkt: Een doornenkroon op Zijn hoofd om de vloek over de aarde weg te dragen, geselingen om genezing mogelijk te maken en onze ziekten weg te dragen, bespot als God, omdat wij als God wilden zijn, ja hier staat het toonbeeld van de mens in zijn ware gestalte. Alleen hier staat niet een mens, maar God Die mens werd, om het onaantoonbare van ons mensen weg te dragen naar het kruis en ons onze waardigheid terug te geven. Gedegradeerd als Koning om mens te worden en ons te maken tot Koningskinderen, voor iedereen die dit gelooft.

Gebed: Heer, U werd mens, maar U droeg ook het toonbeeld van ons mensen toen U van al Uw waardigheid werd beroofd. Lichamelijk kapot en emotioneel gesloopt, zodat ik weer waardig mens zou kunnen zijn.

 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu