Erger dan een moordenaar

Thema: Lijdenstijd

"Zij dan schreeuwden allemaal opnieuw: Niet Deze, maar Barabbas! En Barabbas was een moordenaar." (Johannes 18:40)

Je staat als kind in de klas en er is blijkbaar iets voorgevallen, maar je hebt er niets mee te maken, toch wordt je door de leraar naar voren gehaald en je staat daar naast de dader van het opstootje. Dan vraagt de leraar aan de klas wie er straf verdient en vervolgens kiest de hele klas dat jij straf moet krijgen. Misschien zeg je: Als het er in het onderwijs zo aan toe zou gaan, dan zijn we in Nederland wel heel ver van huis. Misschien wel en natuurlijk kan dit ook echt niet. En blijf even in de rol van dat kind, wat zou je dan als kind gevoeld hebben? Bizar verhaal... Maar het staat in geen contrast met het verhaal van Jezus.

Pilatus zit met Jezus in zijn maag en niet een beetje ook. Hij vindt geen schuld in Hem, maar de volksoploop die ondertussen de vorm van een woedende menigte heeft aangenomen, maakt dat hij ook Jezus niet zomaar vrij durft te laten. Misschien was Jezus bij Pilatus nog wel het veiligste. Als er nog iemand genade voor Jezus had, dan was het Pilatus, maar hij kon geen kant meer op. En als dan de nood op z'n hoogst is, bedenkt Pilatus dat hij een oplossing heeft: Hij zal Jezus naast Barabbas neerzetten en aan het volk voorstellen om Jezus los te laten. Barabbas was tijdens een opstootje opgepakt omdat hij iemand had vermoord. Zo iemand wil je toch niet vrij zien rondlopen, zou je zeggen.

Het verhaal in de klas lijkt nog nergens op, als je even bedenkt wat er bij Jezus gebeurt. Het hele volk roept met één stem dat Barabbas losgelaten moet worden! Zie je Jezus staan? Onschuldig, nog nooit iets verkeerds gedaan en uiteindelijk vinden ze Hem verschrikkelijker dan een moordenaar! Een moordenaar is minder gevaarlijk dan Jezus, dat is eigenlijk wat het volk hier zegt! En Jezus, natuurlijk gaat Hij in plaats van Barabbas en in plaats van jou en mij, maar als mens zo vergeleken te worden moet verschrikkelijk zijn geweest. Jezus wist alles wat Hem zou overkomen, maar toch is dit een verschrikkelijk oordeel dat mensen Hem aandoen.

Het verhaal in de klas is groot onrecht, maar dat Jezus als verschrikkelijker wordt gezien dan Barabbas is het grootste onrecht dat je kunt bedenken, want elk oordeel over Jezus is het grootste onrecht. Het is een oordeel vellen over God Zelf. Jezus wordt onder de misdadigers gerekend, zodat misdadigers ook genade kunnen ontvangen. En een misdadiger, wie dat is? Dat is iemand de de wet overtreedt. Als je iemand vermoord, ben je er zo eentje. Wel bizar, als Jezus in de Bergrede zegt dat als je boos bent op je broeder, dat je ook een moord pleegt. Dat is precies hetzelfde. Logisch eigenlijk, want boosheid wordt wrok en wrok wordt haat en de moordenaar is geboren. Dus Jezus Die hier dit lijden ondergaat, betaalt hier wel voor jou en mij, die niets beter zijn dan Barabbas. Een misdadiger is geen misdadiger meer als de schuld is betaald. Jezus betaalt, zodat jij en ik rechtvaardig zijn en Gods genade ook weer mogen uitdelen aan schuldige mensen. Jezus, Die gevangenen vrijheid schenkt. 

Gebed: Heer, wat een wonderlijk lijden dat U moest lijden. Verschrikkelijk hoe U leed onder dit onrecht, onbegrijpelijk wat U mij geeft met Uw lijden.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu