Messias en Zoon van de mensen

Thema: Lijdenstijd

"De menigte antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord dat de Christus tot in eeuwigheid blijft. En hoe kunt U dan zeggen dat de Zoon van de mensen verhoogt moet worden? Wie is de Zoon van de mensen?" (Johannes 12:34)

Stel je voor dat een kroonprins zou zeggen: "Ja, ik word wel koning, maar ik moet eerst sterven en dan zal ik koning worden", hoe zou jij reageren? Het is natuurlijk een hele aparte opmerking dat je eerst sterft en dan koning zult worden. Het is zelfs dwaasheid om zo te praten. Hooguit zou iemand in onze tijd denken dat je in reïncarnatie gelooft of dat je de weg behoorlijk kwijt bent. Toch is het dit wat Jezus zo ongeveer zegt na de vraag van de Grieken die zo graag Jezus wilden zien. Jezus was al op weg naar Zijn laatste uren voor Zijn dood en dan komen er nog een paar Grieken die Jezus wel willen zien. Dat zou je best positief kunnen uitleggen, maar Jezus gaat er niet meer op in. Hij lijkt te zeggen dat Hij er geen tijd meer voor heeft.

Het is ook best apart als je beseft dat Jezus meer een bezienswaardigheid lijkt te zijn voor velen, dan dat ze zagen Wie Hij echt was. Die Grieken wilden die bezienswaardigheid ook wel eens zien, maar Jezus reageert tegen Zijn discipelen dat het nu de tijd is dat de Zoon van de mensen verheerlijkt gaat worden. En als je deze woorden laat inwerken op de discipelen, maar ook op de menigte om Jezus heen, dan lijkt dat hun tunnelvisie opnieuw te voeden en weer gaan hun gedachten op de loop. Tegelijk is de aanduiding 'Zoon van de mensen' ook een onduidelijke aanduiding. Alleen Jezus gebruikt deze voor Zichzelf, maar een echte aanduiding waardoor Zijn weg duidelijk werd is het niet. 

Jezus maakt in het beeld van een tarwekorrel opnieuw duidelijk wat er moet gebeuren: Hij moet sterven en uit Zijn sterven zal er veel vrucht voortkomen en Hij zal dan verhoogd worden. Door lijden tot heerlijkheid en dan een heerlijkheid als Koning van de koningen. En hoe reageert de menigte dan? Ze begrijpen iets van het woord 'verheerlijkt worden' en dat passen ze toe op de Messias: "Wij hebben gehoord dat de Christus tot in eeuwigheid blijft, maar hoe kunt U zeggen dat de Zoon van de mensen verhoogt moet worden?" Ze begrijpen niet dat de Christus en de Zoon van de mensen precies dezelfde persoon is. Weet je wat ze missen? Ze missen de noodzaak dat de Messias tegelijk ook mens moest zijn. Als de Messias zou komen om eeuwig te blijven, dan zouden zij nog steeds een probleem hebben gehad en wij ook. Als het bij de Messias er alleen om zou gaan dat Hij voor altijd komt, maar Hij niet als Zoon van de mensen als een tarwekorrel zou sterven, zou er geen eeuwige vrucht mogelijk zijn. Zijn verheerlijking als Messias is alleen mogelijk als Hij als Zoon van de mensen eerst als mens sterft.

Jezus komt om te betalen en ze begrijpen niet dat Jezus daarvoor komt. Jezus staat aan de vooravond van dat wat alles zal betalen aan schuld bij God en dat namens ons. De naam 'Mensenzoon' is niet zo maar een naam, maar het is de Naam van Jezus in onze plaats. En dat dit niet gezien wordt en Jezus ook hierin alleen gelaten wordt, ondanks alle profetieën en wonderen, wat een pijn en wat een miskenning. Sta de komende tijd eens intensief stil bij dat wat Jezus kwam betalen, als mens om onze rekening bij God te betalen. De hele gevallen schepping, inclusief de mensheid, Hij kwam het betalen, waar in Adam de rekening onbetaalbaar was geworden. Jezus, allerhoogste Heer, Hij verdient alle eer en aanbidding, Hij verdient ons geloof en onze toewijding.

Gebed: Jezus, God als mens en Zoon van de mensen, U aanbid ik, U erken ik als Koning en Heer en ik prijs U dat U eeuwig zult zijn, maar dat U dat deed door het lijden en de dood heen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu