Opgestaan met Jezus

"Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God,  Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven." (Galaten 2:20)


Met de Heer begraven en weer opgestaan. De zin van die lied zullen velen lezers herkennen. En juist nu het weer Pasen is geworden, ligt voor ons gevoel natuurlijk de nadruk op ‘opgestaan’. En tegelijk, is het de vraag in hoeverre wij dit ook echt ervaren, beleven en vooral hoe wij dit leven. Klopt het dat ons leven een opstandingsleven is? Of leven wij nog meer bij Golgotha, dan bij het open graf? Want dat is wel een groot verschil.


Op het moment dat de vrouwen bij het graf komen, denken ze een dode Jezus te vinden. Niet dat dit erg vreemd was, want je staat niet elke dag bij een open graf. Maar toch, na al het onderwijs dat Jezus al had gegeven en na alle eerdere opwekkingen uit de dood, is het toch wel opmerkelijk dat de vrouwen en de discipelen niet vol goede moed op weg gingen naar het graf om daar de levende Jezus te begroeten. Want het is nu zover: Jezus is opgestaan! Hij leeft. En dat doet Hij niet zomaar. Hij leeft zodat wij zouden leven met Hem.

Besef je dat Pasen het feest van het leven is? Het is het feest waarbij we niet langer meer in de dood zijn en bij de dood leven. Sterker nog, als gelovige kun je de dood niet eens meer zien, zegt Jezus later tegen Johannes op Patmos. Met dat Jezus is opgestaan, vangt het nieuwe leven aan. Dat is niet straks, maar dat begint nu al. Pasen is leven vanuit het nieuwe leven met Jezus.

Pasen is dus ook dat we niet telkens bij het kruis gaan staan om daar te blijven zeggen dat we dood zijn in de zonden en de misdaden, maar Pasen betekent dat wij met Christus zijn opgestaan in een nieuw leven. Dat leven begint niet straks pas, maar dat is nu al begonnen en zal eeuwig duren. Nu nog wel in gebrokenheid, maar straks in volmaaktheid.

Wij zijn geneigd om ons door satan en ons geweten doorlopend te laten aanklagen en zo in een doods bestaan te blijven leven, maar dat is geen Pasen. Pasen is geloven dat aan het kruis jouw dood bezegeld is, dat daar jouw dood als oordeel van God is volbracht en dat Jezus’ opstanding, jouw opstanding is. Zoals Jezus leeft, zo leef jij in Hem. Satan, wet en geweten kunnen je onmogelijk meer aanklagen als je werkelijk vanuit Pasen leeft.

Pasen betekent ook dat je dus niet met de vrouwen, vol treurnis naar het graf gaat, maar dat je de wereld intrekt om het Evangelie van de opgestane Heer overal te vertellen. Pasen is dat jij in een nieuw leven mag leven. Je bent vrij, zelfs als er nog zonden in jou zijn overgebleven. Niet om die zonden te koesteren, maar ze mogen je ook niet meer blijven achtervolgen en blijven aanklagen, want in Christus ben je verzoend en ben je springlevend voor Hem. Met zonden moet je breken en ze voor God belijden, maar het kan niet zo zijn dat als je dat hebt gedaan dat die zonden je nog blijven aanklagen. Dan wordt het tijd om vandaag op te staan in het leven dat Jezus jou heeft gegeven.

En hoe lang jij je leven in gebrokenheid nog mag leven weten niemand. Maar je leeft en je bent niet langer levend dood. Je leeft, ook al is dat nog in gebrokenheid en je mag reikhalzend uitkijken naar het volmaakte leven, terwijl je in dit gebroken leven, voluit Jezus meer en meer mag leren leven. Jezus leeft en jij met Hem! Pasen zet ons leven in een nieuw perspectief en in de dimensie van het Koninkrijk dat komt en dat er al is.

Gebed: Heer, ik leef nu echt, omdat U leeft. Ik zie uit naar een volmaakt leven, maar de tijd die ik in gebrokenheid leef, wil ik leven in het nieuwe leven dat U beschikbaar hebt gemaakt.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu