Veertigdagentijd - Dag 22 - Satans tactiek

“En hij stemde erin toe en zocht een geschikte gelegenheid om Hem, buiten de menigte om, aan hen over te leveren.” (Lukas 22:6) 

Als je wilt weten hoe satan zijn werk doet, moet je gewoon de situatie van Judas eens tot je laten doordringen. Eigenlijk gaat het verraad van Jezus in een paar stappen en dat is ook precies zoals satan meestal werkt. Nooit zal hij in ene grote stap iets uitvoeren, maar eigenlijk zorgt hij er altijd voor dat er een bepaalde geleidelijkheid zit in zijn plannen. Daarom is het goed om te kijken hoe dat bij Judas ging. En daarbij is helemaal niet gezegd dat satan bij iedereen dezelfde invloed heeft, maar zijn tactiek wordt wel duidelijk.

 

In al eerdere gedeelten bleek dat Judas een man van geld was. Hij beheerde de kas van de discipelen, maar ook op andere momenten bleek zijn ergernis al als er teveel werd uitgegeven. Als Maria de voeten van Jezus zalft is dat voor hem al een verschrikkelijke zaak. En geld heeft daar zijn macht al opgebouwd. Daarnaast zal er ook twijfel geweest zijn rond het optreden van Jezus. En dat is dan ook het moment dat satan een voet tussen de deur heeft gekregen. 

Op het moment dat satan de deur open wrikt, kan het eigenlijk alle kanten nog op. Satan beïnvloed Judas wel toen hij binnenkwam bij hem, maar dat wil niet zeggen dat hij onmachtig was. Totale bezetenheid komen we in de Bijbel maar sporadisch tegen, meestal zijn het bepaalde delen van iemands leven waar satan bezit neemt. Hij had er ook genoeg aan om bij Judas alleen maar op zijn hebzucht te sturen. 

De volgende stap die Judas zet is dat hij met de overpriesters gaat praten. Dan geeft hij voor het eerst echt toe aan wat satan in hem doet. En daar bij de overpriesters ziet ontmoet Judas dezelfde satan bij hen. Er ontstaat in de geestelijke wereld herkenning en de blijdschap van de overpriesters maakten dat de volgende stap helemaal niet zo moeilijk was. Wellicht heeft die blijdschap van hen ervoor gezorgd dat Judas zijn geweten het zwijgen kon opleggen. Het werd zelfs een prachtig avontuur dat ook nog geld opleverde en de leiders van het volk waren er blij mee. Is dit de rol van Judas als sluipschutter, leven in het verborgene? 

En dan komt het moment dat Judas toestemt en satan slaat compleet toe. Dat is het moment waar satan altijd op wacht, al moet hij er drie jaar over doen of al moet hij dat geleidelijk aan doen, uiteindelijk is dit hoe hij altijd te werk gaat. In dit geval in Judas, die zonder geloof in Jezus leefde, maar zo doet hij het ook bij elke gelovige waar hij rechtsgrond heeft veroverd. Dat kan lang duren, maar uiteindelijk wacht hij tot je ‘ja’ zegt en toegeeft aan wat hij wil. En als je dan kijkt welk vuile spel hij daarna speelt bij Judas, dan weten we hoe zeer we op onze hoede moeten zijn, want daarna is hij net zo lang doorgegaan tot Judas dacht dat er geen weg meer terug was en zichzelf van het leven beroofde. En de zegen van Judas? Hoe wrang ook, hij laat ons zien hoe de vijand te werk gaat, zodat wij ons kunnen wapenen. 

Gebed: Heer, Uw vijand is ook de mijne en zijn tactiek is geniepig en slim, maar U bent Overwinnaar, nu en altijd. Open telkens mijn ogen voor elke list van satan.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu