Is geloven altijd feest? - Volgens Hanna niet

"Maar aan Hanna gaf hij een speciaal deel, want hij had Hanna lief; maar de HEERE had haar baarmoeder toegesloten." (1 Samuël 1:5)


Stel je voor dat je een diep gelovige vrouw bent, met een pure relatie met God, welke garanties zal je dat geven? Ik kan je ene garantie geven: Je ontvangt straks een eeuwige toekomst vol van de heerlijkheid van God. Een toekomst zonder pijn, zonde en teleurstelling. Maar garanties voor dit leven zijn er eigenlijk niet. Tenminste, niet de garantie dat het altijd goed zal gaan. Wel de garantie dat God altijd bij je zal zijn, maar dat ervaar je lang niet altijd. Hanna was een vrouw die zo gelovig was. Dan moet ze toch wel gezegend worden?

 
Toch, als je het verhaal van Hanna leest dan blijkt het tegendeel. Ondanks dat geloof, ondanks haar leven met God blijkt dat er een heleboel is dat niet goed gaat. Haar man is getrouwd met twee vrouwen. Ja, haar man had haar wel het meest lief, maar dat zorgde wel voor een heleboel ellende in het leven van Hanna, want de tweede vrouw van haar man treiterde haar voortdurend. Vooral op het moment dat ze voor het jaarlijkse offer naar Jeruzalem gingen. Juist dan, als haar man haar extra vlees van het offervlees gaf, dan begon het. Juist op dat moment dat ze in Gods nabijheid wilde zijn.
 
En dan het grootste probleem: Ze had geen kinderen! Als iemand in die tijd ergens de zegen van God aan kon afmeten, dan was het wel in de kinderzegen. Als er geen kinderen waren, dan werd dat absoluut als een straf van God gezien. Je kunt het ook merken aan de manier hoe er over geschreven wordt in het boek Samuël: “God had haar baarmoeder toegesloten”. En haar rivaal in het huwelijk met haar man, wist daar wel raad mee.
 
En dan nog even die man van haar. Als ze dan verdrietig is en huilt omdat ze geen kinderen heeft gekregen, dan zegt haar man: “Joh, waarom huil je? Ben ik niet meer waard dan tien zonen?” Lekkere opmerking is dat van haar man. Het ontbreken van kinderen was een vloek voor haar. En ja, haar man maakte zich er niet zo druk over, die had bij zijn andere vrouw kinderen gekregen, dus de schuld lag ook nog bij haar.
 
Hanna was een gelovige vrouw! En vrouw die God echt liefhad en diende. Maar de zegen in haar leven ontbrak wel. Is geloven altijd leuk? Gaat het dan in alles vanzelf goed? Kennelijk niet, want deze vrouw had meer ellende dan vrolijkheid. Geloven betekent helemaal niet altijd dat de zegen gelijk meekomt. O ja, uiteindelijk zal je een eeuwige zegen ontvangen, maar nu op aarde, dan kan het ook soms zo anders gaan en begrijp je niets meer van God. Misschien ben jij iemand zonder kinderen, misschien al zolang een verlangen naar een huwelijk, maar het is er nog nooit van gekomen. Misschien al zolang op zoek naar vrede of genezing, maar het kwam nooit. Is je geloof dan niet goed genoeg? Als je gelooft, zou er toch wel een oplossing komen?
 
Nee, dat lezen we in de Bijbel juist niet. Juist de Hanna-ervaringen zijn ook ervaringen van gelovigen in de Bijbel. En wat Gods plan ermee was? Dat zegt de Bijbel ook nog eens niet. Zeker, Samuël wordt misschien wel de belangrijkste profeet die er is geweest. En zeker, zonder deze nood had Hanna misschien nooit een belofte aan God gedaan. Maar ga nu niet zeggen dat je een belofte moet doen om gezegend te worden, dat is niet waar het om gaat. Dat is geen regel, net zo min als dat het een regel is dat geloven gelijk staat met zegen op elk gebied. Geloven brengt uiteindelijk in de nood wel je hart tot rust bij God. Daar mag je het uitschreeuwen en God zal horen! En verhoren doet Hij dan op de manier waarvan Hij weet dat dit de beste manier is.
 
Gebed: Heer, ik dank U voor het eerlijke verhaal van Hanna. Nee, U zegende niet op het moment dat ze begon te geloven. U zegende op een andere manier, maar daardoor werd U wel groter voor haar!

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu