Daniël - Het visioen van een ram en een geitenbok

“In het derde jaar van de regering van koning Belsazar verscheen mij een visioen, te weten aan mij, Daniël, na het visioen dat mij eerst verschenen was.” (Daniël 8:1) 

Als we doorlezen in het boek Daniël, wordt het niet eenvoudiger. De visioenen die Daniël krijgt zijn erg ingewikkeld en ook onduidelijk. Er blijft, ook in het tweede visioen, een heleboel onduidelijk. Waarschijnlijk komt dit ook door de tijd waarin Daniël leefde. We moeten bedenken dat Daniël nog in de oude bedeling leefde en dus heel veel inzichten in de heilsgeschiedenis nog niet had. Er zijn in het boek Daniël veel overeenkomsten met het boek Openbaring, maar toch blijft het in Daniël nog waziger. Maar blijf dan ook bedenken dat Daniël het ziet vanuit zijn context: In de ballingschap in Babel, met nog geen zicht op verlossing en ook nog geen zicht op de Messias.

 

Het grote wereldperspectief van redding van de hele wereld, van het niet meer van belang zijn van de offerdienst, is voor Daniël totaal nog niet te begrijpen. Daniël weet op dit moment ook nog niet dat zijn eigen volk, straks de Messias zal afwijzen en dat dit voor een deel van de vervullingen zal leiden van de visioenen die hij krijgt. Ook in het tweede visioen speelt dit wel een serieuze rol. 

In dit visioen krijgt Daniël het beeld van een ram. In de uitleg die hij krijgt, blijkt dit te gaan over het rijk van de Meden en de Perzen. Op het moment dat hij dit visioen krijgt, in het derde jaar van koning Belsazar, is dit rijk eigenlijk nog maar net in opkomst en is het nog lang niet op zijn grootst. Dat maakt dat het visioen voor hem ook werkelijk angstaanjagend is. Want als je dan beseft dat er straks een meedogenloos rijk gaat komen, hoe verschrikkelijk zal dat dan zijn. 

Het rijk waarin Daniël nu leeft zal dus nog veel groter gaan worden. De ram is niet tegen te houden en hij stoot door naar het westen, het noorden en naar het zuiden. De totale, toenmalige wereld lijkt hij tot zijn bezit te nemen. De koningen van het rijk waarin Daniël leeft zullen handelen naar hun eigen goeddunken. En wat betekent dit dan voor Daniël? Dat de ballingschap voorlopig zeker nog niet ten einde is, maar vooral dat de hoop op het herstel van de tempel in Jeruzalem nog heel ver weg is. 

Het huidige rijk maakt zich groot en de ontwikkeling waarin Daniël zich nu bevindt zal nog heel ver doorgaan. Tegelijk roept dit wel de vraag op over welke periode dit totale visioen nu eigenlijk gaat. Wellicht moeten we leren om niet op alles een antwoord te willen hebben, waar God geen duidelijk antwoord geeft. In ieder geval is er met betrekking tot het rijk waar Daniël nu deel van uitmaakte ook duidelijkheid dat dit rijk niet altijd zal blijven bestaan. Er verschijnt een gietenbok die de ram compleet vertrapt. Daniël begrijpt, na de uitleg dat het rijk waarvan hij nu deel uitmaakt niet altijd zal blijven bestaan. Het zal stoppen. God voorziet in de ondergang van dit rijk. Daar wordt het niet beter mee, maar een koninkrijk als die van de Meden en de Perzen zal niet eindeloos doorgaan. Zoals ook de koninkrijken in onze tijd niet eindeloos mogen doorgaan van God. Er komt een tijd dat God ingrijpt in de wereldgeschiedenis, net zolang tot het kwaad zo groot geworden is dat God het definitief zal vernietigen. 

Gebed: Heer, heel veel van de visioenen van Daniël lijken voor ons niet zo’n grote betekenis meer te hebben, maar U vond het zo belangrijk dat U ze ons wel heeft gegeven in Uw Woord. Geef ons hoop, ook midden tussen de koninkrijken van onze tijd dat U uiteindelijk al het kwaad zal overwinnen.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 13:23-31

23  Ook zag ik in die dagen Joden die Asdoditische, Ammonitische en Moabitische vrouwen bij zich hadden doen wonen.
24  Hun kinderen spraken voor de helft Asdoditisch, en ze konden geen Judees spreken, maar spraken overeenkomstig de taal van elk volk.
25  Ik had onenigheid met hen en ik vervloekte hen. En ik sloeg sommige mannen van hen en trok hun de haren uit. Ik liet hen zweren bij God: U zult uw dochters niet aan hun zonen geven en van hun dochters niemand voor uw zonen of voor uzelf nemen!
26  Is het niet met betrekking tot deze dingen dat Salomo, de koning van Israël, gezondigd heeft? Terwijl er onder veel heidenvolken geen koning was zoals hij, en hij zijn God lief was en God hem tot koning gesteld had over heel Israël? Ook hem deden de uitheemse vrouwen zondigen.
27  Zullen wij dan naar u luisteren door al dit grote kwaad te doen door onze God ontrouw te zijn door uitheemse vrouwen bij u te doen wonen?
28  Een van de zonen van Jojada, de zoon van Eljasib, de hogepriester, was een schoonzoon van Sanballat, de Horoniet. Daarom joeg ik hem bij mij weg.
29  Denk aan hen, mijn God, vanwege de ontwijding van het priesterschap, namelijk het verbond van het priesterschap en van de Levieten.
30  Zo reinigde ik hen van al het vreemde en ik stelde diensten vast voor de priesters en de Levieten, ieder voor zijn werk,
31  en ook voor het offer van het hout op de vastgestelde tijden en voor de eerstelingen. Denk aan mij, mijn God, ten goede.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Invloed van vrouwen

Thema: Bouwen is de opdracht

"Is het niet met betrekking tot deze dingen dat Salomo, de koning van Israël, gezondigd heeft? Terwijl er onder veel heidenvolken geen koning was zoals hij, en hij zijn God lief was en God hem tot koning gesteld had over heel Israël? Ook hem deden de uitheemse vrouwen zondigen." (Nehemia 13:26)

Wat is de invloed van een vrouw op een man? Nu moet ik natuurlijk gelijk uitkijken wat ik ga schrijven, anders haken alle vrouwelijke lezers af. Toch is deze vraag wel even belangrijk bij het laatste gedeelte uit het boek Nehemia. Het is in de Bijbel natuurlijk een andere cultuur dan de onze. Je zou bijna het idee krijgen dat er heel denigrerend over vrouwen wordt gesproken en alsof vrouwen geen rol van betekenis hadden, maar dat is een beeld dat onze hedendaagse cultuur heel graag wil schetsen van de Bijbelse cultuur, zodat Gods Woord belachelijk gemaakt kan worden. In de eerste plaats was het geen vrouwelijke onderdrukking zoals God het ooit bedoelde, maar God had bepaalde rolpatronen in gedachten. Ik weet het allemaal, dat is heel gevaarlijk als je dit zegt. Maar als je bedenkt dat God Schepper is, zou Hij dan niet het beste weten hoe het ook echt goed is? Een uitspraak als dat Sara haar man, haar heer noemde, was zeker niet slaafs, maar waarschijnlijk heel normaal, zonder dat Sara daar ongelukkig mee was. Ook Sara had duidelijk genoeg in te brengen in haar huwelijk met Abraham. Wat is de invloed van een vrouw, juist ook toen al in de Bijbel? Die was enorm!

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu