Daniël - Het visioen van een ram en een geitenbok

“In het derde jaar van de regering van koning Belsazar verscheen mij een visioen, te weten aan mij, Daniël, na het visioen dat mij eerst verschenen was.” (Daniël 8:1) 

Als we doorlezen in het boek Daniël, wordt het niet eenvoudiger. De visioenen die Daniël krijgt zijn erg ingewikkeld en ook onduidelijk. Er blijft, ook in het tweede visioen, een heleboel onduidelijk. Waarschijnlijk komt dit ook door de tijd waarin Daniël leefde. We moeten bedenken dat Daniël nog in de oude bedeling leefde en dus heel veel inzichten in de heilsgeschiedenis nog niet had. Er zijn in het boek Daniël veel overeenkomsten met het boek Openbaring, maar toch blijft het in Daniël nog waziger. Maar blijf dan ook bedenken dat Daniël het ziet vanuit zijn context: In de ballingschap in Babel, met nog geen zicht op verlossing en ook nog geen zicht op de Messias.

 

Het grote wereldperspectief van redding van de hele wereld, van het niet meer van belang zijn van de offerdienst, is voor Daniël totaal nog niet te begrijpen. Daniël weet op dit moment ook nog niet dat zijn eigen volk, straks de Messias zal afwijzen en dat dit voor een deel van de vervullingen zal leiden van de visioenen die hij krijgt. Ook in het tweede visioen speelt dit wel een serieuze rol. 

In dit visioen krijgt Daniël het beeld van een ram. In de uitleg die hij krijgt, blijkt dit te gaan over het rijk van de Meden en de Perzen. Op het moment dat hij dit visioen krijgt, in het derde jaar van koning Belsazar, is dit rijk eigenlijk nog maar net in opkomst en is het nog lang niet op zijn grootst. Dat maakt dat het visioen voor hem ook werkelijk angstaanjagend is. Want als je dan beseft dat er straks een meedogenloos rijk gaat komen, hoe verschrikkelijk zal dat dan zijn. 

Het rijk waarin Daniël nu leeft zal dus nog veel groter gaan worden. De ram is niet tegen te houden en hij stoot door naar het westen, het noorden en naar het zuiden. De totale, toenmalige wereld lijkt hij tot zijn bezit te nemen. De koningen van het rijk waarin Daniël leeft zullen handelen naar hun eigen goeddunken. En wat betekent dit dan voor Daniël? Dat de ballingschap voorlopig zeker nog niet ten einde is, maar vooral dat de hoop op het herstel van de tempel in Jeruzalem nog heel ver weg is. 

Het huidige rijk maakt zich groot en de ontwikkeling waarin Daniël zich nu bevindt zal nog heel ver doorgaan. Tegelijk roept dit wel de vraag op over welke periode dit totale visioen nu eigenlijk gaat. Wellicht moeten we leren om niet op alles een antwoord te willen hebben, waar God geen duidelijk antwoord geeft. In ieder geval is er met betrekking tot het rijk waar Daniël nu deel van uitmaakte ook duidelijkheid dat dit rijk niet altijd zal blijven bestaan. Er verschijnt een gietenbok die de ram compleet vertrapt. Daniël begrijpt, na de uitleg dat het rijk waarvan hij nu deel uitmaakt niet altijd zal blijven bestaan. Het zal stoppen. God voorziet in de ondergang van dit rijk. Daar wordt het niet beter mee, maar een koninkrijk als die van de Meden en de Perzen zal niet eindeloos doorgaan. Zoals ook de koninkrijken in onze tijd niet eindeloos mogen doorgaan van God. Er komt een tijd dat God ingrijpt in de wereldgeschiedenis, net zolang tot het kwaad zo groot geworden is dat God het definitief zal vernietigen. 

Gebed: Heer, heel veel van de visioenen van Daniël lijken voor ons niet zo’n grote betekenis meer te hebben, maar U vond het zo belangrijk dat U ze ons wel heeft gegeven in Uw Woord. Geef ons hoop, ook midden tussen de koninkrijken van onze tijd dat U uiteindelijk al het kwaad zal overwinnen.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Efeze 4:1-16

1. Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
2. in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen,
3. en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede:
4. één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping,
5. één Heere, één geloof, één doop,
6. één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.
7. Maar aan ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus.
8. Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
9. Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?
10. Degene Die neergedaald is, is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.
11. En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,
12. om de heiligen toe te rusten, tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
13. totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,
14. opdat wij geen jonge kinderen meer zouden zijn, heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leer, door het bedrog van de mensen om op listige wijze tot dwaling te verleiden,
15. maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus.
16. Van Hem uit wordt het hele lichaam samengevoegd en bijeengehouden door elke band die ondersteuning geeft, overeenkomstig de mate waarin ieder deel werkzaam is. Zo verkrijgt het lichaam zijn groei, tot opbouw van zichzelf in de liefde.
 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

12 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)
06 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Heesselt (PKN)
13 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp (Herv)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Moet je iedereen over Jezus vertellen? (2)

Thema: Vragen staat vrij

"En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars" (Efeze 4:11)

Hoe win je mensen voor Jezus en moet je daarvoor dan echt de straat op? Dat was de vraag zoals we er vorige keer ongeveer mee begonnen. Jezus zei: “Ga heen, onderwijs alle volken”, maar we zagen ook dat dit vooral voor de apostelen gold. Hoe win je nu iemand voor Jezus? Alleen al die vraag bezorgt je misschien wel kriebels, want dat winnen voor Jezus voelt als zieltjes winnen en het voelt als iets waar iets gedwongens in zit voor degene die je zou winnen. Dus zullen we die term ‘winnen’ maar eens niet meer gebruiken? Hoe maak je iemand enthousiast voor Jezus en Zijn Koninkrijk? Dat klink heel anders!

Op welke manier zorg je ervoor dat iemand die niets met Jezus heeft, belangstelling voor Hem gaat krijgen? Niet omdat we iemand willen dwingen, maar wel omdat we weten dat er zonder Jezus geen leven is. Dat woord ‘winnen’ geeft vaak een gevoel dat het om een doel gaat, terwijl het ons er vooral om gaat dat we iedereen echt gunnen wat wij hebben ontdekt in de relatie met God. Wellicht komt de gedachte op waarom ik zoveel nadruk leg op de woordkeus. Om te ontdekken welke manier Gods Geest bij jou kan gebruiken om iemand verlangend en enthousiast voor Jezus te maken, moet je eerst de vraag eens stellen op welke manier jij ergens enthousiast voor wordt.

Misschien ben jij niet gelovig opgegroeid en weet jij precies waardoor jij uiteindelijk je hart aan Jezus gaf, maar als je heel je leven in de kerk hebt gezeten en je geleidelijk aan tot geloof bent gekomen, is die vraag misschien heel lastig. Denk daarom eens na wat bij jou interesse op zou wekken om je verder in het geloof te verdiepen? Wat zou jou raken, omdat wat Jezus je te bieden heeft, veel verder gaat dan wat ook in deze wereld.

Als de eerste gemeente alles met elkaar deelt raakt dat veel mensen, terwijl op een ander moment een preek van Petrus impact heeft. Maar wie zouden er geweest zijn bij die preek van Petrus? Dat waren wellicht mensen die bewust in Jeruzalem waren vanwege godsdienstige verplichtingen. Als Paulus, later op de Areopagus mensen in beweging ziet komen waren dat filosofen die hij op een filosofische manier aansprak. Dat paste ook wel bij Paulus.

Wat raakt jou? En ga dat nu eens als uitgangspunt nemen om anderen enthousiast te maken voor Jezus. Als het nu zo is dat jij geraakt wordt door de liefdevolle navolging van Jezus, zou dat jouw manier mogen zijn om anderen mee te nemen naar Jezus? Niet prekend, maar omdat ze onvoorwaardelijke liefde bij jou zien. Omdat jij zonder oordeel mensen wilt liefhebben raak jij het meest de mensen in de goot waar iedereen zijn hoofd voor omdraait, maar jouw liefde voor die mensen maakt hen geïnteresseerd in de reden waarom jij hen lief wil hebben. En dan hoef je nog geen woord over Jezus gezegd te hebben.

Als Paulus aan de gemeente in Efeze duidelijk maakt dat er vijf bedieningen zijn, dan zegt hij dat degenen met een bediening er zijn om anderen toe te rusten tot dienstbetoon. Dat betekent dat er in de gemeente dus vijf soorten mensen zijn. Apostelen met visie, evangelisten met werfkracht, herders die liefdevol zich om kwetsbare schapen bekommeren, profeten die bijzondere leiding van God hebben om in specifieke situaties te handelen en leraren die onderwijs geven. Kennelijk is het dus logisch dat deze vijf bedieningen zo in de gemeente aanwezig zijn, dat daarop moet worden toegerust. Zo zie je dat jij helemaal niet de straat op hoeft als je geen gave van evangelist hebt. Jij mag het Koninkrijk van Jezus brengen op een manier die bij jou past. Bemoedig jij graag, breng dan zo Jezus dichterbij, onderwijs jij graag, zoek dan daar op welke manier jij Jezus dichtbij kunt brengen en als jij graag zorgt, zet daar dan nieuwe stappen in om mensen door jou in aanraking met Jezus te brengen. En ben jij creatief? Misschien is dat jouw profetische manier om mensen te raken met Wie Jezus is.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu