Communicatie met God - Wanhopig roepen

“En Hij lag in het achterschip te slapen op een hoofdkussen; en zij wekten Hem en zeiden: Meester, bekommert U Zich er niet om dat wij vergaan?” (Markus 4:38) 

Alsof God Zich niet druk om je maakt. Ken je die momenten? Vroeger zou ik gezegd hebben: “Alsof de hemel van koper is”. Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, als dit zo is, want God woont door Zijn Geest toch in je hart, maar dat gevoel dat je roept en dat je geen antwoord lijkt te krijgen. Of net als dat gevoel van Elia, die op de vlucht sloeg voor Izebel en dan maar in de woestijn op zijn einde gaat zitten wachten. Hij staat er toch alleen voor.

 

De manier hoe Elia met God in gesprek gaat, vanuit zijn zelfmedelijden, is een manier waarvan wij misschien wel denken: “Kun je zo met God spreken?” Maar een soortgelijke situatie in het Nieuwe Testament is al niet veel anders. Misschien dat de situatie met de discipelen in hun bootje niet zo heel moedeloos en depressief was als bij Elia, maar ondertussen moeten ze toch wel echt machteloos geweest zijn. 

De storm waar de discipelen in terecht waren gekomen was niet meer te hanteren voor hen. Ze lijken ten onder te gaan in deze storm. En Jezus… Die lijkt nergens last van te hebben en Hij blijft gewoon slapen. En dan die vraag van de discipelen: “Maakt het U niet uit dat wij vergaan.” Heb je over die vraag weleens nagedacht? Eigenlijk is het wel een vreemde vraag, want als zij vergaan, gaat Jezus mee. Dus de vraag zelf al is wel bijzonder. Als ze Hem nu wakker hadden gemaakt met: “Jezus, het stormt, we vergaan, help ons”, dat was logischer geweest. Nu roepen ze Hem er wel bij, maar de toon die erin zit, klinkt nogal veroordelend. 

Natuurlijk, ze zijn in paniek, maar het gaat hier wel om de Zoon van God. Ze hebben het niet tegen hun collega, maar tegen Jezus! Misschien was de ergernis er ondertussen ook wel bijgekomen dat Jezus gewoon lag te slapen en dat zij het alleen moesten doen. Maar hoe erg is het nu eigenlijk? We weten natuurlijk al dat deze storm door demonen was aangezet, omdat het bootje niet bij Legio te laten aankomen. Misschien dat Jezus daardoor ook niet in paniek raakte. Maar dat wisten de discipelen nog niet. Net zo goed als dat jij soms niet weet waarom God niet lijkt te luisteren. 

Jezus wordt niet boos als wij radeloos, moedeloos en machteloos in paniek raken. Echt niet, Jezus begrijpt echt wel hoe het kan stormen in ons hart. Maar kijk dan gewoon even hoe Hij wel reageert. Hij staat op, bestraft de omstandigheden en brengt rust. Dat is wat Jezus doet. Jezus pakt Zijn discipelen niet aan, maar de omstandigheden en dan verwonderen zij zich over wat Jezus heeft gedaan en begrijpen ze er totaal niets meer van hoe dit allemaal kan. Als Jezus dan luistert, dan kunnen ze er met hun verstand niet meer bij. Dat is Jezus, het doet er bij Hem wel toe, alleen Hij lijkt soms pas in te grijpen op het moment dat we het helemaal alleen nog maar van Hem kunnen verwachten en wij niet meer kunnen roeien! 

Gebed: Jezus, ik roei nog zo vaak om het allemaal zelf te proberen. Als U niet gelijk reageert, doe ik er alles aan om het zelf op te lossen, zelfs als dat onmogelijk is. 

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu