Veertigdagentijd - Dag 37 - Te zwaar

“En toen zij Hem wegleidden, grepen zij een zekere Simon van Cyrene, die van de akker kwam, en legden hem het kruis op om het achter Jezus aan te dragen.” (Lukas 23:26) 

Hoe zwaar het lijden van Jezus was? Zo zwaar dat de dwarsbalk van het kruis niet meer door Hem gedragen kon worden. Het was te zwaar, Hij bezweek er onder. Na alle mishandelingen lag Zijn lichaam zo opengeslagen en kapot en was Hij zo verzwakt dat het niet langer meer lukte om die balk te dragen. En dan, als Hij bijna bezwijkt, dan pakken ze iemand van de weg en dwingen hem het kruis van Jezus te dragen. 

Waar ik even aan moest denken bij dit stukje van de lijdensweg, was dat als wij dus de zonden van onszelf moeten dragen, er eigenlijk hetzelfde gebeurt. Door onze zonden zijn wij net zo kapot, als dat Jezus dat hier plaatsvervangend is. En zoals Jezus, in onze plaats het niet kon volhouden onder deze vloek, kunnen wij het ook niet. Jezus in onze plaats, dat betekent dat wij er zo aan toe zijn, zonder Jezus. Laat dat beeld eens even tot je doordringen. Zo zwaar zijn dus de gevolgen van de zonde. 

En Simon van Cyrene, wat moet er door hem heengegaan zijn? Dat lezen we nergens, maar dit vloekhout moeten dragen, welke gevolgen heeft dat voor zijn Pascha? Wat zijn de gevolgen voor hem geweest onderweg? Dat dragen van het kruis kan nog wel, maar hoe is hij benaderd door het volk? 

Je zou een deel van de straf van een misdadiger op je moeten nemen. Maar tegelijk was het, als Simon iets wist van Jezus, ook wel iets wat hem medelijden gaf. Hij was in ieder geval niet bij de menigte betrokken. Je kunt je misschien de vraag wel eens stellen waar jij loopt in deze stoet? Draag jij je eigen kruis nog? Hoor je bij de menigte die van Jezus af wil? Die laatste twee lijken mij niet, als je een vaste lezer bent. Of ben je Simon van Cyrene? 

Het kan ook nog anders. Er waren ook nog vrouwen die Hem beklaagden. Die liepen mee en beklaagden Jezus. Uiteindelijk is het de vraag alleen maar of Jezus voor jou dit zware lijden mag doorstaan? Het lijden dat zo zwaar is geworden dat Hij er bijna onder bezweek. En toch roept Jezus er nog toe op dat we niet zo beklagenswaardig moeten doen zoals die vrouwen. Wees veel meer op je hoede voor hen die deze keuzes maken, want als ze dit aan Jezus doen, de Zoon van God, hoeveel respect zullen ze dan hebben voor Zijn volgelingen? Of hoeveel respect zal er zijn voor ons als christenen? Als Jezus al zo wordt weggevoerd, zal het met ons dan beter aflopen? Het is een zegen als we nooit geen vervolging gaan meemaken, maar de waarschuwing van Jezus aan deze vrouwen is wel kenmerkend. En dan hebben we het nog niet over nog veel vreselijkere tijden die zullen komen. 

Richt je geloof op Jezus, niet om medelijden met een mens te hebben, maar om vol verwondering te kijken naar Jezus zware lijden, waardoor jij je vrijheid hebt ontvangen en als kind van God mag leven. 

Gebed: Heer, als U er al zo aan toe bent, hoe zwaar zouden mijn zonden dan geweest zijn als ik ze zelf moest blijven dragen? En tegelijk besef ik dat een knecht niet meer is als zijn heer. Als dit U wordt aangedaan door mensen, zouden wij als volgelingen er dan beter vanaf komen in deze wereld?

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu