Vrede of zwaard (4)

"Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden." (Mattheüs 10:39) 

Uiteindelijk is het allemaal voor je gevoel soms de tegengestelde wereld. Je eerste reactie is vaak om je leven, je relaties, je situatie te redden. Je zou gewoon eens moeten kijken wat er gebeurt op het moment dat er ineens iets gebeurd waardoor er iets dreigt mis te gaan. Hoe reageer je dan? Die reactie, die zo menselijk is, is heel vaak ook de reactie die heel erg is gericht om jezelf te redden. Eigenlijk is dat wat Jezus bedoelt met deze woorden.

 

Op het moment dat je door je geloof in Jezus en de relatie met Hem in de problemen dreigt te komen, hoe reageer je dan? Zoek je allemaal manieren om eruit te komen, om toch nog uitgelegd te krijgen waarom je dingen doet, probeer je misschien zelfs wat af te zwakken? Het is bijna vanzelfsprekend, mede ook omdat er een cultuur in ons land is waarbij je zo makkelijk op van alles wordt afgemaakt. Maar Jezus zegt dat je in die gelovige situaties juist niet bezig moet zijn om je leven te zoeken, want dan verlies je het. 

Het omgekeerde is juist waar: Als je er voor kiest om ondanks alles toch Jezus te volgen, dan is dat als je leven verliezen, maar je ontvangt juist het leven van Jezus veel meer in jou. Dat is wat Jezus zegt. Je kruis op je nemen is niet het einde van alles, maar juist het begin van een nieuw leven. Juist waar jij jezelf kunt loslaten en op Jezus gaat vertrouwen, daar wordt dat nieuwe leven in jou steeds meer zichtbaar.  

Dit geldt natuurlijk in de eerste plaats voor degenen die Jezus niet willen volgen. Maar dan heeft het ook nog alles te maken met ongelovigen. Maar toch wil ik voor nu meer de nadruk leggen op je leven als gelovige. Deze woorden van Jezus staan er niet zomaar. Het zijn woorden die er alles toe doen, juist ook als gelovige. Vaak leven wij onder de maat omdat we juist wel bezig zijn om ons leven te behouden, we proberen ons overal uit te praten omdat de gevolgen van echt Jezus volgen soms toch wel erg hoog zijn.  

Ik merkte zelf dat toen ik voor het eerst begon te bedenken dat genezing ook in onze tijd echt een actueel thema is voor de kerk in onze tijd en voorzichtig begon te bidden met mensen om genezing, dat de reacties er vaak voor zorgden dat ik het niet durfde te benoemen dat ik dit geloofde. Gebeurde er dan na een gebed ergens is, dan ineens moest ik van alles uitleggen. Ik merkte hoe makkelijk veroordeling er voor kan zorgen dat je kiest om je leven te zoeken, terwijl Jezus gewoon zegt dat we dit niet moeten doen, maar moeten leren dat Hij in ons het leven is. En juist als je gehoorzaam wilt zijn aan de opdracht van Jezus, dan zal er ook tegenstand zijn, maar uiteindelijk ligt je leven niet in hoe andere op je reageren, maar hoe Jezus jou het leven in Zijn Naam steeds meer schenkt in jouw lichaam. 

Gebed: Heer, veroordeling en commentaar op gehoorzaamheid aan U is soms zo moeilijk en lastig. Ik wil echt niet telkens in de verdediging schieten, maar gewoon getuigen van U en wat U doet, ook in onze tijd.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 12:27-43

27  Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woon plaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dank zegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen.
28  De nakomelingen van de zangers verzamelden zich, zowel vanuit het omliggende gebied van Jeruzalem als vanuit de dorpen van de Netofatieten,
29  en vanuit het huis van Gilgal, en vanuit de velden van Geba en Azmaveth, want de zangers hadden dorpen voor zichzelf gebouwd rond Jeruzalem.
30  De priesters en de Levieten reinigden zich; vervolgens reinigden zij het volk, de poorten en de muur.
31  Toen liet ik de vorsten van Juda de muur opgaan. Ik stelde twee grote dank koren en processies op: de ene ging naar rechts, over de muur, naar de Mestpoort,
32  en achter hen liep Hosaja met de helft van de vorsten van Juda,
33  en Azarja, Ezra en Mesullam,
34  Juda, Benjamin, Semaja en Jeremia,
35  en van de nakomelingen van de priesters met trompetten: Zacharja, de zoon van Jonathan, de zoon van Semaja, de zoon van Mattanja, de zoon van Michaja, de zoon van Zakkur, de zoon van Asaf,
36  en zijn broeders Semaja en Azareël, Milalai, Gilalai, Maäi, Nethaneël en Juda, en Hanani, met muziekinstrumenten van David, de man Gods. En Ezra, de schriftgeleerde, ging voor hen uit.
37  Zij gingen vervolgens naar de Bronpoort, en recht voor hen uit gingen zij via de trappen van de stad van David naar boven, waar de muur oploopt, boven het huis van David langs tot aan de Waterpoort in het oosten.
38  Het tweede dank koor ging in tegenovergestelde richting, met mij erachter, en met de helft van het volk, over de muur, boven de Bakoventoren langs, tot aan de Brede Muur,
39  boven de Efraïmpoort langs, en over de Oude Poort en over de Vispoort, de Hananeëltoren en de Honderdtoren, tot aan de Schaapspoort. Vervolgens bleven ze bij de Gevangenpoort staan.
40  Daarna stelden de twee dank koren zich op in het huis van God, ook ik en de helft van de machthebbers met mij,
41  en de priesters Eljakim, Maäseja, Minjamin, Michaja, Eljoënai, Zacharja en Hananja, met trompetten,
42  en Maäseja, Semaja, Eleazar, Uzzi, Johanan, Malchia, Elam en Ezer. Ook lieten de zangers zich horen, en Jizrahja, de opzichter.
43  Zij brachten op die dag grote offers en waren verblijd, want God had hen in grote mate verblijd, en ook de vrouwen en de kinderen waren verblijd, zodat de blijdschap van Jeruzalem van ver gehoord werd.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Wijdt de ingewonnen gebieden opnieuw in!

"Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woonplaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dankzegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen." (Nehemia 12:27)

Welk gevoel krijg jij bij het woord 'inwijding'? Het is, denk ik, een lastig woord, want het roept de vraag op welke functie inwijding heeft. Betekent het dat als je bijvoorbeeld je huis inwijdt, dat dit een speciale zegen van God krijgt, waardoor je er met meer zegen kan gaan wonen? Of een kerkgebouw dat ingewijd wordt, kan God daar meer werken dan in een kerkgebouw dat niet is ingewijd. En trouwens, wanneer is iets een inwijding en wanneer niet? Eigenlijk is het dus iets dat nog niet zomaar is uitgelegd. Nadat alle feesten van dankbaarheid en nadat ook de verootmoediging is geweest en iedereen is verdeeld over Jeruzalem en over het land, dan roept Nehemia alle Levieten nog een keer terug naar Jeruzalem. En waarom? Precies, om de nieuwe stadsmuur in te wijden.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu