Vrede of zwaard (4)

"Wie zijn leven vindt, zal het verliezen; en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden." (Mattheüs 10:39) 

Uiteindelijk is het allemaal voor je gevoel soms de tegengestelde wereld. Je eerste reactie is vaak om je leven, je relaties, je situatie te redden. Je zou gewoon eens moeten kijken wat er gebeurt op het moment dat er ineens iets gebeurd waardoor er iets dreigt mis te gaan. Hoe reageer je dan? Die reactie, die zo menselijk is, is heel vaak ook de reactie die heel erg is gericht om jezelf te redden. Eigenlijk is dat wat Jezus bedoelt met deze woorden.

 

Op het moment dat je door je geloof in Jezus en de relatie met Hem in de problemen dreigt te komen, hoe reageer je dan? Zoek je allemaal manieren om eruit te komen, om toch nog uitgelegd te krijgen waarom je dingen doet, probeer je misschien zelfs wat af te zwakken? Het is bijna vanzelfsprekend, mede ook omdat er een cultuur in ons land is waarbij je zo makkelijk op van alles wordt afgemaakt. Maar Jezus zegt dat je in die gelovige situaties juist niet bezig moet zijn om je leven te zoeken, want dan verlies je het. 

Het omgekeerde is juist waar: Als je er voor kiest om ondanks alles toch Jezus te volgen, dan is dat als je leven verliezen, maar je ontvangt juist het leven van Jezus veel meer in jou. Dat is wat Jezus zegt. Je kruis op je nemen is niet het einde van alles, maar juist het begin van een nieuw leven. Juist waar jij jezelf kunt loslaten en op Jezus gaat vertrouwen, daar wordt dat nieuwe leven in jou steeds meer zichtbaar.  

Dit geldt natuurlijk in de eerste plaats voor degenen die Jezus niet willen volgen. Maar dan heeft het ook nog alles te maken met ongelovigen. Maar toch wil ik voor nu meer de nadruk leggen op je leven als gelovige. Deze woorden van Jezus staan er niet zomaar. Het zijn woorden die er alles toe doen, juist ook als gelovige. Vaak leven wij onder de maat omdat we juist wel bezig zijn om ons leven te behouden, we proberen ons overal uit te praten omdat de gevolgen van echt Jezus volgen soms toch wel erg hoog zijn.  

Ik merkte zelf dat toen ik voor het eerst begon te bedenken dat genezing ook in onze tijd echt een actueel thema is voor de kerk in onze tijd en voorzichtig begon te bidden met mensen om genezing, dat de reacties er vaak voor zorgden dat ik het niet durfde te benoemen dat ik dit geloofde. Gebeurde er dan na een gebed ergens is, dan ineens moest ik van alles uitleggen. Ik merkte hoe makkelijk veroordeling er voor kan zorgen dat je kiest om je leven te zoeken, terwijl Jezus gewoon zegt dat we dit niet moeten doen, maar moeten leren dat Hij in ons het leven is. En juist als je gehoorzaam wilt zijn aan de opdracht van Jezus, dan zal er ook tegenstand zijn, maar uiteindelijk ligt je leven niet in hoe andere op je reageren, maar hoe Jezus jou het leven in Zijn Naam steeds meer schenkt in jouw lichaam. 

Gebed: Heer, veroordeling en commentaar op gehoorzaamheid aan U is soms zo moeilijk en lastig. Ik wil echt niet telkens in de verdediging schieten, maar gewoon getuigen van U en wat U doet, ook in onze tijd.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu