De heiligheid van God - Vergeving kan niet

"Toen zei Jozua tegen het volk: U zult de HEERE niet kunnen dienen, want Hij is een heilig God, Hij is een na-ijverig God. Hij zal uw overtredingen en uw zonden niet vergeven." (Jozua 24:19) 

Over heiligheid gesproken! Dit zijn van die teksten die wij liever maar even overslaan. Want op deze manier spreken over God, dat is lastig. Dat is wat anders dan de genadige God Die toch wel weer vergeeft. Jozua gebruikt hier hele stellige woorden die je niet zomaar even aan je voorbij kan laten gaan. Het zijn woorden die iets over Gods heiligheid zeggen waar we ook niet zomaar omheen kunnen. Want deze woorden tekenen wel echt Wie God is.

 

Of slaat Jozua hier toch echt een beetje door? Jozua staat op dit moment met het volk Israël op een kruispunt. Jozua weet dat hij aan het einde van zijn leven is gekomen en op dat moment wil hij het volk nog ene keer voor de keus stellen wie ze willen dienen. Voordat hij heengaat, wil hij weten hoe hij het volk achterlaat. En daarom stelt hij het voor de keus. En wat zegt het volk dan: "Wij zullen de HEER dienen!" Maar dan is Jozua heel erg stellig: "Jullie kunnen het niet!" 

Het zal je maar gezegd worden dat je God niet kunt dienen. Jozua zegt dat God heilig is en daarom kunnen ze Hem niet eens dienen. Ze kunnen het niet eens volhouden, het is onmogelijk. Afgoderij was er telkens bij Israël al geweest. En in de heiligheid van God zit een diepe, heilige jaloezie. God is na-ijverig. Hij is eigenlijk ijverig voor Zijn eer. Hij accepteert geen andere goden naar Zich. De heiligheid van God accepteert geen andere heer, dan Hijzelf! En zodra het volk Israël dit gaat vergeten, zal het misgaan met het volk. 

De woorden van Jozua zijn niet overtrokken. Het is wat het is! God is heilig en wij kunnen Hem niet dienen. Jij en ik ook niet. Wij kunnen God nooit en te nimmer dienen in Zijn heiligheid. Dat is onmogelijk, want God is volmaakt zuiver en daar kunnen wij nooit aan voldoen. En die heiligheid van God, maakt dat Hij niet kan vergeven. Overtreding kan God niet vergeven. God moet de overtreding van Zijn heiligheid straffen. Jozua overdrijft niet, maar hij beseft heel goed hoe het zit. 

Gods heiligheid kan onmogelijk vergeven. Vind je dit te stellig? Toch is dit echt zo! Gods heiligheid kan geen zonde door de vingers zien. Gods heiligheid eist dat de zonde gestraft wordt, zo na-ijverig is God! Als we aan dit Goddelijke principe tornen, is God geen God meer. Daarom moest God een Lam geven, daarom moest Jezus komen. Het moest, omdat God zo heilig is, dat er straft moest komen. Daarom droeg Jezus de straf. Dit laat ons heel diep zien hoe heilig God is in Zijn diepste Wezen. Geloof in Jezus geeft ons de ruimte om weer in Gods heiligheid te komen, maar niet geloven, betekent dat Gods straf ook zeker zal komen. Zo radicaal is Gods heiligheid. Of Jezus, of wij moeten het dragen. Jezus in onze plaats of wij in onze eigen plaats.  

Gebed: HEER, wat ben ik dankbaar met Uw voorziening in Jezus Christus. Uw heiligheid eist de dood voor de zonde. Laat mij dat ook echt intens beseffen, zodat ik nog dankbaarder ben om het offer van Jezus.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu