Thessalonicenzen - Erken je voorganger

"En wij vragen u, broeders, hen te erkennen die onder u arbeiden, u leiding geven in de Heere en u terechtwijzen, en hen uitermate hoog te achten in liefde, om hun werk. Leef in vrede met elkaar." (1 Thessalonicenzen 5:12 en 13) 

Het zou wel eens een van de veel gebruikte teksten kunnen zijn die behoorlijk zijn misbruikt door de hele kerkgeschiedenis heen. Er zijn door de tijd heen wat voorgangers geweest die niet met kritiek konden omgaan en deze tekst maar gebruikten om de gemeenteleden met kritiek het zwijgen op te leggen. En soms gaat het zelfs zover dat een voorganger zich op deze manier tot een god heeft verheven of manipulerend te werk ging en Gods Woord zelfs geweld aan deed of gemeenteleden dwong om aan bepaalde voorschriften te voldoen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van de woorden van Paulus.

 

Paulus roept ons op om hen te erkennen die onder ons arbeiden. Je zou het ook mogen vertalen met 'hoogachten' of 'respecteren'. Daarmee zegt hij niet dat op basis hiervan alles wat een voorganger doet boven elke vorm van kritiek verheven is. Er zitten aan deze oproep eigenlijk twee kanten. Aan de ene kant is het belangrijk dat we hen die onder ons arbeiden erkennen, maar aan de andere kant is het ook zo dat een voorganger open moet staan voor een eerlijk gesprek. Jarenlang heb ik onder een prediking gezeten waar de zonde van de mens in het middelpunt stond, uiteindelijk Jezus ook nog wel werd genoemd en ik met de vraag bleef zitten: Zou dit nu alles zijn? En zodra ik het gesprek zocht, werd het afgekapt. Zo is het niet de bedoeling, te meer omdat het Evangelie zo breed is, dat een goed gesprek daarover, juist voor degenen die onder ons arbeiden zo belangrijk is om hen scherp te houden. 

Als we dat gesprek aangaan, dan zijn ook dat juist de dingen die erkenning geven aan hun werk in de gemeente. Het is daarnaast ook heel belangrijk om te lezen wat Paulus zegt over hen die onder ons arbeiden. Het woord 'arbeiden' laat zich beter vertalen als 'inspannen'. Het is duidelijk dat het om hen gaat die er helemaal voor willen gaan en de gemeente willen leiden in de Heer. Dat laatste is heel belangrijk. Het leidinggeven aan de gemeente moet niet het belang dienen van degenen die zich inspannen, maar het moet gaan om het belang van de Heer! Als het eigen belangen zijn, tot zelfs een volle kerk toe voor eigen eer, dan zit het goed mis, daar mogen ze geen erkenning voor krijgen.  

En een ander woord dat heel lastig kan zijn is, als de op de bovenstaande manier arbeiden, dat ze de gemeenteleden ook terecht mogen en moeten wijzen. En dat is naar leer en leven. En ja, dat betekent dus ook als het gaat om het discipel zijn in de wereld, dat ze ons ook daar op mogen aanspreken. Dus ook als onze daden ontbreken. En hoe goed is het als dat op een oprechte manier gebeurt. Dat maakt je als gelovige uiteindelijk ook veel sterker. En erkennen we de mensen die op deze manier arbeiden, dan worden ook zij sterker door deze bemoedigingen. 

Gebed: Vader, kritiek is nooit makkelijk, maar als we elkaar daar op een eerlijke manier bij helpen, zullen voorgangers en gemeenteleden sterker worden in hun geloof. Leer ons kwetsbaar en vol liefde met elkaar omgaan.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu