Erger dan een moordenaar

Thema: Lijdenstijd

"Zij dan schreeuwden allemaal opnieuw: Niet Deze, maar Barabbas! En Barabbas was een moordenaar." (Johannes 18:40)

Je staat als kind in de klas en er is blijkbaar iets voorgevallen, maar je hebt er niets mee te maken, toch wordt je door de leraar naar voren gehaald en je staat daar naast de dader van het opstootje. Dan vraagt de leraar aan de klas wie er straf verdient en vervolgens kiest de hele klas dat jij straf moet krijgen. Misschien zeg je: Als het er in het onderwijs zo aan toe zou gaan, dan zijn we in Nederland wel heel ver van huis. Misschien wel en natuurlijk kan dit ook echt niet. En blijf even in de rol van dat kind, wat zou je dan als kind gevoeld hebben? Bizar verhaal... Maar het staat in geen contrast met het verhaal van Jezus.

Pilatus zit met Jezus in zijn maag en niet een beetje ook. Hij vindt geen schuld in Hem, maar de volksoploop die ondertussen de vorm van een woedende menigte heeft aangenomen, maakt dat hij ook Jezus niet zomaar vrij durft te laten. Misschien was Jezus bij Pilatus nog wel het veiligste. Als er nog iemand genade voor Jezus had, dan was het Pilatus, maar hij kon geen kant meer op. En als dan de nood op z'n hoogst is, bedenkt Pilatus dat hij een oplossing heeft: Hij zal Jezus naast Barabbas neerzetten en aan het volk voorstellen om Jezus los te laten. Barabbas was tijdens een opstootje opgepakt omdat hij iemand had vermoord. Zo iemand wil je toch niet vrij zien rondlopen, zou je zeggen.

Het verhaal in de klas lijkt nog nergens op, als je even bedenkt wat er bij Jezus gebeurt. Het hele volk roept met één stem dat Barabbas losgelaten moet worden! Zie je Jezus staan? Onschuldig, nog nooit iets verkeerds gedaan en uiteindelijk vinden ze Hem verschrikkelijker dan een moordenaar! Een moordenaar is minder gevaarlijk dan Jezus, dat is eigenlijk wat het volk hier zegt! En Jezus, natuurlijk gaat Hij in plaats van Barabbas en in plaats van jou en mij, maar als mens zo vergeleken te worden moet verschrikkelijk zijn geweest. Jezus wist alles wat Hem zou overkomen, maar toch is dit een verschrikkelijk oordeel dat mensen Hem aandoen.

Het verhaal in de klas is groot onrecht, maar dat Jezus als verschrikkelijker wordt gezien dan Barabbas is het grootste onrecht dat je kunt bedenken, want elk oordeel over Jezus is het grootste onrecht. Het is een oordeel vellen over God Zelf. Jezus wordt onder de misdadigers gerekend, zodat misdadigers ook genade kunnen ontvangen. En een misdadiger, wie dat is? Dat is iemand de de wet overtreedt. Als je iemand vermoord, ben je er zo eentje. Wel bizar, als Jezus in de Bergrede zegt dat als je boos bent op je broeder, dat je ook een moord pleegt. Dat is precies hetzelfde. Logisch eigenlijk, want boosheid wordt wrok en wrok wordt haat en de moordenaar is geboren. Dus Jezus Die hier dit lijden ondergaat, betaalt hier wel voor jou en mij, die niets beter zijn dan Barabbas. Een misdadiger is geen misdadiger meer als de schuld is betaald. Jezus betaalt, zodat jij en ik rechtvaardig zijn en Gods genade ook weer mogen uitdelen aan schuldige mensen. Jezus, Die gevangenen vrijheid schenkt. 

Gebed: Heer, wat een wonderlijk lijden dat U moest lijden. Verschrikkelijk hoe U leed onder dit onrecht, onbegrijpelijk wat U mij geeft met Uw lijden.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Romeinen 8:18-30

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk  de verlossing van ons lichaam.
24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding. 
26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijkdie overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Leven na Pasen in gebrokenheid (II)

"En evenzo komt de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." (Romeinen 8:26)

Al het lijden dat er nu nog steeds is, dat klopt niet. Dat zeiden we vorige keer al. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat wij zouden lijden. Het lijden is ook niet Gods schuld. Dat zeggen mensen nog wel eens. Er zijn twee uitspraken waar ik mij behoorlijk over kan opwinden. De ene kant de opmerking 'het word je niet door mensen aangedaan'. Daarmee wordt vaak bedoeld dat het van God komt. Dat is nog maar de vraag. Dan leggen we het bij God neer, terwijl wij zelf als mensheid onder de vloek van de gevolgen van de zonden terecht zijn gekomen. En de andere kant zijn mensen die niets met God zeggen te hebben, maar die wel om het hardst roepen: "Waarom greep God niet in" of "Waarom liet God dit gebeuren". Als je dan niets met God hebt, waarom geef je Hem dan wel de schuld van het lijden? Het lijden is het gevolg wat wij hebben gedaan en wat wij doen. Pas op dat je het gelijk met nette antwoorden wil dichttimmeren. Pas op dat je het theologisch allemaal wilt verklaren. Wat is de rol van God in het lijden?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu