Veertigdagentijd - Dag 9 - Bevoegdheid van Jezus

“En zij zeiden tegen Hem: Zeg ons met welke bevoegdheid U deze dingen doet, of wie het is die U deze bevoegdheid heeft gegeven.” (Lukas 20:2) 

Jezus ter verantwoording roepen is niet dat wat erg verstandig is. Eigenlijk heel eenvoudig omdat Jezus Zich niet ter verantwoording laat roepen en als Hij het toelaat is het maar de vraag of Hij echt een antwoord zal geven. Stiekem geniet ik eerlijk gezegd wel van Jezus’ antwoord aan de Schriftgeleerden en de overpriesters. Misschien is het zelfs wel een manier van antwoord geven waarvan ook wij mogen leren. Jezus gaat namelijk niet in de verdediging, juist dat wat wij wel zo vaak doen. Jezus stelt gewoon een vraag terug.

 

Zodra jij je in de verdediging laat dringen als het over dingen gaat die jij doet naar Gods Woord en die anderen niet goed vinden, dan kom je direct in een strijd terecht waarmee je niets verder komt. En soms kun je niet eens iets anders dan in de strijd terecht komen, maar zelfs dan laat Jezus zien hoe Hij dat doet. Hij stelt gewoon een andere vraag, maar wel zo dat de Schriftgeleerden er niets mee kunnen. 

De manier hoe Jezus het Evangelie bracht zal op een manier zijn geweest die behoorlijk nieuw was voor het volk. Je moet bedenken dat wij het Evangelie elke keer horen en ook helemaal kennen, maar dat gold niet voor het volk in de tijd van Jezus. Die kenden alleen de Thora en de profeten. Als er iets werd gelezen dan waren het de profeten en de uitleg was dan heel profetisch, maar bij Jezus ging dat ineens totaal anders, want Hij was de vervulling van die profetieën.  Elk woord dat Jezus sprak dat was met Goddelijk gezag. Het was zo anders, dat de Schriftgeleerden begonnen te vragen met welke bevoegdheid Hij sprak. 

Het feit dat die vraag wordt gesteld maakt duidelijk dat er iets totaal anders is in de verkondiging die Jezus deed. Er waren immers genoeg andere rabbi’s die gewoon aan het woord waren en onderwijs gaven, maar daar werden niet dit soort vragen aan gesteld. Dat laat zien met hoeveel gezag Jezus sprak. Zijn woorden zijn woorden met gezag en met kracht. Zijn woorden deden dus iets, zelfs zoveel dat er blijkbaar bevoegdheid voor moest zijn om de dingen te mogen zeggen die Hij sprak. 

Alleen heeft Jezus er geen behoefte aan om antwoord op die vraag te geven. Het gaat erom dat wij de woorden van Jezus horen als woorden van God Zelf. Woorden met Goddelijke kracht. Dat is nog steeds zo. Jezus woorden hebben Goddelijke kracht. Ze doen altijd iets in je leven. Ga de komende tijd eens beseffen dat de gesproken woorden van Jezus, nog steeds kracht hebben en kracht doen, ook in jouw leven. Zodra jij de woorden van Jezus in je leven ruimte geeft, gaan ze ook gegarandeerd iets uitwerken. Maar ga Jezus niet vragen naar Zijn bevoegdheid. Hij is God Zelf en daarom kan Hij zeggen wat Hij zegt. De manier hoe Hij de Schriftgeleerden op hun plaats zet is bijzonder en laat zien dat we de strijd niet aan hoeven te gaan met hen die op oordeel uit zijn en laten wij elk woord van Jezus serieus nemen als Goddelijke woorden. 

Gebed: Heer, ik geloof dat Uw woorden Goddelijke kracht zullen doen in mijn leven en daarom wil ik elk woord van U toelaten in mijn leven en als ik namens U het Evangelie deel, wil ik ook uit elke strijd blijven die daarop af komt.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu