Veertigdagentijd - Dag 6 - Gehoorzamen

“Hij zei: Ga het dorp in dat voor u ligt, en als u daar binnenkomt, zult u een veulen vinden dat vastgebonden is waarop geen mens ooit heeft gezeten. Maak het los en breng het hier.” (Lukas 19:30) 

Hoeveel geloof heb jij in de woorden van Jezus? Jezus had net dan wel een gelijkenis verteld, waarvan we ons kunnen afvragen wat de discipelen er van begrepen hebben. Van de Heilige Geest en de gaven van Hem wisten ze in ieder geval nog niets af, dus als het daarover gaat, wat zouden ze echt van die gelijkenis hebben begrepen? En als het gaat over de woorden van Jezus en de opdrachten die Hij gaf, wat zouden ze daarvan begrepen hebben? 

 

In ieder geval pakt Jezus de leiding, nadat Hij de woorden van die gelijkenis over die tien ponden had gesproken. En dan zegt Hij tegen twee van Zijn discipelen: “Ga naar het dorp voor jullie en daar zullen jullie een veulen van een ezel vinden waar nog nooit iemand op heeft gezeten, neem het mee voor Mij” Zeg nu zelf, wat is dit voor een vreemde opdracht? Hoe kan Jezus weten dat daar in dat dorp zo’n ezel staat? 

Hoeveel geloof heb jij in de woorden en opdrachten van Jezus? Geloof jij dat Hij Gods Zoon is Die alles weet en die precies dat vraagt van je wat ook werkelijk kan en mogelijk is? Want dat is wat Jezus hier doet. Stel je toch voor dat je dan die ezel vindt, maar terwijl je die ezel wilt meenemen, komt de eigenaar die tegen je zegt: “Wat doe je nu, die ezel is van mij!” Hoe moet je dan reageren? 

Hoe je dan moet reageren? Jezus zegt: “Dan zeg je gewoon dat de Meester hem nodig heeft.” Dat zijn toch wel behoorlijke avonturen die je met Jezus meemaakt. Durven wij zo duidelijk te zijn als mensen je ter verantwoording roepen? Toch gaan deze twee discipelen. Ergens ben je daar ook gewoon discipel voor. Discipel om echt te luisteren naar wat Jezus zegt en dan ook gewoon echt te doen wat Hij je opdracht! 

Soms moet je ook gewoon je niet afvragen waarom Jezus dingen van je vraagt, soms is Jezus’ weg een andere weg dan dat wij kunnen bedenken. Jezus’ weg gaat immers via het lijden naar de heerlijkheid. Dat is Gods waarheid op dit moment en die ezel is alleen nodig om Jezus op een ezel Jeruzalem in te laten rijden. Heb je daar wel eens over nagedacht? Welke koning gaat er nu op een ezel rijden? Dat is toch niet koningswaardig? Jezus is ook geen Koning op het paard die de strijd aangaat, maar Hij is de Koning van de vrede! Het is de vervulling van de profetie van Zacharia dat Jezus, als de Koning op een ezel zou komen! Een ezel, daarmee zou Hij komen als Koning in Jeruzalem. Je moet wel de profetieën kennen om te begrijpen wat er gebeurd, maar dan kun je de Messias ook niet meer missen, dan herken je Hem aan hoe Hij is! En daarom, als Hij je een opdracht geeft, luister en ga, dien Hem tot in het detail! 

Gebed: Heer, ik wil U dienen tot in elk detail! Ik wil leven voor U, zelfs als ik Uw opdrachten niet begrijp.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Handelingen 2:1-13

1. En toen de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eensgezind bijeen.
2. En plotseling kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en dat vervulde heel het huis waar zij zaten.
3. En aan hen werden tongen als van vuur gezien, die zich verdeelden, en het zat op ieder van hen.
4. En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
5. Nu woonden er Joden in Jeruzalem, godvrezende mannen uit alle volken die er onder de hemel zijn.
6. Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.
7. En zij waren allen buiten zichzelf en verwonderden zich, en zij zeiden tegen elkaar: Zie, zijn het niet allen Galileeërs die daar spreken?
8. En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?
9. Parthen, Meden en Elamieten en zij die inwoners zijn van Mesopotamië, Judea, Kappadocië, Pontus en Asia,
10. Frygië, Pamfylië, Egypte, en de streken van Libië, dat bij Cyrene ligt, alsook de nu hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als proselieten,
11. Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken.
12. En zij waren allen buiten zichzelf en raakten in onzekerheid, en de één zei tegen de ander: Wat wil dit toch zeggen?
13. Anderen zeiden spottend: Zij zijn vol zoete wijn.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

07 juni 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Hoogblokland
14 juni 2020
18:30 - 20:00
Theo de Koning spreekt in Genderen (Herv)
21 juni 2020
09:30 - 11:00
Theo de Koning spreekt in Acquoy
28 juni 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Piershil (Herv)
05 juli 2020
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Pinksteren: God keert alles om

Thema: Pinksteren

"En hoe kunnen wij hen dan horen, eenieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?" (Handelingen 2:8)

Pinksteren, wat een feest! Je zou kunnen zeggen: “God keert alles om”. We kennen natuurlijk allemaal het lied met de zin: ‘De Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt’. Die zin is natuurlijk helemaal waar. Als je kijkt wat er op de Pinksterdag gebeurt, dan hoort iedereen zijn of haar eigen taal. Grenzen doen ineens niet meer mee. Wat zou ik het heerlijk vinden als dit nog steeds zo gebleven zou zijn. Dan praat je en de ander verstaat je, waar hij ook vandaan komt. Toch is wat er op de Pinksterdag gebeurt meer dan wat je ziet gebeuren.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland