Simson - Nieuwe toewijding

“Toen kloofde God de holte die er in Lechi is, en er kwam water uit. Hij dronk en daarop kwam zijn geest weer terug en leefde hij op. Daarom gaf hij hem de naam Bron van de roepende, die er tot op deze dag in Lechi is. En hij gaf leiding aan Israël in de dagen van de Filistijnen, twintig jaar lang.” (Richteren 15:19 en 20) 

Simson heeft geroepen tot God. Dat was de eerste keer dat we zien dat Simson contact zocht met God. Dat blijft heel apart, als je dit tot je laat doordringen. Er was iets dat mij aan het denken zette bij het nadenken over het opmerkelijke leven van Simson. Een nazireeër was iemand die zichzelf toewijdde aan God. Dat was een keus van iemand zelf. Het nazireeërschap van Simson was een bijzondere soort. Simson heeft nooit een keus gemaakt, hij werd als nazireeër geboren. De gevolgen van iemands eigen keus zijn vaak dat iemand er echt voor wil gaan, op het moment dat iemand niet zelf een keus maakt, ligt dit vaak anders. Hoe zal dit voor Simson zijn geweest?

 

Het betekende nogal wat om toegewijd te moeten leven, ook als kind en puber. Wanneer heeft Simson voor het eerst de keus gemaakt om als nazireeër te willen leven? Heeft hij die keus wel ooit gemaakt? Het zijn vragen, waar de tekst geen antwoord op geeft, maar die wel bepalend zijn. Uiteindelijk komen we zijn naam wel tegen bij de geloofshelden in Hebreeën 11. Zou dit moment bij de put bij Lechi daar mee te maken hebben? 

Ken je die momenten dat je God eigenlijk maar een bijrol had gegeven in je leven, maar toen je Hem ineens nodig had, dat je begon te roepen. Iets van hypocriet, zo’n gevoel van God alleen maar nodig hebben als het misgaat. En het onbegrijpelijke van God is dat Hij dan nog luistert ook. Kijk eens wat er bij Simson gebeurt. 

God klooft, op het moment van het roepen van Simson, de rots en er komt water uit. Het lijkt wel wat op de situaties van Israël in de woestijn. God geeft water als het volk het er niet mee eens is hoe het gaat. En ook nu doet God wat Simson vraagt. En wat is dan het gevolg? Misschien in eerste instantie dat de geest van Simson opleeft. Okee, dat was ook wel nodig. Maar dat ene, bijna onbetekende zinnetje daarna: Simson gaf leiding aan Israël, twintig jaar. 

Wat is dit voor een zin? Normaal staat die zin bij de richters aan het einde van hun leven, maar bij Simson staat deze er middenin. Er komt straks nog een periode uit zijn leven, maar nadat God hem verhoorde, lijkt hij zich toe te wijden aan God. Het blijven allemaal wat vage situaties, geen touw aan vast te knopen soms. Maar mag ik je vragen wat jij nodig hebt om je echt en oprecht toe te wijden aan God? Wat heb jij nodig, misschien wel van God, waardoor jij echt zegt: Ik ga helemaal leven voor mijn God? Misschien is het goed om vandaag daar eens mee bezig te zijn, samen met God. Zodat jij je vandaag opnieuw kunt toewijden, misschien wel voor het eerst met een duidelijk besluit. 

Gebed: HEER, ik besluit om mijzelf aan U toe te wijden, vandaag beloof ik U dat ik mijn leven zal toewijden aan U en aan Uw Koninkrijk.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Nehemia 7:1-5a

1  Het gebeurde, toen de muur herbouwd was, dat ik de deuren plaatste en dat de poortwachters, de zangers en de Levieten werden aangesteld.
2  Toen gaf ik, met betrekking tot Jeruzalem, een bevel aan Hanani, mijn broer, en Hananja, de bevelhebber van de burcht, want hij was een betrouwbaar man en godvrezender dan velen.
3  Ik zei tegen hen: Laat de poorten van Jeruzalem niet geopend worden totdat de zon heet wordt, en terwijl de wachters nog in dienst zijn, moeten ze de deuren sluiten, en vergrendelt u ze dan. En laat men wachtposten opstellen, inwoners van Jeruzalem, ieder op zijn wachtpost, en ieder tegenover zijn eigen huis.
4  De stad was wijd uitgestrekt en groot, maar er woonde weinig volk in en er waren geen huizen gebouwd.
5  Mijn God gaf mij in het hart dat ik de edelen, de machthebbers en het volk zou verzamelen om zich in het geslachtsregister in te laten schrijven. Ik vond het geslachtsregister van hen die het eerst waren opgetrokken.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Jij in jouw klein hoekje

Thema: Bouwen is de opdracht

"En laat men wachtposten opstellen, inwoners van Jeruzalem, ieder op zijn wachtpost, en ieder tegenover zijn eigen huis." (Nehemia 7:3b)

Vroeger leerde ik een liedje met het zinnetje: 'Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn'. Als je van mijn leeftijd bent en ooit op een zondagsschool zat, ken je dat liedje wellicht ook nog wel en misschien als je veel jonger bent heb je het ook ooit nog geleerd. Een liedje dat ging over het licht dat je mag laten schijnen in deze wereld. Ik moest even aan dat ene zinnetje denken toen ik begon aan het volgende hoofdstuk in Nehemia. Niet dat het daar nu om licht in de duisternis gaat, maar wel over de verantwoordelijkheid uit dat liedje. En natuurlijk als kind begreep je daar nog niets van en dacht ik dat je dan in een klein hoekje moest gaan zitten met een kaarsje of zoiets. Het gaat natuurlijk over jouw plekje waar jij bent, daar mag je iets doen. Nehemia zal dat liedje vast nog niet hebben gekend, maar het principe begreep hij wel. Er zijn namelijk in Jeruzalem nog niet veel bewoners en de stad moet wel bewaakt worden. Als iedereen dat nu eens doet in zijn eigen kleine hoekje en ik in het mijne, dan kom je met heel weinig, toch nog heel ver.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

13 oktober 2019
10 oktober 2019
08 oktober 2019

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu