Simson - Nieuwe toewijding

“Toen kloofde God de holte die er in Lechi is, en er kwam water uit. Hij dronk en daarop kwam zijn geest weer terug en leefde hij op. Daarom gaf hij hem de naam Bron van de roepende, die er tot op deze dag in Lechi is. En hij gaf leiding aan Israël in de dagen van de Filistijnen, twintig jaar lang.” (Richteren 15:19 en 20) 

Simson heeft geroepen tot God. Dat was de eerste keer dat we zien dat Simson contact zocht met God. Dat blijft heel apart, als je dit tot je laat doordringen. Er was iets dat mij aan het denken zette bij het nadenken over het opmerkelijke leven van Simson. Een nazireeër was iemand die zichzelf toewijdde aan God. Dat was een keus van iemand zelf. Het nazireeërschap van Simson was een bijzondere soort. Simson heeft nooit een keus gemaakt, hij werd als nazireeër geboren. De gevolgen van iemands eigen keus zijn vaak dat iemand er echt voor wil gaan, op het moment dat iemand niet zelf een keus maakt, ligt dit vaak anders. Hoe zal dit voor Simson zijn geweest?

 

Het betekende nogal wat om toegewijd te moeten leven, ook als kind en puber. Wanneer heeft Simson voor het eerst de keus gemaakt om als nazireeër te willen leven? Heeft hij die keus wel ooit gemaakt? Het zijn vragen, waar de tekst geen antwoord op geeft, maar die wel bepalend zijn. Uiteindelijk komen we zijn naam wel tegen bij de geloofshelden in Hebreeën 11. Zou dit moment bij de put bij Lechi daar mee te maken hebben? 

Ken je die momenten dat je God eigenlijk maar een bijrol had gegeven in je leven, maar toen je Hem ineens nodig had, dat je begon te roepen. Iets van hypocriet, zo’n gevoel van God alleen maar nodig hebben als het misgaat. En het onbegrijpelijke van God is dat Hij dan nog luistert ook. Kijk eens wat er bij Simson gebeurt. 

God klooft, op het moment van het roepen van Simson, de rots en er komt water uit. Het lijkt wel wat op de situaties van Israël in de woestijn. God geeft water als het volk het er niet mee eens is hoe het gaat. En ook nu doet God wat Simson vraagt. En wat is dan het gevolg? Misschien in eerste instantie dat de geest van Simson opleeft. Okee, dat was ook wel nodig. Maar dat ene, bijna onbetekende zinnetje daarna: Simson gaf leiding aan Israël, twintig jaar. 

Wat is dit voor een zin? Normaal staat die zin bij de richters aan het einde van hun leven, maar bij Simson staat deze er middenin. Er komt straks nog een periode uit zijn leven, maar nadat God hem verhoorde, lijkt hij zich toe te wijden aan God. Het blijven allemaal wat vage situaties, geen touw aan vast te knopen soms. Maar mag ik je vragen wat jij nodig hebt om je echt en oprecht toe te wijden aan God? Wat heb jij nodig, misschien wel van God, waardoor jij echt zegt: Ik ga helemaal leven voor mijn God? Misschien is het goed om vandaag daar eens mee bezig te zijn, samen met God. Zodat jij je vandaag opnieuw kunt toewijden, misschien wel voor het eerst met een duidelijk besluit. 

Gebed: HEER, ik besluit om mijzelf aan U toe te wijden, vandaag beloof ik U dat ik mijn leven zal toewijden aan U en aan Uw Koninkrijk.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Lukas 4:14-29 

14. En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving.
15. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18. De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,
19. om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.
22. En zij betuigden Hem allen hun instemming en verwonderden zich over de woorden van genade die uit Zijn mond kwamen, en zij zeiden: Is Híj niet de Zoon van Jozef?
23. Maar Hij zei tegen hen: U zult Mij ongetwijfeld dit spreekwoord voorhouden: Dokter, genees uzelf; alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kapernaüm gebeurd is, doe dat ook hier in Uw vaderstad.
24. Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u dat geen profeet welgevallig is in zijn vaderstad.
25. Maar Ik zeg u naar waarheid: Er waren veel weduwen in Israël in de dagen van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood kwam over heel het land,
27. Ook waren er veel melaatsen in Israël in de tijd van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, maar wel Naäman, de Syriër.
28. En allen in de synagoge werden met woede vervuld toen zij dit hoorden,
29. en zij stonden op, dreven Hem de stad uit en brachten Hem op de top van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Nu is het jaar van Gods vreugde

Thema: Op weg met Jezus

"Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan." (Lukas 4:21)

Stel je voor dat jij gewoon een aannemer zou zijn in een dorp waar je bent opgegroeid en komende zondag ga jij in de kerk preken. Verrassing voor de mensen. Op de zondagsbrief of de beamer staat jou naam als voorganger voor de dienst. En dat in het dorp waar je bent opgegroeid en de mensen je vooral kennen als aannemer. Hoe denk jij dat er wordt gereageerd? Ongetwijfeld zijn er mensen die jou kennen en je een warm hart toedragen. Maar de kritisch theologische gemeenteleden bij wie een preek niet snel goed is en die zien dat jij een preek gaat houden, die zullen er ongetwijfeld even voor gaan zitten met een houding van: Wat krijgen we nu en dit kan echt niet. Ongeveer zo moet het gegaan zijn bij Jezus. Jezus is in de synagoge in Nazareth, misschien was Hij op bezoek bij Zijn ouders en naar gewoonte ging Hij naar de synagoge.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu