Gelijkenissen - Arbeiders in de wijngaard (5)

"Zo zullen de laatsten de eersten zijn, en eersten de laatsten; want velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren."  (Mattheüs 20:16) 

Jezus sluit de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard af. De afsluiting is echter wel een hele vreemde afsluiting. De eerste zin van het laatste vers is wel te volgen: Laatsten zullen de eersten en eersten zullen de laatsten zijn. Maar de zin daarna lijkt compleet uit de lucht te vallen. Er zouden er maar weinigen uitverkoren zijn. In de hele gelijkenis is niets terug te vinden dat deze zin passend maakt in het geheel. Tegelijk maakt deze zin het wel echt heel erg lastig.

 

Het is opmerkelijk dat we deze zin nog maar slechts ene keer tegenkomen in het Nieuwe Testament. Twee hoofdstukken verder lezen dezelfde woorden. Dan is het na de gelijkenis van het Koninklijke maaltijd. En ook dan spreekt Jezus deze woorden. Velen zijn geroepen, maar weinig zijn uitverkoren. Iedereen is rond die gelijkenis zo'n beetje geroepen om de bruiloftszaal vol te krijgen, maar weinigen zijn uiteindelijk binnengekomen. Het gaat in die gelijkenis niet om de uitverkiezen, maar over het gevolg dan niet willen luisteren naar de roepstem van Jezus. Dat is de boodschap van de gelijkenis. Degenen die gehoorzamen ontvangen dus nieuw leven en daarmee is hun uitverkiezing aangetoond. Het kan daar niet zijn dat er zouden zijn die wel komen, maar niet uitverkoren zijn.  

Dezelfde zin in deze gelijkenis is behoorlijk raadselachtig. Het gaat immers helemaal niet over dat er geroepen zijn die niet zijn gekomen. Dus als je daar naar kijkt, klopt deze zin niet bij het verhaal. Een andere opmerkelijke zaak is dat deze zin in de meeste handschriften niet zijn opgeschreven. Het lijkt een toegevoegde zin te zijn, omdat hij in bijna alle handschriften ontbreekt. Toch heeft men deze zin toegevoegd, waarvan de reden niet duidelijk is. 

Het zal zeker zo zijn dat degenen die als eerste zijn begonnen, als laatsten zullen binnengaan. Ze krijgen al laatste hun loon, dan zijn degenen die het minste hebben gewerkt al vertrokken. Hun hoogmoed zorgt dus voor vertraging bij hun uitbetaling. Maar het zegt hier niets over hun uitverkiezing, uiteindelijk krijgen ze allemaal hun geld. Uiteindelijk krijgen allen die in de wijngaard hebben gewerkt het dagloon. Iedereen die Jezus heeft gevolgd, krijgt loon. De zin over de uitverkiezing is op deze plaats vaak reden voor speculatie geweest om te kunnen volhouden dat er maar enkelen zalig zouden worden, maar op grond van de handschriften heeft Jezus dat hier niet gezegd en ook twee hoofdstukken verder staat dit niet los van het reageren op Gods stem. 

Jezus zegt dus niet dat wij met deze twee zinnen heel veel gedachten moeten opwerpen waarmee wij iets in handen zouden krijgen dat verwarring zal veroorzaken. Laat deze twee teksten vooral staan in de contact. Dat gaat bij de arbeiders eigenlijk niet, maar houdt wel de focus van de gelijkenis vast, ook bij de Koninklijke bruiloft. Richt je op dat wat Jezus wil zeggen en laat je niet verleiden tot gedachten die niet Bijbels zijn. Er zullen er straks ontelbaar veel zaligworden, dat zijn wel woorden die zeker en vast kloppen. 

Gebed: Heer, sommige teksten zijn moeilijk te begrijpen en deze tekst lijkt vandaag niet te passen in Uw verhaal. Help mij om altijd in de juiste context te lezen, zodat de focus altijd de juiste zal zijn.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Johannes 12:37-50

37 Maar hoewel Hij zoveel tekenen in hun bijzijn gedaan had, geloofden zij niet in Hem;
38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd dat hij gesproken heeft:  Heere, wie heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm van de Heere geopenbaard?
39 Daarom konden zij niet geloven, omdat Jesaja verder gezegd heeft:
40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met de ogen zouden zien en met het hart inzien en zich bekeren en Ik hen zou genezen.
41  Dit zei Jesaja toen hij Zijn heerlijkheid zag en over Hem sprak.
42 En toch geloofden ook velen van de leiders in Hem, maar vanwege de Farizeeën beleden zij het niet,  opdat zij niet uit de synagoge geworpen zouden worden.
43  Want zij hadden de eer van de mensen meer lief dan de eer van God.
44 Jezus nu riep en zei: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Míj maar in Hem Die Mij gezonden heeft.
45  En wie Mij ziet, ziet Hem Die Mij gezonden heeft.
46  Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft.
47 En als iemand Mijn woorden hoort en niet gelooft, veroordeel Ik hem niet,  want Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de wereld zalig te maken.
48  Wie Mij verwerpt en Mijn woorden niet aanneemt, heeft iets wat hem veroordeelt, namelijk  het woord dat Ik gesproken heb; dat zal hem veroordelen op de laatste dag.
49  Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, Die Mij gezonden heeft, Hijzelf heeft Mij een gebod gegeven wat Ik zeggen en wat Ik spreken moet.
50 En Ik weet dat Zijn gebod eeuwig leven is. Wat Ik dan spreek, spreek Ik zoals de Vader Mij gezegd heeft.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

24 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp
14 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Schalkwijk en 't Goy
28 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen
12 mei 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren
19 mei 2019
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Zwijgen over Jezus uit angst

Thema: Lijdenstijd

"En toch geloofden ook velen van de leiders in Hem, maar vanwege de Farizeeën beleden zij het niet, opdat zij niet uit de synagoge geworpen zouden worden." (Johannes 12:42)

Als je de Evangeliën doorleest lijkt het erop dat er bijna niemand was die in Jezus geloofde. Toch is het de schijn die bedriegt en daarbij is het ook wel lastig hoe woordkeuzes in de Bijbel soms worden gebruikt. Als we lezen dat het hele land achter Jezus aanliep, betekent dat niet dat er niemand meer was die dat niet deed. Alsof het hele werk stil zou liggen als Jezus in de buurt was. De woorden die gebruikt worden geven aan dat het om een grote hoeveelheid mensen gaat die achter Jezus aanliepen. Het is net zoals we nu zeggen dat een heel dorp uitloopt bij een brand, maar tegelijk betekent dat niet dat iedereen bij die brand is. Zo is het dan dus ook met woorden die er op lijken dat niemand in Jezus gelooft. Dat blijkt ook wel als je gewoon even verder leest in het Evangelie.

Na de uitspraak over de profetie van Jesaja waardoor de Joden niet konden geloven omdat hun ogen gesloten werden komt namelijk een opmerkelijk, maar ook pijnlijk gevolg. Want ineens staat er: "En toch geloofden ook velen van de leiders in Hem, maar vanwege de Farizeeën beleden zij het niet, opdat zij niet uit de synagoge geworpen zouden worden." Er zijn dus leiders, en waarschijnlijk zijn dit kerkelijke leiders die een belangrijke rol in de synagoge hadden, die wel in Jezus geloofden. Maar het oordeel dat Johannes daarover velt is niet erg moedgevend. Er waren er die in Jezus geloofden, maar die de eer van mensen meer lief hadden dan de eer van God. Dat zijn stevige woorden, maar het laat wel zien wat het met Jezus gedaan moet hebben. Want omwille van de mensen kwamen ze niet voor Hem uit, maar deden ze dus alsof ze Hem niet geloofden.

Zeker als het ook nog eens leiders in de synagoge waren, dan zijn zij die leiding moeten nemen en Jezus ook nog eens geloofden, nu bezig om het tegendeel tot stand te brengen. En zeker, de maatregelen van de Farizeeën zullen niet mals zijn geweest, maar ontkennen wat je gelooft, daarmee laat je Jezus in de kou staan. Ook dit moest Jezus lijden. Ook van hen die de boodschap van redding een plaats konden geven in de synagoge. Zou hun geloof dan ook niet echt zijn geweest? Ze hadden de eer van mensen liever dan de eer van God, is dat een oordeel dat ook hun geloof aanging? Eigenlijk staat er dat ze liever de zegen van mensen wilden, dan de zegen van God. 

Laten we maar even stoppen met er achter zien te komen wat er precies gebeurde, misschien staat deze situatie wel dichterbij onszelf dan we graag zouden willen. Want geloven in Jezus en toch bang zijn voor reacties. En misschien zelfs wel bang voor reacties van geestelijk leiders op het moment dat je ziet dat wat ze verkondigen maar een gedeelte van de waarheid is, maar als je er iets van zegt raak je je plaats kwijt. En dan kunnen we dat ook nog wel camoufleren met iets als: Maar als je het zo doet heb je in ieder geval nog invloed. En zeker, er zijn bijzaken waarbij je het niet op de spits moet drijven, maar als het om fundamentele zaken gaat als Jezus Die Koning en Heer is, als het gaat om het Koninkrijk van God, waar wil je dan staan? Ik herinner mij dat ik eens gevraagd werd voor drie preekbeurten in een gemeente waarbij ik zeker wist dat als ik voluit Jezus en het Koninkrijk zou preken, dat dit niet geaccepteerd zou worden. Tijdens het gesprek bleek een bepaalde vrijzinnigheid waarbij God niet eens meer een persoon was, maar een denkbeeld van mensen. Ik ben heel eerlijk geweest en een paar keer gevraagd of men het zeker wist dat ik zou komen preken. Ja, het was heel zeker en verder maakte het niet uit, alles was goed. De eerste twee preken waren behoorlijk Koninkrijksgericht en dat ging nog aardig. Maar bij de laatste preek heb ik voluit Jezus gepreekt en daarna kwam er nooit meer een uitnodiging.

Soms weet je dat dit het gevolg is. Maar het gaat om Jezus en Zijn Koninkrijk, als je dat uit angst niet meer brengt, dan zit je op hetzelfde spoor als de leiders waarover het hier gaat. Uit eigen ervaring weet ik hoe ingewikkeld dit kan zijn, maar wil je dat Jezus aandoen? Afwijzing van Jezus uit angst, dingen die je dan maar niet meer zegt, omdat je de reactie weet en daardoor afbreuk doet aan de boodschap van het Evangelie. Laten we er gewoon scherp op zijn en laten we elkaar bemoedigen en aansporen om door te zetten, ook als er weerstand is.

Gebed: Heer, de omstandigheden kunnen zo lastig zijn om voor U en Uw Koninkrijk uit te komen, vergeef mijn momenten van zwakte en leer mij, in liefde, voluit voor Uw Naam te staan.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu