Gelijkenissen - Arbeiders in de wijngaard (5)

"Zo zullen de laatsten de eersten zijn, en eersten de laatsten; want velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren."  (Mattheüs 20:16) 

Jezus sluit de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard af. De afsluiting is echter wel een hele vreemde afsluiting. De eerste zin van het laatste vers is wel te volgen: Laatsten zullen de eersten en eersten zullen de laatsten zijn. Maar de zin daarna lijkt compleet uit de lucht te vallen. Er zouden er maar weinigen uitverkoren zijn. In de hele gelijkenis is niets terug te vinden dat deze zin passend maakt in het geheel. Tegelijk maakt deze zin het wel echt heel erg lastig.

 

Het is opmerkelijk dat we deze zin nog maar slechts ene keer tegenkomen in het Nieuwe Testament. Twee hoofdstukken verder lezen dezelfde woorden. Dan is het na de gelijkenis van het Koninklijke maaltijd. En ook dan spreekt Jezus deze woorden. Velen zijn geroepen, maar weinig zijn uitverkoren. Iedereen is rond die gelijkenis zo'n beetje geroepen om de bruiloftszaal vol te krijgen, maar weinigen zijn uiteindelijk binnengekomen. Het gaat in die gelijkenis niet om de uitverkiezen, maar over het gevolg dan niet willen luisteren naar de roepstem van Jezus. Dat is de boodschap van de gelijkenis. Degenen die gehoorzamen ontvangen dus nieuw leven en daarmee is hun uitverkiezing aangetoond. Het kan daar niet zijn dat er zouden zijn die wel komen, maar niet uitverkoren zijn.  

Dezelfde zin in deze gelijkenis is behoorlijk raadselachtig. Het gaat immers helemaal niet over dat er geroepen zijn die niet zijn gekomen. Dus als je daar naar kijkt, klopt deze zin niet bij het verhaal. Een andere opmerkelijke zaak is dat deze zin in de meeste handschriften niet zijn opgeschreven. Het lijkt een toegevoegde zin te zijn, omdat hij in bijna alle handschriften ontbreekt. Toch heeft men deze zin toegevoegd, waarvan de reden niet duidelijk is. 

Het zal zeker zo zijn dat degenen die als eerste zijn begonnen, als laatsten zullen binnengaan. Ze krijgen al laatste hun loon, dan zijn degenen die het minste hebben gewerkt al vertrokken. Hun hoogmoed zorgt dus voor vertraging bij hun uitbetaling. Maar het zegt hier niets over hun uitverkiezing, uiteindelijk krijgen ze allemaal hun geld. Uiteindelijk krijgen allen die in de wijngaard hebben gewerkt het dagloon. Iedereen die Jezus heeft gevolgd, krijgt loon. De zin over de uitverkiezing is op deze plaats vaak reden voor speculatie geweest om te kunnen volhouden dat er maar enkelen zalig zouden worden, maar op grond van de handschriften heeft Jezus dat hier niet gezegd en ook twee hoofdstukken verder staat dit niet los van het reageren op Gods stem. 

Jezus zegt dus niet dat wij met deze twee zinnen heel veel gedachten moeten opwerpen waarmee wij iets in handen zouden krijgen dat verwarring zal veroorzaken. Laat deze twee teksten vooral staan in de contact. Dat gaat bij de arbeiders eigenlijk niet, maar houdt wel de focus van de gelijkenis vast, ook bij de Koninklijke bruiloft. Richt je op dat wat Jezus wil zeggen en laat je niet verleiden tot gedachten die niet Bijbels zijn. Er zullen er straks ontelbaar veel zaligworden, dat zijn wel woorden die zeker en vast kloppen. 

Gebed: Heer, sommige teksten zijn moeilijk te begrijpen en deze tekst lijkt vandaag niet te passen in Uw verhaal. Help mij om altijd in de juiste context te lezen, zodat de focus altijd de juiste zal zijn.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



1 Petrus 1:1-9

1  Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen in de verstrooiing in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bithynië,
2  uitverkoren overeenkomstig de voorkennis van God de Vader, door de heiliging van de Geest, tot gehoorzaamheid en besprenkeling met het bloed van Jezus Christus: moge genade en vrede voor u vermeerderd worden.
3  Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden,
4  tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkbare erfenis, die in de hemelen bewaard wordt voor u.
5  U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd.
6  Daarin verheugt u zich, ook al wordt u nu voor een korte tijd als het nodig is-bedroefd door allerlei verzoekingen,
7  opdat de beproeving van uw geloof-die van groter waarde is dan die van goud, dat vergaat en door het vuur beproefd wordt-mag blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus.
8  Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde,
9  en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen.​
10  Naar deze zaligheid hebben de profeten, die geprofeteerd hebben over de genade die aan u bewezen is, gezocht en gespeurd.
11  Zij onderzochten op welke en wat voor tijd de Geest van Christus, Die in hen was, doelde, toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat op Christus komen zou, en ook van de heerlijkheid daarna.
12  Aan hen werd geopenbaard dat zij niet zichzelf, maar ons dienden in de dingen die u nu verkondigd zijn door hen die u het Evangelie verkondigd hebben door de Heilige Geest, Die vanuit de hemel gezonden is; dingen, waarin de engelen begerig zijn zich te verdiepen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Veel meer uitzicht dan vroeger

Thema: Eerste brief van Petrus

"Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde, en verkrijgt u het einddoel van uw geloof, namelijk de zaligheid van uw zielen." (1 Petrus 1:8 en 9)

Weet je wat het einddoel van je geloof is? De zaligheid van onze zielen! Dat klinkt logisch, maar dat is het eigenlijk niet. Er zijn mensen die van de zaligheid van hun zielen ongeveer het beginpunt maken omdat het in hun geloofsleven alleen gaat om de zaligheid. Dan vergeet je om het Koninkrijk van Jezus op aarde te brengen. De zaligheid is het einddoel van ons geloof. Het heeft er dus wel alles mee te maken en het kan ook niet ontbreken. Maar er is nog iets aparts aan dat einddoel van ons geloof. Voor ons is dat einddoel een bemoedigende troost. Het mag een uitzicht zijn, het mag een verlangen zijn dat als een soort bijwerking bij je geloof komt. Ik schrijf 'bijwerking' zodat het niet al je aandacht vraagt om daar mee bezig te zijn. Maar laat het wel een bijwerking zijn die je een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde geeft.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu