Galaten - Alles of niets

"Sta  dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten. (Galaten 5:1)"

Als Paulus het vijfde hoofdstuk begint met de woorden ‘sta dan vast’ dan is dit niet alleen een waarschuwing. Het is een opdracht, zoals we er een heleboel vinden in het Nieuwe Testament. Ergens in gaan staan is ook wel een woord dat bij Paulus past. Staan als een soldaat. Het gaat bij Paulus hierbij om de geestelijke strijd om je vrijheid. Zoals we gisteren al hebben gezien, betekent slavernij altijd dat het je klein zal houden in je geloof. Slavernij zorgt ervoor dat je niet in je volle bestemming kunt wandelen omdat de banden van slavernij altijd blijven knellen.



Sta dus op, op het moment dat je weer onder de wet terecht bent gekomen. Paulus trekt hier de lijn naar hen die zich blijkbaar ook weer lieten besnijden. Overigens hoor ik dat dit in sommige kringen ook weer de kop lijkt op te steken, zo erg zelfs dat Nieuw Testamentische christenen stellen dat dit erbij hoort als je in Israël bent ingelijfd. Ook in de tijd van Paulus speelde dit een rol van betekenis. Daar was het vanuit het Jodendom natuurlijk nog iets logischer, maar wat Paulus daar vervolgens uit zegt is dat als je je laat besnijden, dat je ook verplicht bent om de hele wet te houden.

Nu betrekt hij dat op de besnijdenis, maar dit is wel de kern van de slavernij. Je kunt namelijk niet half vrij zijn. Op het moment dat je vindt dat ene wet belangrijk is voor je zaligheid, dan betekent het dat je de hele wet zult moeten houden voor je zaligheid. De vijand probeert op een, bijna onopmerkelijke manier, je weer tot slaaf te maken, maar uiteindelijk betekent het wat Paulus zegt: Of door genade, zonder verdiensten door de wet, of de hele wet. Je wilt of door Jezus gerechtvaardigd worden, of door de wet.

Zo zwart-wit zeiden de dwaalleraars het natuurlijk niet. Ze ontkenden de genade niet, ze ontkenden ook het werk van Jezus niet, maar het was een soort genade-plus-evangelie. En dan is Paulus duidelijk: of de wet, of de genade. Is de wet geen begaanbare weg? Inderdaad, dat is een onbegaanbare weg, maar dan ook alleen de genade en niet een genade plus een beetje wet.

Stevige taal van Paulus, want wat gaat dit bij ons ook vaak mis. Toch weer regels die we belangrijk vinden, maar wat geen leven uit genade is. Of toch iets wat we gewend zijn en we als waarheid hebben aangenomen, naast de genade. Is dan alles wat we gewend zijn verkeerd of is traditie verkeerd? Zolang je het niet doet om iets aan de genade toe te voegen, niet. Als jij vindt dat bepaalde kleding op zondag goed is, mag dat helemaal, daar is absoluut niets mis mee, maar als het is om aangenamer voor God te zijn, dan gaat het echt mis. Tegelijk voel je wel hoe dun deze scheiding is. Luther zei niet voor niets dat wij de Paap (de Rooms Katholieke die alleen door werken wil zalig worden) allemaal in ons hebben. Verdienen zit in ons bloed. Goed maken wat we fout deden om de straf te ontkomen lijken we allemaal graag te doen. Maar genade is aanvaarden dat je schuldig bent en dat je vrijspraak aangeboden krijgt omdat jij er anders niet meer bij kunt komen.

Sta daarom vast in die vrijheid, zodat je niet opnieuw vast komt te zitten in wet en regels. Sta vast in de vrijheid waarmee Jezus je vrijmaakte, omdat je dan in de relatie met God kunt leven. Dat is wat God verlangt en waardoor jij voluit in je bestemming kunt wandelen.

Gebed: Heer, ik dank U dat U mij hebt vrijgemaakt en dat U mij ook vrij wilt houden. Als ik struikel, tilt U mij dan weer op en alles wat in mij is wil nu staan in Uw vrijheid.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 


Johannes 13:1-20

1 En vóór  het feest van het Pascha, toen Jezus wist dat Zijn uur gekomen was dat Hij uit deze wereld zou overgaan naar de Vader, heeft Hij de Zijnen, die in de wereld waren en die Hij liefgehad had, liefgehad tot het einde.
2 Toen dan de maaltijd plaatsvond  en de duivel Judas Iskariot, de zoon van Simon, al in het hart gegeven had Hem te verraden,
3 stond Jezus, Die wist  dat de Vader Hem alle dingen in handen gegeven had  en dat Hij van God uitgegaan was en tot God heen ging,
4 op van de maaltijd, legde Zijn kleren af, nam een linnen doek en deed die om Zijn middel.
5 Daarna goot Hij water in de waskom en begon de voeten van de discipelen te wassen en af te drogen met de linnen doek die Hij om Zijn middel had.
6 Zo kwam Hij bij Simon Petrus en die zei tegen Hem: Heere,  wilt Ú mij de voeten wassen?
7 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Wat Ik doe, weet u nu niet, maar u zult het later inzien.
8 Petrus zei tegen Hem: U zult mijn voeten in der eeuwigheid niet wassen! Jezus antwoordde hem: Als Ik u niet was, hebt u geen deel met Mij.
9 Simon Petrus zei tegen Hem: Heere, niet alleen mijn voeten, maar ook mijn handen en mijn hoofd.
10 Jezus zei tegen hem: Wie gebaad heeft, heeft slechts nodig dat zijn voeten worden gewassen, want hij is al geheel rein.  En u bent rein, maar niet allen.
11 Want Hij wist wie Hem verraden zou; daarom zei Hij: U bent niet allen rein.
12 Toen Hij dan hun voeten gewassen had en Zijn kleren weer had aangedaan, ging Hij weer aanliggen en zei tegen hen: Ziet u in wat Ik aan u gedaan heb?
13 U noemt Mij Meester en Heere, en u zegt het terecht, want Ik ben het.
14 Als Ik dan, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb,  moet ook u elkaars voeten wassen.
15 Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook u zult doen zoals Ik voor u heb gedaan.
16 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:  Een dienaar is niet meer dan zijn heer, en een gezant niet meer dan hij die hem gezonden heeft.
17 Als u deze dingen weet, zalig bent u als u ze doet.
18 Ik zeg dit niet van u allen; Ik weet wie Ik uitverkoren heb. Maar de Schrift moet vervuld worden:  Wie Mijn brood eet, heeft zich tegen Mij gekeerd. 
19  Nu al zeg Ik het u voordat het gebeurt, opdat wanneer het gebeurt, u zult geloven dat Ik het ben.
20 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:  als iemand hem ontvangt die Ik zal zenden, ontvangt hij Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

31 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp
07 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Herwijnen
14 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Schalkwijk en 't Goy
28 apr 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen
12 mei 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Controle loslaten

Thema: Lijdenstijd

"Petrus zei tegen Hem: U zult mijn voeten in der eeuwigheid niet wassen! Jezus antwoordde hem: Als Ik u niet was, hebt u geen deel met Mij." (Johannes 13:8)

In hoeverre wil jij graag de controle in handen hebben? Voor heel veel mensen is dit best een ding, want de controle loslaten is niet alleen spannend, maar je weet dan ook niet waar het uitkomt. Als iemand van de discipelen hier ook moeite mee had dan was het Petrus wel. Op één moment maakt hij twee keer dezelfde fout en geeft hij de leiding niet aan Jezus. Na al het ongeloof van de Joden begint Jezus Zichzelf steeds verder terug te trekken. Telkens gaat Hij weer een stukje verder weg uit de belangstelling. Nu is Hij op het moment gekomen om alleen nog met Zijn discipelen te zijn en Hij gaat het Pascha vieren. Opmerkelijk is het dat Johannes in zijn Evangelie net even een andere kant benadrukt. Heel uitgebreid gaat Johannes in op de voetwassing. Het werk van de minste of eigenlijk zelfs van een slaaf. En met dat Jezus met Zijn discipelen het Pascha wil gaan vieren en ze bijna aan tafel gaan, doet Jezus iets dat onbestaanbaar is.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu