Timotheüs - Opziener en zijn vrouw

"Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht." (1 Timotheüs 3:2 en 3) 

Als we lezen wat Paulus verder als voorwaarden stelt aan een opziener in de gemeente, dan kom je al snel tot de conclusie dat die rol binnen de gemeente niet een rol is waar je zonder nadenken 'ja' tegen kunt zeggen. Leidinggeven blijkt wel de rol van de man te zijn in de scheppingsorde. Paulus trok vanuit de scheppingsorde al een duidelijke lijn in het vorige hoofdstuk. Is daarmee dan alles over de rol van de vrouw gezegd? Dat vraag ik mij af.

 

De opziener in de gemeente moet de man van één vrouw zijn. Dat was in die tijd niet bepaald hoe het er vaak aan toe ging. De meeste mannen hadden er nog wat vrouwen bij, naast hun eigen vrouw. Dat wijst Paulus heel duidelijk af. Maar als je dan op je laat inwerken welke eigenschappen deze mannen als opziener moeten hebben, dan denk ik dat er eeuwen voorbij zijn gegaan in de kerk en dat er een situatie in nog heel veel kerken aanwezig is, waar Paulus wellicht heel anders over zou denken. Is het namelijk realistisch dat mannen als opziener dit zouden doen, terwijl hun vrouw onzichtbaar zou zijn? 

Als je goed nadenkt over de eigenschappen van de opziener in de gemeente, dan blijkt ineens dat als de man die eigenschappen heeft, maar zijn vrouw niet, dat het een onmogelijke missie is om opziener te zijn in de gemeente. Het is wel duidelijk in de scheppingsorde dat de man het hoofd van de vrouw is, daar is weinig anders over te zeggen, maar dan is het nog steeds wel in het samenspel tussen man en vrouw dat er eenheid en compleetheid is. 

Het feit dat een opziener gastvrij moet zijn, betekent dus ook dat zijn hele huis betrokken is bij de bediening die hij heeft in de gemeente. Als man en vrouw dan, volgens Gods Woord, één zijn, zou het dan ook niet zo moeten zijn dat we het veel meer moeten hebben over oudstenechtparen? En dit zeg ik niet om de rol van de vrouw dan maar op te lossen, terwijl de vrouw niets zou mogen betekenen van Paulus.  

We komen straks namelijk nog een zinnetje tegen in vers 11 dat heel apart is. Daar noemt Paulus ineens de vrouwen. Maar van wie zijn deze vrouwen? Heeft dat daar te maken met de diakenen? Er is op dat moment nog niet gesproken over de diakenen als mannen. Of gaat het hier over de vrouwen van hen die in de gemeente leiding geven? Ik geloof steeds meer dat de ambten in de gemeenten alleen maar kunnen functioeneren als ook de vrouwen daarbij ingezet worden naast hun mannen. Sterker nog, ik ervaar steeds meer dat de bediening in Gods Koninkrijk niet kan, als je vrouw niet naast je staat en met je meeoptrekt. Dan is het nog steeds zo dat de mannen het hoofd zijn, maar dat de opzieners als echtparen functioeneren en ondersteunen. 

Gebed: Heer, U hebt niet voor niets gezegd dat de man en vrouw één zijn. Binnen Uw scheppingsorde, willen we zoeken naar hoe U wilt dat er leiding gegeven wordt in de gemeente. En daarbij hebben ook de vrouwen een rol van betekenis. Maak Uw verlangen steeds meer voor ons duidelijk hierin.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Lukas 4:14-29 

14. En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving.
15. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18. De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,
19. om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.
22. En zij betuigden Hem allen hun instemming en verwonderden zich over de woorden van genade die uit Zijn mond kwamen, en zij zeiden: Is Híj niet de Zoon van Jozef?
23. Maar Hij zei tegen hen: U zult Mij ongetwijfeld dit spreekwoord voorhouden: Dokter, genees uzelf; alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kapernaüm gebeurd is, doe dat ook hier in Uw vaderstad.
24. Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u dat geen profeet welgevallig is in zijn vaderstad.
25. Maar Ik zeg u naar waarheid: Er waren veel weduwen in Israël in de dagen van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood kwam over heel het land,
27. Ook waren er veel melaatsen in Israël in de tijd van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, maar wel Naäman, de Syriër.
28. En allen in de synagoge werden met woede vervuld toen zij dit hoorden,
29. en zij stonden op, dreven Hem de stad uit en brachten Hem op de top van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Geef overal onderwijs

 

Thema: Op weg met Jezus

"En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen." (Lukas 4:14 en 15)

Met zijn staart tussen zijn poten is satan afgedropen bij Jezus. In gesprek gaan met Jezus was hem in ieder geval mislukt en Jezus heeft alleen maar Gods waarheid uitgesproken en meer niet. Het is dus mislukt voor satan. En Jezus, hoe gaat Hij dan verder? Dat is wel goed om even bij stil te staan. Het zijn maar een paar woorden die Lukas eraan wijdt hoe de bediening van Jezus begon, maar het laat wel een bepaald principe zien hoe Jezus het aanpakt. Jezus komt uit de woestijn en door de kracht van de Geest gaat Hij terug naar Galilea. De Heilige Geest leidt Hem nu niet zozeer, maar de Heilige Geest geeft Hem kracht om Zijn werk te doen. En dan begint Hij in Galilea.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu