Galaten - Gezag genomen

"Maar toen ik zag dat zij niet juist wandelden, overeenkomstig de waarheid van het Evangelie, zei ik tegen Petrus in het bijzijn van allen:  Als u die een Jood bent, naar heidens gebruik leeft en niet naar Joods gebruik, waarom dwingt u dan de heidenen op de Joodse manier te leven?" (Galaten 1:14)

Dat aanpassen van je boodschap of je houding omdat je bang bent voor commentaar van hen die gezag hebben en waardoor je in de eerste plaats jezelf laag wegzet, omdat jij namens Jezus ook gezag hebt gekregen en zeker in het geval van Petrus. Hij had een visioen gekregen dat hij èn alles mocht eten èn hij met de heidenen mocht eten. Petrus, een man van geloof, maar ook een man die soms heel tegenstrijdig lijkt te reageren en te handelen.



Dit is namelijk ook Petrus! De ervaring die Paulus met hem had was namelijk dat Petrus, als een Jood, gewoon met de heidenen at. Daar was ook helemaal niets mis mee, want God had dat verschil weggenomen. En wie beter dan Petrus wist dat na zijn ervaring met Cornelius? Maar als er dan Joden kwamen uit de kring van Jakobus, die besneden waren en waarbij hij bang was dat zij hier iets van zouden vinden, dan at hij ineens niet meer met de heidenen. Deed hij dat nu alleen voor zichzelf, dan zou dat nog kunnen, maar hij neemt iedereen er in mee die bij hem hoort. En dit kan voor Paulus echt niet, dit zorgt ervoor dat Petrus, de heidenen die bij hem zijn, alsnog regels en wetten oplegt die er niet meer zijn. En zelfs Barnabas ging mee doen aan dit huichelachtige gedoe. Want wat doet Petrus? Hij leeft naar heidense gebruiken, maar als er dan Joden in de buurt zijn dan moeten de heidenen ineens Joodse gebruiken gaan volgen. Als er eentje voluit ingrijpt op het moment dat er regels opgelegd worden die het Evangelie van vrije genade ondermijnen, dan is Paulus dat. Daar heeft hij ook niet bepaald gras over laten groeien en dus heeft hij Petrus hier direct op aangesproken en ook in de brief aan de Galaten maakt hij dit duidelijk. Elke verwarring die er zou kunnen ontstaan op het gebied van wettische regels, daar maakt Paulus radicaal een einde aan.

Dit is natuurlijk de andere kant van het verhaal. Petrus was bang om echt vrij te leven, zodra er gezag in de buurt was die hier iets van zou kunnen vinden, maar Paulus neemt zijn gezag om het Evangelie echt te verdedigen. En beide kanten zijn voor ons momenten om iets van te leren. Zodra er mensen met gezag komen die een wettische levenstijl opleggen, mogen we daar niet in meegaan, maar zodra we zien dat broeders en zusters beginnen te dwalen onder deze druk moeten we ze ook durven aanspreken. De vrijheid van het Evangelie is zo belangrijk dat er geen bom onder gelegd mag worden. De kosten die Jezus heeft gemaakt in het offer van Zijn leven, waardoor wij vrij mogen zijn, mogen wij nooit onrecht aandoen.

Er blijft een bepaalde hang naar een wettische levensstijl. Petrus wist heel goed dat het niet eten met heidenen vanuit de oude Joodse gebruiken niet meer aan de orde was. Het Evangelie was de hele wereld ingegaan en reken dat ook dit voor Paulus een punt was. Juist hij, de apostel van de heidenen, hij vooral had zijn hart gezet op de heidenen. Maar wat een regels kunnen wij ook stellen als mensen tot geloof komen en in onze gemeenten komen. Van kledingnormen, tot gedragsnormen, van onze manieren tot andere onbijbelse dingen die een norm worden en een wet. En misschien durven wij het los te laten, maar ook als er mensen met gezag komen? Of doen we dan toch weer een beetje mee?

Gebed: Heer, wat is het soms lastig om echt vrij te zijn, zeker als er mensen zijn die daar tegenin gaan. Ik wil vrij zijn en vrij blijven, maar ik wil ook dat er geen enkele beperking zal zijn die U niet heeft opgelegd.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu