Galaten - Bewaak je vrijheid

"Maar zelfs Titus, die bij mij was, werd niet gedwongen zich te laten besnijden, hoewel hij een Griek was. En dat ter wille van de binnengedrongen valse broeders, die waren binnengeslopen om onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, te bespioneren, om ons tot slaven te maken." (Galaten 2:3 en 4)

Wat is de eigenschap die bij een dwaalleraar hoort? De grootste eigenschap van een dwaalleraar is dat ze altijd proberen om de vrijheid in Christus te roven. Dat is altijd het doel. Op het moment dat je de volle waarde van het Evangelie kent, op dat moment komt er altijd een aanval om dat je weer te laten ontnemen. De boodschap van het Evangelie dat het helemaal genade is, de boodschap dat jij er niets aan kunt doen om ook maar iets te verdienen valt bij een dwaalleraar altijd verkeerd. Dwaalleraren zullen je altijd aanzetten tot iets te moeten doen om bij God er beter voor te staan.



Het was voor Paulus een opluchting dat, toen hij met zijn boodschap, bij de broeders in Jeruzalem kwam en hij dit aan hen voorlegde, dat ze niet alleen erkenning gaven aan zijn apostelschap, maar dat ze ook het niet nodig vonden dat Titus besneden zou worden. Titus was een Griek en eerder was dit natuurlijk de discussie geweest of heidenen die tot geloof kwamen ook besneden moesten worden. Toen is er duidelijk afgesproken dat dit niet nodig was, sterker nog, het was zelfs het ontnemen van de vrijheid in Christus. Dit gebruik was (en is) alleen in gebruik voor de Joden. De besnijdenis is namelijk een teken dat iemand een Jood is.

Dit gold in geen enkel geval voor de gelovigen uit de heidenen, dus dat mocht de gelovigen uit de heidenen ook echt niet opgelegd worden. En deze dwaalleraars, waarschijnlijk van Joodse afkomst, hadden blijkbaar ook een krachtige invloed, dat omwille van de vrede, aan hen maar tegemoet werd gekomen. Dat wordt verderop in de brief ook wel duidelijk als Paulus schrijft dat hij Petrus op dit punt moest vermanen.

Is het nu allemaal zo erg, als we om de vrede maar meebewegen met mensen die soms anders denken? Ja, dat is dus heel erg, omdat genade iets is dat met vrijheid te maken heeft en dat daar geen wet tegenover mag staan waardoor wij die genade zouden kunnen ontvangen. Dus als Paulus bij de broeders komt, is er niet alleen geen commentaar op zijn boodschap, maar ze blijken ook nog eens sterk overeind te staan tegen de dwaalleraars.

De vraag komt natuurlijk op waarom Paulus dit zo benoemd in zijn brief. Is dit omdat hij erkenning wil in Galaten voor zijn apostelambt? Het zou kunnen dat er wat weerstand was tegen zijn boodschap, maar als je de hele brief leest, blijkt dit punt van besnijdenis en terugvallen in de volbrachte wetten, ook het onderwerp van zorg om de mensen in Galaten.

Eigenlijk zet Paulus hier alvast de verdediging neer waardoor hij in het volgende hoofdstuk zijn punt kan maken met een duidelijke onderbouwing. En wat maakt het ook voor ons deze brief actueel. Vrijheid in Christus staat telkens onder druk. Maar al te vaak wordt het Evangelie als te makkelijk gezien of worden er dingen toegevoegd die afbreuk doen aan het Evangelie. Wees daarom waakzaam en buig ook niet mee met anderen die hier een rol in spelen. Laat je vrijheid niet roven, laat je identiteit in Christus staan als fundament onder je leven.

Gebed: Heer, laat mij zien als er dwalingen zijn die mijn vrijheid in Christus willen roven en bescherm mij tegen al deze dwalingen, zodat ik Uw identiteit zal vasthouden.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu