Jona - Hebben wij iets te zeggen?

"Daarop zei de HEERE: Ú ontziet die wonderboom, waarvoor u niet gezwoegd hebt en die u niet hebt laten groeien, die in één nacht ontstond en in één nacht verging." (Jona 4:10)

Jona moet zijn lesje nog even iets duidelijker leren. Het lijkt allemaal wel duidelijk na die vraag van God of hij terecht boos was, maar God heeft duidelijk het gevoel dat Jona er helemaal nog niets van begrijpt of van wil begrijpen. Terwijl Jona de woestijn in gaat, zich wentelt in zijn zelfmedelijden en boosheid, komt hij er in de woestijn toch wel achter dat het daar erg warm is. Heel veel van die keuzes uit weerstand, opstand en boosheid, zijn meestal keuzes waar je echt niet gelukkig van zult worden.



Wat doet Jona? Hij blijkt ergens toch nog wel een beetje hoop te hebben dat God de stad als nog zal omkeren. Hij gaat daarom buiten de stad zitten om te kijken wat er gebeurt. Voor de hitte maakt hij een afdak en hij wacht daar wat er komen zal. Maar er komt iets wat hij niet had verwacht. God laat ineens een wonderboom opschieten achter zijn rug en daardoor zorgt God voor schaduw. Wat een genade trouwens, van God, dat Hij dit nog doet, terwijl Jona zich gedraagt op een manier die alle perken te buiten gaat.

En wat is Jona blij met deze boom. Hij blijft zelfs nog een dag langer wachten onder deze boom. Ondertussen gebeurt er helemaal niets, want God had besloten om genadig te zijn. En dan stuurt God een worm naar de wonderboom toe en de wonderboom redt het niet en gaat dood. Dat in combinatie met de oostenwind, maakte dat Jona geen schaduw meer had en door de hitte bevangen werd en uitgeput raakte.

Dat is het moment dat Jona wil sterven. Vreemd overigens, want Jona hoefde helemaal niet bij de dode boom te blijven zitten. Hij kon ook gewoon zijn boosheid opgeven en schaduw zoeken in de stad. En dan blijkt dat Jona boos wordt op die wonderboom. En weer komt de vraag van God: “Ben je terecht in woede ontstoken over die boom?”

Jona vindt dat hij terecht boos is. En dan vraagt God of dit wel redelijk is? Het is helemaal niet redelijk. Wat had Jona over die boom te zeggen? Hij had hem niet eens gepland, hij moet gewoon zijn mond houden. Hij heeft geen zweetdruppel gelaten voor die boom. Jona heeft helemaal geen rechten om iets te bepalen over die boom. Het was iets dat God hem had gegeven en niet meer dan dat.

Dat is nu precies wat God bedoelt met Ninevé. Is Jona terecht boos? Nee, hij heeft helemaal niets te zeggen en te vinden over die inwoners van Ninevé. Dat is, net als die boom, Gods zaak en niet de zijne. Het enige dat hij te doen heeft is preken wat God wil dat hij preekt en daarmee is de kous af voor Jona.

Ja, okee, dat is duidelijk. Van Jona lezen we niets meer, maar jij en ik leven nog steeds en ook naar ons komt nu de vraag toe wie waar recht op heeft. Hebben wij iets te zeggen over mensen die God genadig wil zijn? Nee, wij worden alleen geroepen om goede en slechte mensen te vertellen over Gods genade. En wat God doet in Zijn genade, dat is totaal niet aan ons. En ergens wringt dat soms net zo hard als bij Jona. Wij hebben nergens iets over te zeggen, want het is allemaal Gods zaak, wij zijn alleen verantwoordelijk om dat te doen wat God van ons vraagt.

Gebed: Heer, Uw schepping is van U. Het gaat alleen om U en wat U wilt en niet wat ik denk dat belangrijk is. Ik kies er daarom voor om te doen wat U van mij vraagt.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'

 

Efeze 4:7-16

7  Maar aan ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus.
8 Daarom zegt Hij:  Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
9  Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?  
10 Degene Die neergedaald is, is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.
11  En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,
12 om de heiligen toe te rusten, tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw  van het lichaam van Christus,
13 totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen  man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,
14 opdat wij geen jonge kinderen meer zouden zijn,  heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leer, door het bedrog van de mensen om op listige wijze tot dwaling te verleiden, 
15 maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die  het Hoofd is, namelijk Christus.
16 Van Hem uit wordt het hele lichaam samengevoegd en bijeengehouden door elke band die ondersteuning geeft, overeenkomstig de mate waarin ieder deel werkzaam is. Zo verkrijgt het lichaam zijn groei, tot opbouw van zichzelf in de liefde.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

02 dec 2018
08:00AM - 05:00PM
Adventsserie 'Tijd met God'
02 dec 2018
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
13 jan 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
17 feb 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 feb 2019
10:00AM - 11:30AM
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Gedeeld Koningschap (2)

Daarom zegt Hij:  Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen. (Efeze 4:8)

We hebben gezien dat Jezus Zijn Koningschap op aarde verdeeld heeft over sommigen die een bediening krijgen. Nog steeds is Jezus Koning, maar de leiding en de opbouw van de kerk laat Hij over aan mensen die Hij daar een bediening voor geeft. Daarin spelen Woord en Geest natuurlijk een grote rol. Toch zou je dan kunnen zeggen dat er inderdaad sommigen zijn met een bediening, maar dat er velen zijn zonder bediening. Natuurlijk klopt dat ook weer niet, want degenen met een bediening, hebben die gekregen om de heiligen toe te rusten tot het werk van dienstbetoon. Het gaat dus ook weer wel over alle gelovigen met een roeping in deze wereld. In de Efezebrief zegt Paulus, voordat hij het over de bedieningen heeft, eerst iets over de gaven van de Heilige Geest. Die zijn aan allen gegeven en je kun je de vraag stellen in hoeverre dat ook dit te maken heeft met het gedeelde Koningschap.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu