Jona - In de vis

"Hij zei: Ik riep uit mijn benauwdheid tot de HEERE en Hij antwoordde mij. Uit de schoot van het graf riep ik om hulp, U hoorde mijn stem." (Jona 2:2)


Heb je na gisteren afscheid genomen van jouw Jona? Eigenlijk kun je namelijk niet verder lezen als je dit niet hebt gedaan. Ik zeg dit niet om er druk op te zetten, maar omdat ik Gods verlangen besef dat jij in je bestemming zult wandelen. En als Ninevé jouw bestemming is volgens Gods plan, dan is dat het enige waar jij hier op aarde echt Gods vrede en geluk zult ervaren. Buiten je bestemming vind je dat nooit. Daarom wil ik je echt vragen of jij afstand wilt doen van jouw Jona in je leven. De Jona die niet wil doen wat God vraagt, al die momenten die jou uit je bestemming houden.



Uiteindelijk laat God namelijk Jona niet in de steek. Sterker nog, Hij blijft voor hem zorgen, ook als Jona uiteindelijk overboord moest. Want op het moment dat Jona overboord ging, zorgde God dat er een grote vis was die Jona opslokte. Nu is dit verhaal moeilijk om echt te begrijpen. Hoe kun je nu opgeslokt worden door een vis en in het ingewand van de vis gewoon doorleven? Deze vragen hebben heel veel theologen ook al gesteld en tot de conclusie gekomen dat het verhaal nooit echt kan zijn. Ik kan met zulke theologen echt niets. Ik geloof dat het verhaal van Jona klopt, want Gods Woord vertelt het zo.

Het gaat er ook niet om hoe dat met die vis precies in elkaar zit, het gaat erom dat Jona, ondanks zijn verkeerde keuzes, toch door God beschermd worden en de tijd krijgt om tot inkeer, maar vooral tot inzicht te komen. Of dat bij Jona gebeurt, is de vraag, maar God geeft hem tijd om na te denken. Niet op bepaald de meest normale plaats, maar als je drie dagen in een vis zit, midden in de zee, dan gaat er wel heel veel door je heen. Stel je voor dat je nooit meer uit die vis komt. Trouwens, wij weten dat Jona uit die vis komt, maar Jona zag de dood voor ogen. En dan begint hij te roepen tot God.

Jona kon ineens niet meer doen wat hij wilde, nu lijkt alles voorbij. En zo kan het voelen als je Jona moet loslaten en je erachter komt dat er even helemaal geen toekomst meer lijkt te zijn als jij het niet meer kunt bepalen. Maar juist dat is ze tijd waarin God je de ruimte geeft om na te denken en om tot Hem te roepen. En wat blijkt dan?

Jona is helemaal niet alleen in die vis. Hij is niet alleen in de omstandigheden waar hij zichzelf in gebracht heeft, God is daar ook en Hij hoort hem en Hij antwoordt hem! God heeft hem laten merken dat alle golven van Gods boosheid om het onrecht dat Jona Hem heeft aangedaan. En tegelijk brengt God Jona niet om, maar wil Hij hem terug hebben op zijn plaats. En daarom hoorde God Zijn stem. Wordt Jona daar rustig van? Zeker niet direct, hij wordt eerder heen en weer geslingerd. Voorlopig slingert hij tussen verstoten en aangenomen. Iets van Paulus die aangeklaagd werd vanwege het vervolgen van de gemeente van God en daardoor zijn rechten verspeeld had, maar tegelijk wel door God gebruikt werd. Fout geweest waardoor je denkt dat er geen toekomst meer is, maar genade ontvangen om weer opnieuw te beginnen.

Gebed: Heer, als ik overdenk waar ik niet luisterde, dan zouden Uw golven over mij heengegaan moeten zijn, maar U bent zo genadig en ik wil in mijn bestemming wandelen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu