Jona

"Het woord van de HEERE kwam tot Jona, de zoon van Amitthai: Sta op, ga naar de  grote stad Ninevé en predik tegen haar, want hun kwaad is opgestegen voor Mijn aangezicht." (Jona 1:1 en 2)


Heb jij dat ook weleens dat God je een opdracht geeft waarvan jij dacht: “Nou, niet dus, bekijk het maar”? Misschien wel naar die man in de buurt die elke christen zwart maakt en waarvan God zegt: “Ik wil dat je hem het Evangelie brengt”, en dat jij denkt: Ik ga liever naar Spanje op vakantie. Of dat God gewoon heel persoonlijk tegen jou zegt: “Ik wil dat jij je hele leven aan Mij geeft en Mij op je troon laat zitten, zodat jouw leven echt in zijn bestemming komt”, maar dat jij zegt: Bijna mijn hele leven wil ik wel, maar een stukje controle houd ik zelf. En God kan praten wat Hij wil, maar jij heb geen zin om radicaal te luisteren.


 
Een vervelend onderwerp hè, om over na te moeten denken? Vooral omdat we er allemaal regelmatig last van hebben. En als we dan niet luisteren, lopen we ergens met ons hoofd tegen de muur en vinden we het ergens nog vreemd ook, want dan moet God wel zo snel mogelijk helpen. En dan kijkt Hij je aan en zegt: “Ging er niet ergens in jouw beslissingen iets mis?” En zo was er ook een man die op zijn manier God liet praten.
 
Het was niet zomaar een man, het was zelfs een profeet van God. En hij had er geen zin in om te doen wat God vroeg en toen het misliep schreeuwde hij in zijn ellende moord en brand. Zijn naam was Jona. En we kennen hem allemaal. En als je eerlijk bent, komt iedereen de Jona in zichzelf tegen. De Jona die niet wilde wat God wilde. En dat, terwijl hij een gelovige man was en een kind van God.
 
Jona, blijkbaar een bekendere profeet dan alleen de paar hoofdstukken in het boek Jona. In 2 Koningen 14 komen we hem namelijk ook al even tegen. Hij was dus een profeet die meer voor God heeft gedaan dan alleen de geschiedenis met Ninevé. Maar dan komt God met de Ninevé-opdracht. Hoe God dat deed is niet duidelijk. Het woord van de HEER kwam tot Jona. Nu zal dat regelmatig zijn gebeurd bij Jona. Als je de boeken van de profeten leest kom je dit bijna in elk hoofdstuk tegen. Maar als God dan met een opdracht komt die Jona niet bepaalt aanstaat, dan zien we ineens een Jona die niet de modelprofeet is die hij zou moeten zijn.
 
De opdracht van de HEER was ook niet de leukste opdracht. Ninevé was geen gezellige stedentrip voor Jona. Ninevé was een grote stad van de Assyriërs, de aardsvijand van Israël. Naar die stad moet Jona gaan. Zoiets hetzelfde om een christen in het bolwerk van IS te laten evangeliseren. Jona moet naar de aardsvijand van Israël toe omdat God er helemaal klaar mee is. Het kwaad van de stad was opgestegen voor Gods aangezicht. Er was zoveel in de stad wat niet goed was, dat er een Sodom en Gomorra situatie ontstond. En wat Jona in eerste instantie tegenhield weten we niet. Bij de tweede keer, later in het boek zegt hij dat hij wel wist dat God genadig zou zijn.
 
De opdracht is dat Jona op moet staan en moet preken tegen zijn aardsvijand. En de vraag is vandaag hoe gewillig jij bent om te doen wat God vraagt, ook als het totaal niet leuk is en tegen alles ingaat wat jij ervan vindt. En waarin herken jij Jona in jouw leven? Want het verhaal van Jona, gaat ook over jou.
 
Gebed: Heer, ook ik heb van die Jona-momenten in mijn leven. Die momenten dat ik er geen zin in heb om echt te doen wat U zegt. Ik wil geen Jona zijn en doen wat U vraagt, ook al vind ik het heel moeilijk.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu