Timotheüs - Vrouwen, spreken of zwijgen

"Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid. Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt." (1 Timotheüs 2:11 en 12) 

Met teksten als deze vandaag maak je je meestal echt niet meer populair. Zeker omdat het wel lijkt dat vrouwen van Paulus een mindere plaats krijgen in de gemeente. Alsof Paulus gewoon niet wil dat vrouwen spreken in de gemeente. En als je de teksten uit dit hoofdstuk leest, lijkt het wel alsof Paulus de vrouw in de gemeente een soort rol geeft van onderdanigheid in de negatieve zin en dat de rol van een vrouw minimaal of zelfs niets is. En toch is dat juist niet zo.

 

Paulus is duidelijk over het onderwijs in de gemeente door vrouwen tijdens de samenkomst. Maar heel vaak wordt dan direct de conclusie getrokken dat daarmee elke rol van een vrouw in de gemeente is uitgesloten. Alsof voorgaan in de gemeente het enige is dat belangrijk is. Paulus houdt voor het voorgaan in de gemeente de scheppingsorde aan. Dat is zo, hoe je er ook over wilt denken, je kunt er oprecht niet veel anders van maken. Ook op andere plaatsen schrijft Paulus er op deze manier heel stellig over. Maar is daarmee dan alles gezegd? 

Paulus zegt namelijk helemaal niet dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente. Zo zegt hij het niet. Het zwijgen gaat alleen over het voorgaan in de samenkomst, over dat stukje onderwijs. En daarmee is niet gezegd dat een vrouw in de gemeente geen rol heeft. Paulus gaat er in de Korinthebrief niet voor niets vanuit dat ook de vrouw zal profeteren en zal bidden in de samenkomst. Daar wordt dan meestal maar snel overheen gelezen. En voor je het weet zijn de woorden van Paulus overtrokken en gemaakt dat de totale zwijgplicht van de vrouw in de samenkomst.  

Misschien moeten we het wel sterker trekken: Het wordt misschien wel tijd dat de vrouw haar spreekrecht echt weer terugkrijgt in de gemeente. En nee, dan niet in het onderwijzend voorgaan in de samenkomst, maar wel in profetie en gebed. Wel op andere terreinen van onderwijs in het gemeenteleven, in pastoraat, en op zoveel verantwoordelijke terreinen. En waarom God dat op deze manier bepaalt? Soms begrijpen we echt Gods instellingen niet, ik ook niet. Wel geloof ik dat als het over profetie gaat dat vrouwen, die vaak heel sterk in hun gevoel zijn, juist op dat punt van grotere betekenis kunnen zijn. De fijngevoeligheid van vrouwen komt misschien wel op andere punten in de gemeente veel sterker tot zijn recht. 

En laten de vrouwen, als het dan gaat over het onderwijs in de samenkomst, genieten van hun rol om te mogen ontvangen, maar als God profetisch door je heen wil spreken, gebruik dan wel de ruimte die je van God hebt gekregen. De rol van mannen en vrouwen is verschillend. Daar kunnen wij best wat van vinden, maar Gods plan hiermee zal altijd bepalend moeten zijn. En misschien zit in de laatste tekst van dit hoofdstuk wel de mooiste zegen voor elke vrouw. Morgen zullen we nog even stilstaan bij die ene tekst die heel negatief kan voelen, maar juist het tegenovergestelde is. 

Gebed: Heer, soms wil ik liever gewoon kunnen zeggen dat ook vrouwen mogen voorgaan in de samenkomsten, maar in Uw Woord lijkt er geen ruimte voor te zijn. Leer mij om altijd Uw wil te doen, zelfs als het voor mijzelf soms zo anders voelt.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

Mattheüs 4:18-22

18 En Jezus liep langs de zee van Galilea en zag twee broers, namelijk Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, het net in de zee werpen, want zij waren vissers.
19 En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij aan, en Ik zal u vissers van mensen maken.
20 Zij lieten meteen de netten achter en volgden Hem.
21 Hij ging vandaar verder en zag twee andere broers, namelijk Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer, in het schip met hun vader Zebedeüs, terwijl zij hun netten aan het herstellen waren, en Hij riep hen.
22 Zij lieten meteen het schip en hun vader achter en volgden Hem.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

02 dec 2018
08:00AM - 05:00PM
Adventsserie 'Tijd met God'
02 dec 2018
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
13 jan 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
17 feb 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 feb 2019
10:00AM - 11:30AM
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Discipelschap door te kijken

"En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken." (Mattheüs 4:19)

De kerk van Jezus is ook de kerk van discipelen. We hadden al eerder de definitie van de kerk: De verzameling van gelovigen die leven zoals Jezus leefde en willen zijn zoals Hij was om de hele wereld te winnen voor Jezus. Als je het dan over discipelschap hebt, dan gaat het even niet in de eerste plaats om die verzameling van gelovigen, maar het gaat in de eerste plaats over jou als gelovige. Niet de gelovige die vooral met zijn eigen geloof en geloofservaring bezig is, maar de gelovige die groeit in discipelschap. Het gaat dan dus over jou persoonlijk, die steeds meer gaat zijn zoals Jezus was en gaat doen wat Jezus deed. Je gaat dus als discipel steeds meer op Hem lijken en steeds meer hetzelfde doen. Op Hem lijken heeft dan te maken met hoe Hij leefde en hetzelfde doen gaat over het laten zien van het Koninkrijk.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu