Timotheüs - Gebedshouding

"Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en meningsverschil." (1 Timotheüs 2:8) 

Paulus heeft aangegeven hoe groot de waarde van zijn woorden is. En dan beginnen we ondertussen bij een heel lastig gedeelte te komen. Een gedeelte waar ook in onze tijd de meningen stevig over verdeeld zijn. Mannen en vrouwen in de eredienst. En eigenlijk begint Paulus al in dit vers. Paulus gaat het weer hebben over het gebed. En nu met name het gebed in de gemeente. En het is opmerkelijk dat Paulus dan alleen de mannen als bidders noemt. Hebben de vrouwen dan geen plaats in het gebed? Mogen vrouwen niet bidden in de gemeente?

 

Als je van te voren bedenkt dat vrouwen in de gemeente moeten zwijgen, dan is het zeker dat je vroeg of laat een keer tegen teksten aanloopt die het tegendeel laten zien, maar als je er van overtuigd bent dat vrouwen in de gemeente mogen spreken, dan is het net zo zeker dat je vroeg of laat tegen teksten aanloopt die het tegendeel laten zien. En ja, Paulus zegt hier duidelijk dat de mannen in alle plaatsen moeten bidden met opgeheven handen. Die handen wijst op het besef van de heiligheid van God. We komen dit ook in het Oude Testament meerdere keren tegen. Vaak bij gebeden waar het er echt om is gaan spannen. Denk aan situatie met Mozes en het volk in de woestijn. 

Maar waarom dan alleen de mannen? Het antwoord is niet eenvoudig. Wellicht was dat in deze streek een gewoonte, want Paulus zegt namelijk niet dat vrouwen niet mogen bidden in de gemeente. Sterker nog, in de brief aan Korinthe gaat hij er zelfs vanuit dat vrouwen bidden en profeteren in de gemeente. Dit zegt hij in het hoofdstuk over de hoofdbedekking van vrouwen. 

We kunnen er dus eigenlijk niet veel van zeggen, te meer omdat ook in de belofteteksten rondom Pinksteren, ook de dochters worden genoemd die zullen profeteren. Misschien moeten we dit punt ook niet als discussiepunt nemen, maar veel meer ons druk maken over wat er volgt. Jezus zegt ergens in het evangelie naar Markus dat je pas mag bidden als je elkaar hebt vergeven. Daar lijkt het tweede gedeelte van deze tekst naar te wijzen. Bidden dat wordt pas effectief als je dit doet zonder meningsverschillen en twisten. Het gebed als de eenheid ontbreekt door meningsverschillen is een gebed dat van zijn kracht is beroofd. Waar de eenheid en liefde onder elkaar funtioneert merken we telkens dat Gods Geest krachtiger werkt dan op plaatsen waar dit niet zo is. 

Bidden, zoals Paulus in dit hoofdstuk duidelijk maakt en zeker het bidden in de gemeente, of op plaatsen waar de samenkomst plaatsvindt, dat mag nooit beschadigd worden door meningsverschillen en ruzies. Als dat zo is, gaat het niet goed. En bedenk dat er verschillende soorten van geloofsbeleving kunnen zijn, zonder dat het elkaar hoeft te bevechten. Veelal merken we dat juist door de geloofsbeleving en niet het geloofsfundament, de eenheid ontbreekt en dat er afstand komt. Let dus op je houding naar elkaar. Aanvaart elkaar in liefde, ook als er verschillen zijn, zolang deze niet haaks staan op Gods Woord. 

Gebed: Heer, wij belijden allemaal dat er veel meningsverschillen en ruzies zijn in Uw lichaam. We vragen U ootmoedig om vergeving, zodat onze gebeden krachtig zullen zijn en U de ruimte krijgt om te werken door onze gebeden heen.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Lukas 4:14-29 

14. En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving.
15. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18. De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,
19. om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.
22. En zij betuigden Hem allen hun instemming en verwonderden zich over de woorden van genade die uit Zijn mond kwamen, en zij zeiden: Is Híj niet de Zoon van Jozef?
23. Maar Hij zei tegen hen: U zult Mij ongetwijfeld dit spreekwoord voorhouden: Dokter, genees uzelf; alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kapernaüm gebeurd is, doe dat ook hier in Uw vaderstad.
24. Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u dat geen profeet welgevallig is in zijn vaderstad.
25. Maar Ik zeg u naar waarheid: Er waren veel weduwen in Israël in de dagen van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood kwam over heel het land,
27. Ook waren er veel melaatsen in Israël in de tijd van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, maar wel Naäman, de Syriër.
28. En allen in de synagoge werden met woede vervuld toen zij dit hoorden,
29. en zij stonden op, dreven Hem de stad uit en brachten Hem op de top van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Geef overal onderwijs

 

Thema: Op weg met Jezus

"En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen." (Lukas 4:14 en 15)

Met zijn staart tussen zijn poten is satan afgedropen bij Jezus. In gesprek gaan met Jezus was hem in ieder geval mislukt en Jezus heeft alleen maar Gods waarheid uitgesproken en meer niet. Het is dus mislukt voor satan. En Jezus, hoe gaat Hij dan verder? Dat is wel goed om even bij stil te staan. Het zijn maar een paar woorden die Lukas eraan wijdt hoe de bediening van Jezus begon, maar het laat wel een bepaald principe zien hoe Jezus het aanpakt. Jezus komt uit de woestijn en door de kracht van de Geest gaat Hij terug naar Galilea. De Heilige Geest leidt Hem nu niet zozeer, maar de Heilige Geest geeft Hem kracht om Zijn werk te doen. En dan begint Hij in Galilea.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu