Avontuur met God - Profetie als gave

"En aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen,  en aan een ander uitleg van talen." (1 Korinthe 12:10) 

Waarom heeft God profetie gegeven aan Zijn Kerk terwijl we toch tegenwoordig ook de Bijbel hebben? Die vraag is het wel waard om even te beantwoorden. Het is toch eigenlijk helemaal geen vreemde gedachte dat wij genoeg hebben aan Gods Woord? En is het dan wel echt zo dat wij ons moeten uitstrekken naar profetie, naar woorden van God om door te geven? Dat klinkt wel heel logisch, als je het zo zegt. Maar in de eerste plaats ga je dan dus weer onderscheid maken tussen de ene gave en de andere. Dan zou kennis en wijsheid heel normaal zijn, niemand die dat zal ontkennen, maar profetie dan weer niet. En je zult straks merken dat tongentaal helemaal een onderwerp is wat een avontuur wordt als je de Geest serieus wilt nemen.

 

Ergens heb ik ook wel wat moeite met de uitspraak ‘Sola Schriptura’. Deze term de we vanuit de Reformatie hebben meegekregen is een term waar je eigenlijk niet aan mag komen. Door dat Sola Scripture, de ‘Schrift alleen’ zijn de gaven van de Geest behoorlijk weggeduwd, want we hebben de Bijbel en dat is het enige. Toch zien we in de hele Bijbel dat God groter is dan de Bijbel. In de Bijbel heeft God ons alles geopenbaard wat wij moeten weten om zalig te kunnen worden. Zo mag je het ‘Sola Scriptura’ noemen. En Gods Woord is altijd bepalend en onfeilbaar. Ook in die zin mag je en moet je deze term noemen. En alles wat God openbaart door de Geest kan nooit in tegenspraak zijn met de Bijbel. Zodra dat dit gebeurt, klopt er niets van. 

Dit maakt ook dat als God een woord van vermaning geeft en men tegen mij zegt: Nee, dat geldt niet meer, want God is liefde en alles kan dus, dat ik daar nooit mee kan leven, want als het in tegenspraak is met de Bijbel zijn we uitgepraat en is zonde daarom altijd zonde. Toch zet je daarmee profetie nooit aan de kant. God kan dingen openbaren, die echt niet in de Bijbel staan, maar die niet in tegenspraak zijn met Zijn Woord en Zijn wil.Het is opmerkelijk dat je soms hoort dat iemand niet gelooft in profetie, omdat de Schrift genoeg is, maar als er een keus gemaakt moet worden waarbij drie mensen onafhankelijk van elkaar hetzelfde zeggen, dat dit wel als een vingerwijzing van God wordt gezien. Dat is nu precies wat profetie is en dan kom je dit bijna bij alle gelovigen, in alle kerken en stromingen tegen. En hoe je er ook over denkt, juist in de stromingen waar profetie niet wordt geaccepteerd zie je vaak dat als er iets verschrikkelijks gebeurd dat dit toegeschreven wordt aan een oordeel van God. En een oordeel van God is een spreken van God en zou dan dus ook gewoon profetie zijn. 

Want wat profetie niet is, is dat je je Bijbel laat openvallen en het eerste wat je leest als Gods Woord voor dat moment ziet. Ik zal niet zeggen dat God op die manier niet zou kunnen spreken, maar het is wel heel lastig als je Bijbel openvalt op de tekst dat Salomo 300 vrouwen had.

God is groter dan alles en iedereen, maar ook groter dan wat Hij in Zijn Woord aan ons heeft geschreven. Als de Bijbel ons alles van God laat zien en Hij niet groter is, dan is God beperkt! Dan kunnen we God in Zijn geheel kennen en dat is onmogelijk. En omdat God groter is dan alles wat wij kunnen weten, zal God ook altijd, buiten Zijn woord spreken. Hij is betrokken op ons mensen en ook op onze tijd. Een tijd waarover in de Bijbel niets staat geschreven, dan alleen de hoofdlijnen rondom de eindtijd. Daarom blijft ook nu profetie nog steeds een manier waardoor God, door Zijn Geest spreekt in concrete situaties. Daarom is ook dit Zijn gave voor ons! 

Gebed: Heer, ik aanbid U om Uw wijsheid en om Wie U bent. U bent groter dan ik kan beschrijven en groter dan wat U Zelf ons al hebt laten weten over Uzelf en daarom wil ik steeds Uw stem horen en doorgeven.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu