Avontuur met God - Wonderen en tekenen voor onze tijd? (3)

Als de wonderen en tekenen niet meer voor onze tijd zijn, dan moeten de gaven van de Geest dus een duidelijke beperking hebben gekregen. Dan moet daar iets over te lezen zijn. Wonderen en tekenen en de gaven van de Geest horen namelijk onlosmakelijk bij elkaar. 

De gaven van de Geest hebben een beperking, alleen die beperking ligt op een heel ander punt dan op het moment dat de apostelen er niet meer waren. In de brieven van het Nieuwe Testament wordt alleen maar duidelijk gemaakt dat de bediening van Jezus, de bediening van de kerk is van alle tijden en alle plaatsen. Als we alleen nog maar bezig zijn met vergeving van zonden, dan beroven we de bediening van Jezus van haar kracht. Dan maken we de kerk in onze tijd krachteloos en machteloos, dan hebben we alleen nog maar woorden, terwijl Jezus ons in Johannes 14 al duidelijk maakte dat de tekenen er zijn voor degenen die de woorden van Jezus niet kunnen geloven. Jezus zet dat nooit op zichzelf, maar Jezus plaatst dat in het kader van dat ze ten dienste zijn aan Zijn woorden.

 

Waar ligt de beperking, die het Nieuwe Testament ons geeft over de gaven van de Geest? Die ligt op het punt van het volmaakte. Paulus zegt in de eerste plaats dat wij moeten streven naar de beste genadegaven. Dat zegt hij in 1 Korinthe 12, waar hij het heeft over de gaven van de Geest. Dus de opdracht voor de gemeente is dat zij moet streven naar de beste genadegaven. Dit is het woord dat hij doorlopend gebruikt voor de gaven van de Geest. Vervolgens komt hoofdstuk 13. 

Het hoofdstuk over de liefde, zoals we dat in 1 Korinthe 13 lezen, is niet een los hoofdstuk over liefde, maar het is een hoofdstuk dat behoord bij de gaven van de Geest. Na de grote gaven van de Geest in hoofdstuk 12, brengt Paulus het even terug naar de basis. Wat zou er kunnen gebeuren als mensen de gave van genezing zouden hebben en daar grote dingen in meemaken? Daar kunnen ze trots van worden, ze kunnen opgeblazen worden en ze kunnen denken dat ze meer zijn dan een ander. Wat gebeurt er als iemand op het podium tongentaal spreekt? Hij kan zich verheffen boven een ander. Daarom volgt vervolgens hoofdstuk 13 over de liefde. Als de gaven van de Geest niet functioneren op de basis van liefde, dan klinkt het vals en wordt het krachteloos en lopen mensen ervoor weg. 

Na dit hoofdstuk gaat Paulus nog verder in hoofdstuk 14, maar aan het einde van het 13e hoofdstuk zegt hij dat wij nu nog maar ten dele kennen en ten dele profeteren. Met andere woorden, die gaven van de Geest zijn maar ten dele. Ze hebben een beperking door ons aardse denken en ons aardse leven. Niet elke profetie zal kloppen, want soms verstaan wij het niet goed, niet elke genezing zal genezing worden, want we leven nog in gebrokenheid, niet elk woord van kennis zal kloppen, omdat wij soms er zelf tussen zitten. Zo kunnen we nog even doorgaan en Paulus noemt dat: ’ten dele’. Het is nu nog niet volmaakt. En deze dingen zullen blijven tot het volmaakte is gekomen. 

Paulus zegt daar dus niet dat de gaven van de Geest, die ten dele zijn, er zijn totdat de Bijbel helemaal klaar is, maar Paulus zegt dat deze gaven van de Geest, die ten dele zijn, er zullen zijn totdat het volmaakte is gekomen. Wat is dat volmaakte? Dat is het moment dat wij God zullen zien van aangezicht tot aangezicht. Het moment dat jij en ik zullen kennen, zoals God ons kent. Dat is niet in deze tijd, maar dat is op het moment van de eeuwigheid. En tot die tijd, geldt heel hoofdstuk 12 en 13 en dus ook hoofdstuk 14.

Gebed: Heer, ik ben beschikbaar om Uw wil te doen en voluit het avontuur met U te leven.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu