Daniël - Volledig geleid door Gods Geest

“Toen overtrof deze Daniël de rijksbestuurders ven de stadhouders, omdat er een uitzonderlijke geest in hem was. De koning overwoog hem over heel het koninkrijk aan te stellen.” (Daniël 6:4) 

Wat zou er gebeuren als jij altijd afgestemd bent op de Geest van God? En met altijd bedoel ik dan ook echt altijd. Niet alleen op die momenten dat je nu afstemt op Gods Geest op momenten dat je Gods leiding zoekt, maar dat dit veel meer de praktijk van elke dag is. En dan niet eens alleen een bewuste praktijk, maar ook nog veel meer dat je zo gewoon bent om alles met God af te stemmen dat het niet eens iets is waar je bewust voor moet kiezen?

 

De vraag wat er dan zou gebeuren, stel ik mijzelf geregeld en dan gebied ook de eerlijkheid te zeggen dat ik nog steeds veel te bewust op Gods Geest moet afstemmen en dat het nog steeds niet zo vanzelfsprekend is als dat ik graag zou willen. Maar ik geloof dat als we in alles afgestemd zijn op Gods Geest en dat we Gods stem ook verstaan als we er niet op gefocust zijn, dat we in onze omgeving vanzelf zullen opvallen als mensen met een wijsheid die voor velen onbegrijpelijk is. 

Dat zou betekenen dat we antwoorden hebben en inzichten krijgen die we zelf niet kunnen bedenken. Daar zou je natuurlijk de verkeerde kant mee op kunnen gaan en hoogmoedig worden, al is dan de vraag of de Heilige Geest antwoorden zal blijven geven. Maar als het doel is dat je hierdoor met het Koninkrijk van God op aarde zichtbaar maakt, dan kom je uit bij wat ook Daniël heeft ervaren in zijn leven. 

Nadat er weer een nieuwe koning aan het bewind was gekomen was Daniël ook bij hem weer in beeld. Sterker nog, het lijkt steeds meer te worden. Darius, deze koning, had bedacht om zijn rijk te laten besturen door 120 stadhouders. En boven deze 120 stadhouders stelde hij drie rijksbestuurders aan, waaronder Daniël. Maar naar mate de tijd verder ging, zag Darius dat Daniël wel een heel bijzondere man was en dat hij hem eigenlijk over het hele koninkrijk wilde aanstellen. 

Hoe is het mogelijk dat iemand die eigenlijk in ballingschap in een land is gekomen, door een koning over het hele koninkrijk aangesteld zou kunnen worden? Als je hier over nadenkt, klopt dit toch niet bepaald. En wat maakte dat Daniël de andere rijksbestuurders overtrof? Er staat dat er een uitzonderlijke geest in hem was. Dit heeft aan de ene kant te maken met het geloof van Daniël waardoor Gods Geest in hem werkte. Dat werkt ook altijd onbewuste dingen uit. Maar dit kan nooit buiten de wil van Daniël omgaan. En het verschil was zo groot met zijn collega’s dat ze zo snel mogelijk van hem af wilden. 

Nu kun je op het negatieve focussen, maar kijk even niet wat het gevolg is voor Daniël, maar kijk even wat God door hem doet op het moment dat hij altijd afgestemd is op God. Daar ligt de uitdaging, maar ook je verantwoordelijkheid. Dat zal zorgen dat je meer en meer door God geleid zal worden, niet alleen op bewuste momenten, maar juist ook op die onbewuste momenten. 

Gebed: Heer, laat ik niet alleen bewust op U afgestemd zijn, maar ik verlang om altijd door U geleid te worden, zodat door mij, Uw wil veel meer op aarde gedaan zal worden.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu