Daniël - Tussen Gods stem en radeloosheid

“Terwijl u, o koning, op uw bed lag, kwamen er gedachten in u op over wat hierna gebeuren zal. En Hij Die de verborgenheden openbaart, heeft u laten weten wat er gebeuren zal.” (Daniël 2:29) 

Je zou de situatie van koning Nebukadnezar eens even van zijn kant moeten bekijken. Want stel je voor dat je een koning bent, de machtigste van de hele wereld, iemand als de Trump van onze tijd, en je zou een verschrikkelijke droom hebben waar je niets van begrijpt. Maar tegelijk is er diep van binnen het besef dat die droom niet een gewone droom is, maar dat je weet omdat je het weet dat die droom iets te betekenen heeft, maar je weet niet wat.

 
En dat is het niet alleen, het is ook nog eens een verschrikkelijke droom, die uitloopt op een ondergang. Maar het enige dat je hebt zijn je eigen goden, goden van hout en steen, en niet ene god is een levende god. Dat ben je wel gewend om te roepen, maar ze hebben uiteindelijk helemaal geen kracht. Je roept wel dat geld ervoor zorgt dat je een zorgeloos leven hebt, maar diep van binnen weet je dat geld zomaar weg kan zijn, je doet wel je best voor zo’n god en je hoop dat hij je de macht zal blijven geven, maar iets in je weet dat macht maar heel betrekkelijk is. En ergens voel je: er is meer tussen hemel en aarde en dat ‘meer’ heeft uiteindelijk alles te zeggen.
 
Als je een gelovige bent en Jezus kent, lijkt dit zo onbegrijpelijk en toch is het zo herkenbaar dat ook wij heel makkelijk op van alles en nog wat ons vertrouwen stellen en ook dat wij soms maar hopen dat God, ergens waarvan je weet dat het niet helemaal goed is, maar even niets zegt zodat jij het niet los hoeft te laten. En dat zeggen we dan vanuit persoonlijk geloof. Maar deze koning voelde dat er meer was, maar hij kende dat niet en dan die droom en niemand die het kan vertellen hoe het zit.
 
En dan, terwijl bijna alle wijzen omgebracht zouden worden omdat ze geen antwoord konden geven en de koning hen indirect beschuldigd van dwaasheid (wat hun wijsheid in de goden ook was) komt Daniël, namens de enige God, met de droom en zijn uitleg. Daniël is uiteindelijk ons voorbeeld in een wereld zonder God. Daniël brengt niet alleen God ter sprake, maar hij laat God ook werkelijk spreken. En niet op basis van de Bijbel, in deze situatie, maar op basis van zijn relatie met God waarin God tot Daniël spreekt. Daniël geeft door wat God zegt omdat Daniël het normaal vindt om naar de stem van God te luisteren. En dan sta je plotseling op een plaats, voor een koning met de boodschap van God.
 
Er zijn in het hele verhaal van Daniël twee kanten: De kant van Daniël en zijn God en de kant van de wereld van Babel. En Daniël kan telkens kiezen aan welke kant hij wil gaan staan. Telkens staat hij aan de kant van God, wat de boodschap ook is, of wat het gevolg ook is. De andere kant zijn koningen en mensen die diep van binnen radeloos zijn zonder het spreken van God. En voor die mensen mogen jij en Daniël het antwoord hebben en mag je God laten horen!
 
Gebed: Heer, het zijn twee kanten, Daniël in zijn geloofsvertrouwen en Babel in radeloosheid. Als ik het zo zie, is de keuze niet zo moeilijk en toch schrikken de gevolgen mij nog te vaak af. Ik wil altijd luisteren naar U en spreken namens U.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu