Mensen vissen - Groot denken

“En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt.” (Markus 1:17) 

Je zou in je bootje zitten, gewoon aan het werk en je hoopt op een goede vangst, en dan komt Jezus ineens langs. Waarschijnlijk was het Simon en Andreas niet eens bijzonder opgevallen. Meer dan een rabbi hebben ze niet gezien in die man die daar langs de zee kwam aanlopen. Jezus had hen wel met andere ogen bekeken en wist dat zij de eerste discipelen van Hem zouden worden. Vissers als discipelen van een rabbi. Dat is wel heel apart. Niet degenen die op school als hoogste scoorden en daardoor discipel bij een rabbi mochten worden, maar vissers zonder betekenis.

 

Discipel worden bij Jezus en leren om de enige waarheid in deze wereld te brengen, hangt niet af van kennis en van cijfers, maar van het verlangen dat Jezus ook jou wil gebruiken. Op het moment dat Jezus bij Simon en bij Andreas stopt en zegt dat ze achter Hem moeten komen, spreekt Hij woorden die horen bij een rabbi. Dat “achter Hem komen” is een begrip dat te maken heeft met discipelen en hun rabbi. Jezus belooft hen dat als ze dit doen, dat ze vissers van mensen zullen worden. 

Dat is heel apart, vissers van mensen. Voor die mannen in ieder geval, wij denken wel te weten wat Jezus bedoelt. Natuurlijk, Jezus bedoelt dat wij mensen moeten winnen voor Jezus. En ja, dat is echt waar, daar gaat het Jezus om. Zoals deze mannen de vis binnen haalden, mogen ze nu mensen binnen gaan halen. 

Ik weet niet hoe jij erin staat en hoe jij dat ziet, maar ik vraag mij af of wij hetzelfde beeld hebben bij deze opdracht als deze mannen. Het begint waarschijnlijk al bij het beeld van het vissen. Wat is eigenlijk vissen? Wij hebben dan het beeld van een hengel, waarbij je langs het water gaat zitten en je gaat wachten tot er een vis in het haakje bijt. Eigenlijk is deze manier van vissen wel gemeen, want je doet het voorkomen dat die vis een lekker hapje vindt, maar vervolgens bijt hij in de haak. 

Als dit ons beeld is van vissen van mensen, dan gaat het mis. Toch is dit wel vaak wat evangelisatiewerk lijkt te zijn. We verwachten af en toe dat er een vis hapt. En de manier hoe we het vaak doen heeft ook nog wel eens iets weg van een dubbele agenda. Als ze nu maar bijten, dan is het goed. 

Dit beeld is niet het beeld dat Jezus bedoelt en ook niet wat deze vissers voor zich zien. Wat deze vissers voor zich zien zijn honderden vissen die tegelijk met een net worden binnengehaald. Geen trucjes, maar gewoon het net door het water en alles wat meekomt, wordt binnengehaald en met honderden tegelijk. Als het gaat over de enige waarheid van God en mensen daarvoor winnen is de vraag voor vandaag of je wilt omdenken van een enkeling, naar velen. Jezus bedoelt niet dat er af en toe een nieuw gelovige in de kerk bijkomt, maar Jezus bedoelt dat velen te gelijk gered worden. En dat gaat Jezus hen leren. Zoals een visser leeft van heel veel vis, zo leeft een discipel van heel veel nieuwe gelovigen. Durven we deze stelling aan voor nu en altijd? 

Gebed: Heer, Uw beeld is dat er niet enkelen, maar velen tot geloof komen en dat wij er velen tegelijk binnenhalen voor Uw Koninkrijk. Leer mij groot denken van Uw werk.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu