Grieks of Joods - Zichtbaar of onzichtbaar

“U mag een dove niet vervloeken en voor een blinde mag u geen struikelblok neerleggen, maar u moet uw God vrezen. Ik ben de HEERE.” (Leviticus 19:14) 

Als je nadenkt over het Joodse denken, dan gaat het ook over dat wat onzichtbaar is, maar wat wel realiteit is. In het Griekse denken is alleen datgene echt, als het zichtbaar is. Er kan wel een geestelijke wereld zijn, maar dat staat dan los van ons aardse denken. In het Joodse denken, of dus eigenlijk in Gods denken, is de geestelijke werkelijkheid geïntegreerd in onze werkelijkheid. De geestelijke wereld die voor ons onzichtbaar is, is wel een absolute werkelijkheid die invloed heeft op ons bestaan.

 

Hoe dat precies in elkaar zat was voor een Jood niet eenvoudig, maar ze geloofden dit gewoon. Misschien denk je: “wat heeft dat nu te maken met de tekst van vandaag?” Het heeft er alles mee te maken. De tekst is een opmerkelijke tekst als je namelijk Grieks denkt, maar vanuit de Joodse werkelijkheid is dit een ander verhaal. Het lijkt namelijk een dubbele opdracht. Eerst die dove en daarna die blinde. Die blinde is nogal logisch dat je daar geen struikelblok voor mag neerleggen. Hij zou zijn nek kunnen breken. En natuurlijk gaat het bij die dove ook om iets dat hij niet kan, maar is het nu echt zo erg als je een dove vervloekt? Daar zal hij zijn nek niet van breken. 

En toch staan beide zinnen op dezelfde lijn. Bij beiden maken we iets kapot waar het slachtoffer niets aan kan doen. Het is ook niet voor niets dat je in het Oude Testament heel veel opmerkingen tegen komt over laster. Wat gebeurt er als we woorden spreken? We lezen in Psalm 103 dat de engelen reageren op een stem. Als engelen dat doen op positieve woorden als geschapen wezens, wat doen dan demonen bij negatieve woorden. Een vervloeking is het tegenovergestelde van een zegen. Een zegen zijn positieve en opbouwende woorden die wij uitspreken en waardoor God Zijn engelen zendt om deze uit te voeren. Maar een vloek is het tegenovergestelde. Een vloek zijn negatieve, destructieve woorden waar de demonen een aanleiding in vinden om te vernietigen. Een vloek kun je wel verbreken, maar dan moet je wel weten dat deze is uitgesproken. 

Als je dit bovenstaande even tot je laat doordringen, besef je ineens dat een struikelblok voor een blinde en een vervloeking van een dove dezelfde gevolgen heeft: zonder dat hij het weet kan er iets gebeuren waar hij niets vanaf weet. En als het dan over die vervloeking gaat, dan mag je dat gerust gelijk ook breder trekken, want wat doen jouw woorden die je over iemand uitspreekt die ze niet hoort? Of als je als ouders woorden over kleine kinderen uitspreekt, die in de geestelijke wereld wel zijn gehoord, maar die zeker geen zegen zijn? 

Het besef dat er een geestelijke wereld is, die niet los staat van de onze, maar juist in elkaar overloopt en elkaar ook beïnvloed, dat is de scheppingswerkelijkheid en de werkelijkheid na de zondeval. En dat besef maakt iets duidelijk wat wij in ons denken niet kennen, maar wat wel echte realiteit is. 

Gebed: Heer, geef mij besef van de complete werkelijkheid, zowel fysiek als geestelijk, zodat ik ook besef wat mijn woorden doen in de geestelijke werkelijkheid. Leer mij zegenen in elke situatie.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 



1 Petrus 4:1-7

1  Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,
2  om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.
3  Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.
4  Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.
5  Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.
6  Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.
7  En het einde van alle dingen is nabij; wees daarom bezonnen en nuchter in de gebeden.
8  Maar heb voor alles vurige liefde voor elkaar, want de liefde zal een menigte van zonden bedekken.
9  Wees gastvrij voor elkaar, zonder morren.
10  Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God.
11  Als iemand spreekt, dan als iemand die de woorden van God spreekt;als iemand dient, dan als iemand die dient uit kracht die God schenkt; zodat God in alles verheerlijkt wordt door Jezus Christus. Hem komt de heerlijkheid en de kracht toe, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu