Grieks of Joods - Zichtbaar of onzichtbaar

“U mag een dove niet vervloeken en voor een blinde mag u geen struikelblok neerleggen, maar u moet uw God vrezen. Ik ben de HEERE.” (Leviticus 19:14) 

Als je nadenkt over het Joodse denken, dan gaat het ook over dat wat onzichtbaar is, maar wat wel realiteit is. In het Griekse denken is alleen datgene echt, als het zichtbaar is. Er kan wel een geestelijke wereld zijn, maar dat staat dan los van ons aardse denken. In het Joodse denken, of dus eigenlijk in Gods denken, is de geestelijke werkelijkheid geïntegreerd in onze werkelijkheid. De geestelijke wereld die voor ons onzichtbaar is, is wel een absolute werkelijkheid die invloed heeft op ons bestaan.

 

Hoe dat precies in elkaar zat was voor een Jood niet eenvoudig, maar ze geloofden dit gewoon. Misschien denk je: “wat heeft dat nu te maken met de tekst van vandaag?” Het heeft er alles mee te maken. De tekst is een opmerkelijke tekst als je namelijk Grieks denkt, maar vanuit de Joodse werkelijkheid is dit een ander verhaal. Het lijkt namelijk een dubbele opdracht. Eerst die dove en daarna die blinde. Die blinde is nogal logisch dat je daar geen struikelblok voor mag neerleggen. Hij zou zijn nek kunnen breken. En natuurlijk gaat het bij die dove ook om iets dat hij niet kan, maar is het nu echt zo erg als je een dove vervloekt? Daar zal hij zijn nek niet van breken. 

En toch staan beide zinnen op dezelfde lijn. Bij beiden maken we iets kapot waar het slachtoffer niets aan kan doen. Het is ook niet voor niets dat je in het Oude Testament heel veel opmerkingen tegen komt over laster. Wat gebeurt er als we woorden spreken? We lezen in Psalm 103 dat de engelen reageren op een stem. Als engelen dat doen op positieve woorden als geschapen wezens, wat doen dan demonen bij negatieve woorden. Een vervloeking is het tegenovergestelde van een zegen. Een zegen zijn positieve en opbouwende woorden die wij uitspreken en waardoor God Zijn engelen zendt om deze uit te voeren. Maar een vloek is het tegenovergestelde. Een vloek zijn negatieve, destructieve woorden waar de demonen een aanleiding in vinden om te vernietigen. Een vloek kun je wel verbreken, maar dan moet je wel weten dat deze is uitgesproken. 

Als je dit bovenstaande even tot je laat doordringen, besef je ineens dat een struikelblok voor een blinde en een vervloeking van een dove dezelfde gevolgen heeft: zonder dat hij het weet kan er iets gebeuren waar hij niets vanaf weet. En als het dan over die vervloeking gaat, dan mag je dat gerust gelijk ook breder trekken, want wat doen jouw woorden die je over iemand uitspreekt die ze niet hoort? Of als je als ouders woorden over kleine kinderen uitspreekt, die in de geestelijke wereld wel zijn gehoord, maar die zeker geen zegen zijn? 

Het besef dat er een geestelijke wereld is, die niet los staat van de onze, maar juist in elkaar overloopt en elkaar ook beïnvloed, dat is de scheppingswerkelijkheid en de werkelijkheid na de zondeval. En dat besef maakt iets duidelijk wat wij in ons denken niet kennen, maar wat wel echte realiteit is. 

Gebed: Heer, geef mij besef van de complete werkelijkheid, zowel fysiek als geestelijk, zodat ik ook besef wat mijn woorden doen in de geestelijke werkelijkheid. Leer mij zegenen in elke situatie.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Lukas 9:10-20 

10. En toen de apostelen teruggekeerd waren, vertelden zij Hem alles wat zij gedaan hadden. Hij nam hen mee en vertrok, alleen met hen, naar een eenzame plaats bij een stad die Bethsaïda heette.
11. Toen de menigte dat merkte, volgden zij Hem. Hij ontving hen en sprak tot hen over het Koninkrijk van God; en hen die genezing nodig hadden, maakte Hij gezond.
12. De dag begon te dalen. De twaalf kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Stuur de menigte weg, opdat zij naar de omliggende dorpen en gehuchten gaan om onderdak en voedsel te vinden, want wij zijn hier op een eenzame plaats.
13. Maar Hij zei tegen hen: Geeft u hun te eten. Zij zeiden: Wij hebben niet meer dan vijf broden en twee vissen, of wij zouden voor al dit volk voedsel moeten gaan kopen.
14. Er waren namelijk ongeveer vijfduizend mannen. Maar Hij zei tegen Zijn discipelen: Laat hen gaan zitten in groepen, elk van vijftig.
15. En zij deden dat en lieten allen plaatsnemen.
16. En nadat Hij de vijf broden en de twee vissen genomen had, keek Hij op naar de hemel, en Hij zegende ze, brak ze en gaf ze aan de discipelen om aan de menigte voor te zetten.
17. En zij aten en werden allen verzadigd. Wat zij overhadden van de stukken brood, werd opgeraapt: twaalf manden.
18. En het gebeurde, toen Hij in persoonlijk gebed was, dat de discipelen in Zijn nabijheid waren. En Hij vroeg hun: Wie zeggen de menigten dat Ik ben?

19. Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, en anderen: Elia, en weer anderen dat een van de oude profeten opgestaan is.
20. Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

07 juni 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Hoogblokland
14 juni 2020
18:30 - 20:00
Theo de Koning spreekt in Genderen (Herv)
21 juni 2020
09:30 - 11:00
Theo de Koning spreekt in Acquoy
28 juni 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Piershil (Herv)
05 juli 2020
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Wie is Jezus volgens jou?

Thema: Op weg met Jezus

"Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God." (Lukas 9:20)

Als ik aan mijn catechisanten vraag om te reageren op “Jezus is…”, dan kost het even wat moeite om op gang te komen, maar als ze dan eenmaal op gang zijn is er ook geen stoppen meer aan. Of het allemaal altijd klopt wat ze zeggen, kun je je wel afvragen, maar er komen een heleboel reacties. Het wordt dan ook altijd weer duidelijk wat ze er nu van begrijpen en wat niet. Jezus ook Vader noemen, laat zien hoeveel moeite ze hebben met de verschillende personen in God. Maar nu vraag ik het niet aan een aantal catechisanten, ik vraag het nu aan jou. Wie is Jezus?

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu