Psalm 47 - Juichen voor de Heer

“Alle volken, klap in de handen; juich voor God met luide vreugdezang. Want de HEERE, de Allerhoogste, is ontzagwekkend, een groot Koning over de hele aarde.” (Psalm 47:2 en 3) 

Ooit sprak ik ergens over juichen voor God. Dat was niet bepaald op een plaats waar dit in de gemeente een hele normale term was. Maar als je daarover gaat nadenken, verwacht je ook wel wat gezichten die op zijn minst gezegd wat kritisch beginnen te kijken. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat het eigenlijk helemaal niet zo vreemd is als we juichen voor God? Het klinkt misschien zo aards, of misschien zelfs wel werelds, maar is het dat ook?

 

Ik geloof dat heel veel dingen die wij nu niet meer vinden passen, dat dit dingen zijn die in eerste instantie door God goed bedoeld waren. Juichen is tegenwoordig iets dat in het stadion lijkt thuis te horen en in ieder geval past het niet helemaal bij God. En een beetje afhankelijk bij wat voor soort gemeente dat je hoort, is er meer of minder ruimte voor bepaalde vormen. Toch is het opmerkelijk hoe vaak het woord juichen in de Bijbel voorkomt. En dan niet alleen als er een overwinning was behaald, maar dan heb ik het over juichen voor de HEER! 

En is dat dan eigenlijk vreemd? Laten we psalm 47 eens even als uitgangspunt nemen, maar er zijn veel meer psalmen waar het juichen voor de HEER in voorkomt, maar deze psalm sluit net even beter aan bij de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren. 

Juichen voor de HEER. Misschien moeten we even met een tegenstelling beginnen. Stel je voor dat je in een groot stadion zit als voetbalfan. Beneden op het veld lopen 22 mannetjes zich uit de naad te werken om de bal van de ene kant naar de andere kant te krijgen en dan het liefst tussen twee palen. Op het moment dat dit lukt, juicht de helft van het stadion voor hun helden en soms zelf maar voor ene held die een prachtig doelpunt heeft gemaakt. Op zichzelf is dit helemaal niet vreemd. Ook als iemand op een podium iets heel moois heeft gedaan is er ook al applaus en gejuich. 

Waarom gaat iedereen juichen? Dat is eigenlijk heel logisch: men vindt dat diegene iets geweldigs heeft gedaan. En als het echt van betekenis is, juicht het hele stadion mee. Maar nu even een stapje verder. Waarom zou juichen voor de HEER zo logisch zijn? Of, waarom noemt de Bijbel dit zovaak? En zelfs de engelen in de hemel juichen voor God! En dan ben je eigenlijk gelijk bij de kern. Het feit dat de engelen in de hemel al juichen laat zien dat juichen iets is van de hemel. Het is dus eigenlijk niets anders dan een afspiegeling van de hemel en laten wij op aarde nu de neiging hebben om te juichen voor sterfelijke schepselen die iets goeds doen. 

Waarom juichen dan de engelen en waarom roept de Bijbel ons op om voor de HEER te juichen? Dat antwoord wordt ineens veel normaler! Natuurlijk omdat wat God heeft gedaan echt van betekenis is. En als je dan met een heel stadion al kunt juichen voor ene bal tussen twee palen, hoeveel temeer is juichen voor God Die alles maakte dan eigenlijk helemaal niet vreemd? Hij is de Allerhoogste over de hele aarde, een Koning zoals Hij is nergens te vinden. Juichen, heel letterlijk, is een hemelse daad waar wij voor worden opgeroepen om dat op aarde voor God te doen. 

Gebed: HEER, ik juich voor U, omdat U het waard bent, U bent zoveel meer dan welk mens ook op aarde, daarom wil ik meer juichen voor U dan voor mensen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu