Communicatie met God - Op de grens van het onmogelijke

Het begin van het spreken van de HEERE door Hosea. De HEERE zei tegen Hosea: Ga! Neem voor u een vrouw van de hoererijen en kinderen van de hoererijen, want het land wendt zich in schandelijke hoererij van de HEERE af.” (Hosea 1:2) 

Als God spreekt, is dit dan altijd allemaal logisch? Lang niet altijd! En hoe je kunt weten hoe God spreekt? Dan zeggen we altijd dat God je nooit dingen zal laten doen die tegen Zijn Woord ingaan. Totdat je bij het boek Hosea komt, waar de profeet Hosea van God de opdracht krijgt om met een hoer te trouwen. En dan denk je: dit kan gewoon niet kloppen!

 

En toch lijkt het er te staan. God spreekt heel vaak door beelden, dat zagen we ook al bij Jona. De wonderboom van Jona was natuurlijk een verhaal apart. En ook hier bij Hosea is het een verhaal apart. God wil duidelijk spreken tot het volk, maar daar heeft Hij Hosea bij nodig. En reken maar dat de opdracht die Hosea kreeg ook voor Hosea een vraag is geweest of dit echt wel klopte. We lezen er niets van, maar ook voor Hosea zal deze opdracht heel vreemd zijn geweest. 

Kan God zo met je communiceren dat je denkt dat het niet klopt, zonder dat je dit dus probeert te te bedenken dat het niet klopt om er maar vanaf te zijn? Er is een verschil in een situatie met Jona, die bewust niet wilde en een situatie met Hosea, waar je zou kunnen zeggen dat het logisch is dat hij deze opdracht niet begrijpt, want hij lijkt tegen Gods Eigen Woord in te gaan. 

Nu zijn er bij deze opdracht allerlei uitleggen. Het zou een droom zijn geweest of het was iemand die neigde naar hoererij, maar dat zijn argumenten die niet bepaald logisch zijn. Het is opmerkelijk als je in het Hebreeuws kijkt wat er staat dat het niet om hoererij gaat, maar er staat dat het een vrouw van ontucht is. Het zou dus ook nog kunnen zijn dat deze vrouw door ontucht is verwekt of dat ontucht haar overkomen is, waardoor ze ook verworpen was. Het is dus maar de vraag of deze vrouw echt een hoer was. 

Dat het een bijzondere situatie was, is wel duidelijk. En we moeten maar niet al te veel proberen om iets te begrijpen, waar we niet uitkomen omdat verdere informatie ontbreekt. Het is wel duidelijk dat niet elk spreken van God tot ons persoonlijk altijd een makkelijk spreken is. Zelfs als deze vrouw door ontucht is verwekt, dan is het nog ingewikkeld genoeg om te gehoorzamen, want dan is het in ieder geval een erg beschadigde vrouw. Uiteindelijk zal God nooit tegen Zijn Eigen Woord ingaan, dat blijft overeind staan, ook hier. Wel lijkt God soms de grens op te zoeken, zeker als Hij het gebruikt om wakker te schudden. En wat hier gebeurt is dat Hosea gezien wordt als die profeet met die vrouw van ontucht. “Oh, wat erg…” Ja, het is erg dat het een afspiegeling is van het volk Israël! Zo deed het volk met God! 

Gebed: Heer, als U echt soms dingen zegt die echt verder gaan als dat ik denk dat het kan, wilt U mij dan zoveel bevestiging van Uw stem geven, dat ik niet twijfel om te gehoorzamen.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'

 
Johannes 17:17-23

17 Heilig hen door Uw waarheid;  Uw woord is de waarheid.
18  Zoals U Mij in de wereld gezonden hebt, heb ook Ik hen in de wereld gezonden.
19  En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd zijn in de waarheid.
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,
21 opdat zij allen  één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;
23 Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

10 feb 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Scheveningen
17 feb 2019
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 feb 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)
03 mrt 2019
09:30 - 11:00
Theo de Koning spreekt in Waarder
17 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Acquoy

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Gemeenschap

"En God zei: "Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, en naar Onze gelijkenis". (Genesis 1:26a)

Naast het Koningschap van Jezus in de kerk en discipelschap is er nog een onderdeel waar het over moet gaan binnen de kerk. Als we echt kerk van Jezus willen zijn, dan speelt ook gemeenschap een grote rol. De kerk is niet alleen een verzameling van discipelen die elk individueel discipel zijn, maar de kerk zijn we ook met elkaar, in gemeenschap met elkaar. Dat gaat natuurlijk totaal in tegen de tijdgeest van nu. We leven in een tijd waar het gaat over wat 'ik' vind, ervaar en doe. We zijn vooral bezig met wat wij zelf aan iets hebben, maar dat staat totaal haaks op Gods Woord. Daarom moet het in de kerk van Jezus ook om elkaar gaan. Waar dit ontbreekt, ontbreekt ook het bestaansrecht als kerk. En misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat je redding ook niet zonder de gemeenschap met elkaar kan als kerk. Het 'ik kan ook wel geloven zonder de kerk', en dan vooral de kerk als gemeenschap, dat is een leugen, waarvan de vijand weet dat als we die geloven, dat hij ons dan kan isoleren tot individuele gelovigen die heel erg kwetsbaar zijn. Hij weet hoe sterk gemeenschap is, omdat hij heeft gezien dat gemeenschap bij God begint en daar heeft satan heel veel negatieve ervaringen mee.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu