Hoe hoed je de kudde?

Thema: Eerste brief van Petrus

"Hoed de kudde van God die bij u is en houd daar toezicht op, niet gedwongen, maar vrijwillig, niet uit winstbejag, maar bereidwillig." (1 Petrus 5:2)

Op welke manier moet er leidinggegeven worden aan de gemeente? Als ik een pastoraal traject met iemand doe aan de hand van een vragenlijst, is één van de vragen rond het thema 'broederbanden' hoe er in de gemeente wordt leidinggegeven. Is dat overheersend of dominant, ontbreekt de leiding of wordt er leiding gegeven op een manier van dienen? Het is opmerkelijk hoeveel mensen er dan zeggen dat dit toch wel vaak dominant is. Zeker als men bang is voor de controle. Ergens ook nog wel te begrijpen, maar als je dan naar het laatste hoofdstuk van de brief van Petrus kijkt, dan geeft dat een ander beeld.

Je kun je ook afvragen hoe belangrijk het is om het hier over te hebben, maar als hierin wat misgaat, gaat het ook echt mis. Als je dominant leiderschap hebt dat wetten en regels oplegt, dan gebeurt er niet alleen iets in het leiderschap, maar dan komt er in het hoofd van de gemeenteleden ook iets dat gevolgen heeft op de lange termijn. Dat heeft vaak alles met angst te maken. Er zijn genoeg verhalen waar men keuzes maakte omdat de dominee of voorganger zei dat het moest en waarover je dan later in gesprek gaat en het blijkt dat er een angst is gezaaid. 

Petrus stelt zich in het laatste hoofdstuk van zijn brief voor als medeouderling of oudste. Hij maakt zichzelf als één van hen en daarbij ook als hij die gezien heeft wat Jezus heeft gedaan in Zijn lijden en de heerlijkheid die zal geopenbaard worden. Het is duidelijk dat Petrus gezag heeft om over het thema 'leiderschap' iets te zeggen. Een oudste moet de kudde van God hoedden. En dat was iets dat in het leiderschap bij het Joodse volk menigmaal was verkeerd gegaan. De profeten schrijven meerdere keren over het wangedrag van de leiders. 

Een oudste moet toezicht houden op de kudde. Dat klinkt als erg controlerend, maar dat bedoelt Petrus niet. Hij denkt vanuit het perspectief van de herder. Een herder hield uit intense zorg toezicht op de kudde, maar gaf de kudde wel de ruimte om te leven. Uiteindelijk is leiderschap bedoeld om dienend te zijn. Het mag niet om winstbejag gaan en dat klinkt logisch. Als je winstbejag ziet als iets dat met geld te maken heeft is het best logisch dat Petrus dit schrijft, maar als winstbejag ook geestelijke winst is wordt het ineens een ander verhaal. Als oudsten denken dat door leider te zijn, ze een extra bonus bij God krijgen, gaat het dus ook over winstbejag. En ook als het om aanzien bij mensen gaat, dat hebben we het over winstbejag. En dan komt het ineens enorm dichtbij.

Het gaat niet om 'de baas' zijn, het gaat niet om heersen, maar het gaat om dienen. Uiteindelijk wordt een leider geroepen om dat ander sterker te maken en de ander daarvoor te dienen. Als er zo leiding wordt gegeven en de Opperherder verschijnt op de wolken van de hemel, dan zal een leider van de gemeente een onverwelkbare krans krijgen. Uiteindelijk is er dus wel winst, maar die is alleen te krijgen vanuit een dienende, bemoedigende en opbouwende rol. Ik denk dat de spiegel daarmee voor iedere oudste, ouderling of voorganger wel is gegeven. En als je gewoon een schaap van de kudde bent, durf het aan om het leiderschap in de gemeente aan te spreken op die dingen die op dit gebied misgaan, zodat we met elkaar een gemeente zijn zoals Jezus die heeft bedoeld.

Gebed: Heer, geef elke vorm van leiderschap in de gemeente, Uw dienende en liefdevolle houding. Laat U zichtbaar worden in oudsten of ouderlingen in de gemeente.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 13:1-9

1  Op die dag werd er voorgelezen uit het boek van Mozes voor de oren van het volk. Daarin werd voorgeschreven bevonden dat een Ammoniet of een Moabiet tot in eeuwigheid niet in de gemeente van God mocht komen,
2  omdat zij de Israëlieten niet met brood en water tegemoetgekomen waren, en men Bileam tegen hen had ingehuurd om hen te vervloeken; onze God had de vloek echter veranderd in zegen.
3  Het gebeurde, toen zij de wet hoorden, dat zij alle mensen van allerlei herkomst afzonderden van Israël.
4  Hiervóór had Eljasib, de priester die aangesteld was over de kamers van het huis van onze God, en die verwant was aan Tobia,
5  een grote kamer voor hem gemaakt; daar brachten zij vroeger steeds het graanoffer, de wierook, de voorwerpen, de tienden van het graan, van de nieuwe wijn en de olie-overeenkomstig het gebod voor de Levieten, de zangers en de poortwachters-en het hefoffer voor de priesters.
6  Toen dit alles plaatsvond was ik niet in Jeruzalem, want in het tweeëndertigste jaar van Arthahsasta, de koning van Babel, moest ik bij de koning terugkomen, maar na verloop van dagen kreeg ik weer verlof van de koning.
7  Toen ik in Jeruzalem aankwam, kreeg ik inzicht in het kwaad dat Eljasib ten behoeve van Tobia gedaan had, door een kamer voor hem te maken in de voorhoven van het huis van God.
8  Dit was volstrekt kwalijk in mijn ogen;daarom wierp ik al het huisraad van Tobia uit de kamer naar buiten.
9  Ik zei dat ze de kamers moesten reinigen, en ik liet de voorwerpen van het huis van God daar terugbrengen, met het graanoffer en de wierook.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Via de achterdeur toch naar binnen

Thema: Bouwen is de opdracht

"Vóór dezen tijd nu had de priester Eljasib, die gesteld was over de kamers aan het huis onzes Gods, een bloedverwant van Tobía, voor dezen een grote kamer gemaakt," (Nehemia 13:4)

Als je denkt dat je alles hebt gehad, dan heb je het mis. Het lijkt aan het einde van hoofdstuk 12 dat alles op orde is en zelfs de hele eredienst is weer geregeld. Maar als je denkt dat de vijand, die er alles aan gelegen is om de boel kapot te krijgen, verdwenen is, dan zit je er naast. Zoals hier bij Nehemia, zo is het geestelijk ook. Al eerder zeiden we dat de geest achter de strijd gewoon dezelfde geest is als waar wij doorlopend tegen strijden. De vijand laat zich wel in de kaart kijken en als het hele boek van Nehemia vol zit met principes die tegelijk ook geestelijke principes zijn, dan krijgen we ook hier nog een lesje 'techniek van de vijand'. En uiteindelijk spitst elke strijd zich toe op Licht en duisternis.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu