Het oordeel begint bij het huis van God

Thema: Eerste brief van Petrus

"Want nu is het de tijd dat het oordeel begint bij het huis van God; en als het eerst bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?" (1 Petrus 4:17)

Hoe verder we nadenken over de brief van Petrus, hoe meer je tegen van die teksten aanloop waarvan je denkt te weten wat er staat, maar ondertussen klopt er niets van. Kijk even naar de tekst van deze keer: "Want nu is de tijd dat het oordeel begint bij het huis van God". Ik moet zeggen dat ik vroeger deze tekst regelmatig te horen kreeg. Dan wel in de uitleg rondom dat er gevonden werd dat de kerk verwaterde en dan werd er gezegd dat het oordeel bij het huis van God begint. Ik hoorde dan dat de kerk steeds minder ware gelovigen had en wat geloof leek dat echt geen geloof was, maar het oordeel begint ook bij het huis van God. Alsof God eerst de schijngelovigen zou gaan oordelen. Dan kom je toch vreemd uit bij deze tekst. Petrus zegt namelijk iets anders.

Eerst even een paar handige aanwijzingen om een tekst te lezen, zonder dat je gelijk theoloog hoeft te zijn. De tekst begint met het woord 'want'. Dit is altijd een woord dat verbonden is met het voorgaande. Dat is altijd zo, dus als je iets van een tekst wilt begrijpen, dan moet je ook even lezen wat er aan vooraf gaat. Het tweede dat altijd belangrijk is, is dat je even bij bepaalde termen kijkt wat er mee bedoeld wordt. Zeker als termen niet letterlijk bedoeld zijn, maar overdrachtelijk. Dus een term als 'huis van God' moet je helder hebben wat dit is. Als daar het oordeel begint, dan moet je wel weten wat het huis van God is. Dat is in dit geval namelijk niet de kerk als een gebouw. Er staat direct achteraan: 'en als het eerst bij ons begint'. Petrus gebruikt andere woorden, maar het gaat om hetzelfde. Het huis van God zijn wij. Het oordeel begint bij het huis van God en àls het eerst bij ons begint, dan...

Petrus heeft het dus gewoon tegen zijn lezers. Daar begint het oordeel van God. Nu nog even dat woord 'want'. Dat slaat op die zin ervoor, maar eigenlijk ook op het hele gedeelte. Het gaat telkens over het lijden van een gelovige, die onterecht lijdt en het lijden van een kwaaddoener, die terecht straf ontvangt en zo moet lijden. Dat huis van God zijn de lezers en dat zijn degenen waarover Petrus zegt: "Laat niemand van u lijden als een moordenaar, dief of kwaaddoener". Dus het huis van God zijn de lezers die onterecht lijden omdat ze een gelovige zijn. En dat lijden, noemt Petrus begin van het oordeel. Het oordeel van God over de wereld, waar begint dat dus? Niet in de wereld, niet met natuurrampen en oorlog, maar het begint met het onterechte lijden van de gelovigen. Dat waarover Petrus als eerder zei dat dit lijden en vorm van genade is, maar dat dit lijden ook het oordeel voor de daders hiervan van God zal komen. Het betekent hier dus niet dat wij als gelovigen onder Gods oordeel komen, maar God heeft reden om de daders straks te oordelen. Hier begint dus eigenlijk het oordeel van God. Het is lijden dat geleden wordt in navolging van Jezus en net zoals Petrus over het lijden van Jezus, ook het oordeel uitspreekt over degenen die Hem doorstoken hebben, zo zegt hij het hier ook weer.

Als je zo kijkt naar wat Petrus zegt en daar de ranglijst van de vervolgde kerk van Open Doors naast legt, dan beseffen we dat het oordeel volop is begonnen. We zitten midden in de eindtijd, want dit oordeel dat Petrus noemt, is al niet meer aan het begin, maar al veel verder. En ook wij, als wij op welke manier dan ook lijden omdat we gelovigen, daarmee wordt Gods oordeel zichtbaar. Dat is een heel andere focus op wat er gebeurt.

Gebed: Heer, Uw oordeel is al lang begonnen en zicht waar Uw kinderen onderdrukt en vervolgd worden. Het is onomkeerbaar en we wachten op de komst van Jezus, zodat het oordeel ook zal worden uitgesproken over hen die Jezus en Zijn gelovigen verachten.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 13:1-9

1  Op die dag werd er voorgelezen uit het boek van Mozes voor de oren van het volk. Daarin werd voorgeschreven bevonden dat een Ammoniet of een Moabiet tot in eeuwigheid niet in de gemeente van God mocht komen,
2  omdat zij de Israëlieten niet met brood en water tegemoetgekomen waren, en men Bileam tegen hen had ingehuurd om hen te vervloeken; onze God had de vloek echter veranderd in zegen.
3  Het gebeurde, toen zij de wet hoorden, dat zij alle mensen van allerlei herkomst afzonderden van Israël.
4  Hiervóór had Eljasib, de priester die aangesteld was over de kamers van het huis van onze God, en die verwant was aan Tobia,
5  een grote kamer voor hem gemaakt; daar brachten zij vroeger steeds het graanoffer, de wierook, de voorwerpen, de tienden van het graan, van de nieuwe wijn en de olie-overeenkomstig het gebod voor de Levieten, de zangers en de poortwachters-en het hefoffer voor de priesters.
6  Toen dit alles plaatsvond was ik niet in Jeruzalem, want in het tweeëndertigste jaar van Arthahsasta, de koning van Babel, moest ik bij de koning terugkomen, maar na verloop van dagen kreeg ik weer verlof van de koning.
7  Toen ik in Jeruzalem aankwam, kreeg ik inzicht in het kwaad dat Eljasib ten behoeve van Tobia gedaan had, door een kamer voor hem te maken in de voorhoven van het huis van God.
8  Dit was volstrekt kwalijk in mijn ogen;daarom wierp ik al het huisraad van Tobia uit de kamer naar buiten.
9  Ik zei dat ze de kamers moesten reinigen, en ik liet de voorwerpen van het huis van God daar terugbrengen, met het graanoffer en de wierook.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Via de achterdeur toch naar binnen

Thema: Bouwen is de opdracht

"Vóór dezen tijd nu had de priester Eljasib, die gesteld was over de kamers aan het huis onzes Gods, een bloedverwant van Tobía, voor dezen een grote kamer gemaakt," (Nehemia 13:4)

Als je denkt dat je alles hebt gehad, dan heb je het mis. Het lijkt aan het einde van hoofdstuk 12 dat alles op orde is en zelfs de hele eredienst is weer geregeld. Maar als je denkt dat de vijand, die er alles aan gelegen is om de boel kapot te krijgen, verdwenen is, dan zit je er naast. Zoals hier bij Nehemia, zo is het geestelijk ook. Al eerder zeiden we dat de geest achter de strijd gewoon dezelfde geest is als waar wij doorlopend tegen strijden. De vijand laat zich wel in de kaart kijken en als het hele boek van Nehemia vol zit met principes die tegelijk ook geestelijke principes zijn, dan krijgen we ook hier nog een lesje 'techniek van de vijand'. En uiteindelijk spitst elke strijd zich toe op Licht en duisternis.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu