Wij verwachten de Heer - Maar hoe?

"Zalig die slaaf die door zijn heer bij zijn komst zo handelend aangetroffen zal worden." (Mattheüs 24:46)

Het zou kunnen zijn dat je denkt dat het een heel aparte opmerking is, maar niet alleen wij verwachten de Heer, ook de duivel en zijn demonen verwachten de Heer. Niet dat ze daar nu zo erg naar uitkijken, want ze weten wat er dan met hen zal gebeuren. Best een beetje apart om zo een 'Tijd met God' te beginnen, maar daardoor is het even iets eenvoudiger om de gelijkenis van Jezus over twee dienstknechten, beter te begrijpen. Verwachten en verwachten is namelijk twee. Natuurlijk zal het bij de komst van Jezus zijn als in de dagen van Noach. Toen rekende er niemand op een watervloed. Maar daarmee hebben we niet alles gezegd.

Er zijn mensen die de Bijbel geloven, zondag aan zondag in de kerk zitten, maar die uiteindelijk Jezus niet verwachten op de manier zoals het zou moeten. Er zijn kerkmensen die ogenschijnlijk niet veel verschillen van degenen die geloven en verwachten. Uiterlijk komt het behoorlijk overeen. Iemand die zijn levenlang in de kerk zit, maar uiteindelijk zijn hart nog steeds niet aan Jezus heeft gegeven, gelooft uiteindelijk toch ook dat Jezus terug zal komen. Je komt soms mensen tegen die de Bijbel echt kennen, misschien wel beter dan jij en ik, maar die tegelijk ook weten dat het niet goed is tussen hen en God. Maar ze weten ook dat de wederkomst van Jezus zal komen.

Jezus vertelt een gelijkenis van een heer die een slaaf over zijn bezit aanstelt. Zelf gaat hij weg. En dan zijn er twee mogelijkheden. Of die slaaf leeft op elk moment in het besef dat zijn heer terug kan komen, of hij leeft raak, doet waar hij zin in heeft, slaat zelfs de andere slaven, gaat om met dronkaards en leeft alsof het moment toch voorlopig nog niet komt dat zijn heer terugkomt. En nu bedoelt Jezus niet dat we angstig moeten leven met zoiets als: "Jezus kan ineens terugkomen en dan moet ik het echt volmaakt goed doen." Die angst stuurt Jezus niet op aan. Hij benadrukt vooral die andere kant. De kant van die slaaf die net doet alsof zijn heer voorlopig niet zal komen en hij leeft voor zichzelf op een barre manier. Iets van: geloven komt nog wel een keer, ik heb nog tijd genoeg. Degenen die zo denken zijn in acuut gevaar! Plotseling zal Jezus er zijn en met hen afrekenen. Dan is het voorbij en te laat.

Maar Jezus zegt ook iets anders: "Zalig is die andere slaaf". Hoe zal de heer die slaaf vinden? Trouw handelend! De slechte slaaf denk in zijn hart slechte dingen, maar die goede slaaf denkt geen dingen in zijn hart. Opmerkelijk dat Jezus dat verschil aanbrengt in deze gelijkenis. Die trouw handelende slaaf denk dus niet vanuit motieven, maar die is gewoon trouw in zijn handelen, zoals zijn heer ook mag verwachten. Hij denkt dus niet, straks komt mijn heer terug en stel je voor dat hij mij vindt op een manier die niet goed is. Daar denkt hij niet aan, hij is gewoon trouw in wat hij doet. Gewoon in ontspanning, geen achterdocht, maar hij is wie hij is en daarin is hij trouw.

Als gelovige moet je dus niet denken vanuit regels en "stel je voor dat". Jezus vraagt of je Hem wilt verwachting in trouwheid. Hij wil je straks vinden, gewoon zoals je in ontspanning als gelovige mag zijn die je bent. Niet krampachtig om het zo goed mogelijk te zijn, maar in vrijheid uitziende naar de komst van Jezus. Je doet gewoon wat er verwacht wordt. Wat een ontspanning in die manier van verwachten! En als Jezus dan komt, dan zal Hij je over al Zijn bezittingen aanstellen. Nu al trouw in het kleine, om straks over veel aangesteld te worden in eeuwigheid.

Gebed: Heer, zo mag ik en wil ik leven: In ontspanning mijn geloof leven en U verwachten, zonder achterdocht, maar in vrede en vrijheid, trouw in alles wat U van mij verwacht.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



​Nehemia 13:15-22

15  In die dagen zag ik in Juda mensen die op de sabbat de wijnpersen aan het treden waren en die hopen graan brachten en die op ezels laadden, en ook wijn, druiven en vijgen en allerlei andere lasten. Zij brachten die naar Jeruzalem op de sabbatdag. Op de dag dat zij dat voedsel gingen verkopen, waarschuwde ik hen.
16  Ook woonden er Tyriërs, die vis aanvoerden en allerlei koopwaar, die zij op de sabbat aan de Judeeërs en in Jeruzalem verkochten.
17  Toen riep ik de edelen van Juda ter verantwoording en zei tegen hen: Wat is dit voor een wandaad die u verricht, waardoor u de sabbatdag ontheiligt?
18  Deden uw vaderen niet evenzo? En vervolgens bracht onze God al dit kwaad over ons en over deze stad. En u voegt nog eens toe aan de brandende toorn over Israël door de sabbat te ontheiligen!
19  Het gebeurde, toen de poorten van Jeruzalem hun schaduwen afwierpen, vóór de sabbat, dat ik zei dat de deuren gesloten moesten worden, en ik zei dat zij ze niet mochten openen tot na de sabbat. Ik plaatste een aantal van mijn knechten bij de poorten, zodat er geen last zou binnenkomen op de sabbatdag.
20  Toen overnachtten de handelaars en de verkopers van allerlei koopwaar buiten Jeruzalem, een keer of twee.
21  Ik waarschuwde hen en zei tegen hen: Waarom overnacht u bij de muur? Als u dat nog eens doet, zal ik de hand aan u slaan! Vanaf die tijd kwamen ze niet meer op de sabbat.
22  Ik zei tegen de Levieten dat ze zich moesten reinigen en dat ze de poorten zouden komen bewaken om de sabbatdag te heiligen. Denk ook hierom aan mij, mijn God, en spaar mij overeenkomstig de grootheid van Uw goedertierenheid.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Neem rust en eer God

Thema: Bouwen is de opdracht

"In die dagen zag ik in Juda mensen die op de sabbat de wijnpersen aan het treden waren en die hopen graan brachten en die op ezels laadden, en ook wijn, druiven en vijgen en allerlei andere lasten. Zij brachten die naar Jeruzalem op de sabbatdag. Op de dag dat zij dat voedsel gingen verkopen, waarschuwde ik hen." (Nehemia 13:15)

We naderen het einde van het boek Nehemia en ik moet je eerlijk zeggen dat het boek mij heeft aangezet tot een manier van denken die ik niet had verwacht. Als je begint te schrijven vanuit een praktisch thema als 'bouwen', ga je er eigenlijk vanuit dat dit heel veel handvatten zal geven, maar ik heb gemerkt dat ik door het hele boek heen, heel andere accenten ben gaan zien. De grote lijn in het boek is het volk Israël dat in de ballingschap is terecht gekomen omdat ze God niet de hoogste plaats gaven en op het moment dat er verootmoediging komt, komt er een weg terug. Dat is een diepe les, want heeft God bij ons echt de hoogste plaats? En zo niet, dan heeft dat gevolg, niet omdat God wil straffen, maar omdat wij onder Zijn zegen vandaan gaan. En dan kom je aan het einde van het boek en dan zou je zeggen: Nu is het wel duidelijk voor het volk, toch? Luister naar Gods verlangen en leef daarnaar.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu