De andere kant van verwachten

Thema: Wij verwachten de Heer

"en Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Die Hij uit de doden heeft opgewekt, namelijk Jezus, Die ons verlost van de komende toorn." (1 Thessalonicenzen 1:10)

Als je de verwachtingstekst van deze keer leest, dan is dit een tekst met twee kanten. Ik geloof dat het goed is om even goed naar deze tekst te kijken en de andere kant ook heel serieus te nemen. Wat bedoel ik te zeggen? Wij zijn geneigd om te zeggen dat als Jezus straks terugkomt, wij eeuwig met Hem zullen zijn. En dat is ook echt zo. Jezus neemt straks elke gelovige op in heerlijkheid. Toch geeft deze tekst ook een andere kant aan en laten we die kant ook eens serieus nemen. De tekst sluit namelijk af met de woorden 'Die ons verlost van de komende toorn'.

Nu kun je zeggen: Van die komende toorn zijn we verlost. En ja, dat klopt als je gelooft. Tegelijk zit daar dus ook een andere kant aan, waar het moeilijk is om iets over te zeggen. De tekst zegt hiermee namelijk ook dat er een komende toorn zal zijn. Vandaag zag ik in een Facebookgroep een post staat met een nogal dramatische cartoon. Het stelde de hemel voor met twee mensen, waarvan er eentje iemand van heel nabij miste in de hemel en die was in de hel, maar daar waren ze het mee eens, want dit was Gods recht. Extreem omdat we in ieder geval niet weten hoe we dat in de hemel zullen ervaren en of het daarom een gepaste cartoon was, vraag ik mij serieus af. De gedachte dat er dus ook een andere kant is dan de hemel werd een discussie en in deze christelijke groep, werden een aantal mensen verwijderd die naar mening van de leiding van de groep te nadrukkelijk zeiden dat er ook een hel is. 

Als Paulus aan de gemeente in Thessalonica schrijft over over hoe zij zich hebben bekeerd van de afgoden tot God, dan komt hij tot de uitspraak dat ze ook Jezus uit de hemelen verwachten, Die hen heeft verlost van de komende toorn. Het is dus heel duidelijk als mensen zich niet tot de levende en waarachtige God bekeren dat zij ook niet verlost zijn van de komende toorn. Terwijl wij dus Jezus verwachten, beseffen we ook dat er nog mensen zijn die niet zijn verlost van die komende toorn. Ja, wij door het geloof wel, maar vele anderen dus niet. Dat heeft nogal vergaande consequenties. Beseffen we dat genoeg?

Stel dat er geen oordeel zou zijn en geen toorn bij God? God is zo lief dat Hij uiteindelijk alles toelaat en iedereen in de hemel laat komen. Zou jou dat dan een goed en veilig gevoel bij God geven? Dan zou God dingen gewoon toelaten? Zonder vergeving zou er dan zomaar van alles kunnen en mogen gebeuren, zonder dat God echt zou ingrijpen. Stel dat dit zo is? Dan is het maar de vraag of de hemel straks echt een zuivere plaats zal zijn. Trouwens, waarom zou je dan in Jezus moeten geloven? Dat is hetzelfde als een borg aangeboden krijgen om vrij te komen bij een rechter, maar je neemt die borg niet aan en de rechter laat je toch gaan. Dat is onveilig en onrechtvaardig?

Natuurlijk is Paulus hier helemaal niet bezig om angst te zaaien, sterker nog, hij bevestigt zelfs het geloof en de redding van zijn lezers. Hij bevestigt dat zij verlost zijn van de komende toorn van God. Het roept alleen wel iets op. Het zet ons op scherp, als je tenminste oprecht betrokken bent op je naaste. Als je echt begaan bent met de ander, dan kun je toch onmogelijk toelaten dat jij straks wel vrij bent van de toorn, maar die ander niet omdat hij niet geloofde. Terwijl wij verwachten en uitzien naar de komst van Jezus, beseffen wij maar al te vaak ook dat Jezus nog maar even niet moet komen, want dan vallen er buiten het Koninkrijk en daar kan ik maar heel moeilijk mee dealen. Die cartoon vind ik daarom over de grens, als we straks in de hemel juichen als er geliefden van ons niet op tijd waren om te geloven. Weet je bemoedigd, dat jij bent verlost van de komende toorn, maar laat het je ook in beweging zetten om anderen erbij te halen en te laten verlossen van die toorn van God.

Gebed: Ik dank U dat U ook toornt, dat is terecht, want U laat niet alles zomaar gebeuren en daarom voel ik mij juist ook veilig bij U.

 

 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu