Een zeer ernstige oproep!

 

Thema: Bouwen is de opdracht

"En het nageslacht van Israël zonderde zich af van alle vreemdelingen. Ze gingen staan en beleden hun zonden en de ongerechtigheden van hun vaderen." (Nehemia 9:2)

Ben je al klaar met je dankfeest? Misschien had je het gevoel wel gekregen dat het allemaal wel erg positief was. We beginnen gewoon te danken en maken daar een feest van. Ja, nog steeds blijft dat overeind staan, maar als je blijft nadenken over het boek Nehemia, dan blijf je telkens met de gedachte zitten waar het verhaal begon. Het begon in de burcht Susan met een huilende Nehemia vanwege het feit dat ver bij hem vandaan in Jeruzalem zijn volksgenoten het moeilijk hadden. En eigenlijk was er tot op dit moment maar één man geweest die zich voor God had verootmoedigd. Maar het volk waar het uiteindelijk om ging had dat nog niet gedaan. Ondertussen in Jeruzalem, maar zeker ook in Juda was er veel gebeurd en begon er een sociaal leven te ontstaan waar de tempeldienst weer hersteld begon te worden in het midden van de samenleving. Joden en niet-Joden zijn bij elkaar en met elkaar vieren ze het Loofhuttenfeest. Maar is het verleden dan ineens vergeten?

Het is een diepe les om te beginnen met danken, maar wat daarna gebeurt is niet alleen nodig voor toen, maar net zo goed voor nu. Als je het woord 'samenleving' gebruikt gaat het om gelovigen en niet-gelovigen. En laat duidelijk zijn dat als wij als gelovigen ons verheffen boven de rest dan gaat er heel veel mis. De hele samenleving is bedoeld om met God te leven. Maar er is nog wel een blokkade en daarvan ligt de oorzaak niet bij de niet-gelovigen, de oorzaak ligt niet bij de vreemdelingen die er bij Nehemia bij zijn, maar de grootste blokkade voor Gods zegen ligt bij de Joden zelf. Dat de ballingschap er zeventig jaar is geweest, was niet zomaar. Israël en Juda hadden God de rug toegekeerd. En wat gebeurt er nu op de laatste dag van het feest? De Israëlieten zonderden zich af van de vreemdelingen. Niet omdat ze het niet met hen konden vinden, maar omdat zij hun verantwoordelijkheid namen richting God.

Van een dankfeest loopt het uit in een periode van diepe rouw. Alle Israëlieten buigen voor God. Dat gaat niet in de zin van: 'Heer, vergeef ons', en dat was het. Het is een periode van diepe rouw, vasten en gebed. Er komt echt erkenning dat ze God de rug hebben toegekeerd en ook namens hun voorgeslacht verootmoedigen ze zich voor God. En weet je, als je over dit thema spreekt, dan ben je vaak niet populair. Ik herken als spreker dat dit meestal niet de preken zijn waar gemeenten van zeggen: Geweldig! Maar het wordt wel steeds meer mijn overtuiging, dat dit wat hier gebeurt ons echt iets te zeggen heeft. Zijn wij bereid om ons, ook namens ons voorgeslacht, te bekeren, tot de erkenning te komen dat we God niet de plaats hebben gegeven die Hem toekwam? Als je echt wilt bouwen, het Koninkrijk wil zien doorbreken, dan is dit wat nodig is.

Ik weet niet hoe jij het ziet, maar wij zijn onze kerken gaan bouwen, met onze theologieën, met onze overtuigingen. Wij hebben God het zwijgen opgelegd, wij en ons voorgeslacht. O zeker, we dienen God en het is ook ons verlangen dat Hij opnieuw gezag zal hebben in ons land, maar wat houden wij nog vast? Je kunt kijken naar Wilders, je kunt kijken naar Denk, je mag het allemaal doen, maar ik geloof dat het tijd is dat wij ons afzonderen van hen die niet geloven, niet om een veilige vesting te betrekken, maar om met elkaar, eenparig tegen God te zeggen: Wij hebben het verknoeid. Niet zij, maar wij! Weet je, als jij God kent, als jij Jezus liefhebt, dan heb jij de verantwoording om Hem ook te dienen. Iemand die niet gelooft weet niet beter, maar wij wel. En misschien moeten we eerlijk ook tegen elkaar zeggen: Wat hebben wij boven God gesteld? Heeft God ons iets te kort gedaan waardoor wij Hem een lagere plaats geven hebben? Kunnen we hier eerlijk over zijn tegen God? Daar ligt de sleutel voor de grootste doorbraak. Genade kan pas stromen als er een kanaal is waar wij die kunnen ontvangen.

Gebed: Heer, ons past alleen diepe verootmoediging voor U omdat wij U telkens op Uw hart hebben getrapt, zelfs met de vroomste motieven en daarom buigen wij voor U en erkennen onze schuld en de schuld van ons voorgeslacht.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu