Tijd voor een feest

Thema: Bouwen is de opdracht

"Toen ging het volk eropuit en ze haalden loof en ze maakten loofhutten voor zichzelf, ieder op zijn dak, en in hun voorhoven en in de voorhoven van het huis van God, en op het plein van de Waterpoort en op het plein van de Efraïmpoort." (Nehemia 8:17)

Hoe reageer jij als God iets van je vraagt? Dat was eigenlijk de vorige vraag naar aanleiding van de reactie van het volk bij Nehemia. Toch denk ik, dat we nog iets meer kunnen zeggen over de reactie van het volk. Ze lezen namelijk de wet van God en komen tot de conclusie dat het de zevende maand is en dat ze eigenlijk het Loofhuttenfeest zouden moeten vieren. Nu kun je een hele discussie opzetten over het Loofhuttenfeest en de vraag wat wij daarmee moeten, maar dan kom je in de discussie terecht over de offerdiensten van Israël en wat wij daar dan nog van zouden moeten navolgen. Het is in ieder geval duidelijk dat het Loofhuttenfeest een feest voor Israël was, als Gods Eigen volk. Zodra je hieraan begint te tornen kom je al snel in een hoek terecht waarin wij dreigen de plaats van Israël in te nemen. Toch geloof ik dat we ook niet zomaar dit gedeelte moeten laten passeren alsof het ons niets te zeggen heeft.

Eerst dit: Wat was het Loofhuttenfeest voor een feest? Het was één van de drie oogstfeesten die het volk Israël van God moest vieren. Deze was het laatste feest en moest gehouden worden aan het einde van de oogst. Als je nog gewend bent om dankdag voor gewas en arbeid te vieren in de kerk, dan zou je het dus daarmee kunnen vergelijken. Dat lijkt een feestdag die wij steeds minder belangrijk zijn gaan vinden, maar er liggen wel echt overeenkomsten. Tijdens het loofhuttenfeest was het volk zeven dagen bij elkaar en woonden ze in hutten van loofhout en bladeren. Er moesten ongelofelijk veel offers gebracht worden (waardoor dat ik denk dat dit ook iets is wat nu niet meer voor ons kan gelden) en er waren twee dagen van absolute toewijding aan God. En waarom? Uiteindelijk omdat het volk iets had om te danken.

Wat is dus het eerste dat het volk gaat doen op het moment dat ze de wet van God hebben laten voorlezen? Ze beginnen met een dankfeest voor God. En serieus, dat was een feest. Dankbaarheid bij een Jood uitte zich echt ook in een groot feest. Er werd gegeten en gedronken en er was ruimte voor ontmoeting en ruimte om de dankoffers te brengen bij God. Even terug naar de situatie van Nehemia. De stadsmuur was net herbouwd en over de opbrengst van het land hebben we niet veel gelezen, behalve dat er veel meer Joden al waren teruggekeerd en er dus ongetwijfeld op het land wel oogst geweest zal zijn. Hoe dan ook, als het volk opnieuw is ingeschreven en iedereen zijn afkomst en naar de wet vraagt van de God Die de herbouw van de muur liet lukken, is het eerste dat ze doen is God danken door het Loofhuttenfeest te gaan vieren.

Dan kun je vanuit deze gedachten wel eerlijk naar jezelf kijken, denk ik. Is het normaal dat de oogst straks binnen is? Of ligt hier ook gewoon een opdracht waar we mee de wereld in mogen? De opdracht om iedereen op te roepen om God te danken. Het volk gaat iedereen erbij betrekken. En dan niet alleen door een kerkdienst te beleggen en daar even een preekje aan te horen en snel verder, maar echt even stilstaan en met elkaar beseffen wat een zegeningen we hebben gekregen en daar echt een feest voor te vieren. En laat dat feest nu nog een opdracht van God zijn ook. Dank brengen aan God, zelfs als er echt nog niet veel te danken is. Dat was wat het volk ging doen toen God sprak. Genoeg om vandaag over na te denken, genoeg om je zegeningen te tellen en dit met elkaar te delen.

Gebed: Heer, leer mij en leer ons danken voor Uw zegeningen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu