Bouwen als zelfs de fundamenten kapot zijn

Thema: Bouwen is de opdracht

" Laat Uw oor toch opmerkzaam zijn, en Uw ogen open, om te luisteren naar het gebed van Uw dienaar, dat ik heden dag en nacht voor Uw aangezicht bid voor de Israëlieten, Uw dienaren. Ik belijd de zonden van de Israëlieten, die wij tegen U begaan hebben. Ook ik en mijn familie, wij hebben gezondigd." (Nehemia 1:6)

Als je naar de geschiedenis van Israël en naar de geschiedenis van Nederland kijkt, kun je eigenlijk een zelfde soort vraag stellen: "Wat maakt het verval?". Als je aan het begin van het boek Nehemia leest dat Nehemia te horen krijgt dat degenen die terug zijn gegaan naar Juda om de tempel te herbouwen het moeilijk hebben dan ligt de oorzaak daarvan vooral dat de stad Jeruzalem een puinhoop is. En ook degenen die daar zijn overgebleven hebben met hetzelfde probleem te maken. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat er geen veilig thuis meer is. De samenleving is totaal ontwricht en de stad ligt in puin. Als Nehemia dit hoort begint hij te huilen. De tempel en de stad kunnen niet zonder elkaar en nu er wel weer een tempel is herbouwd, maar als er geen stad is, is het leven onmogelijk. Elk vijand kan doen wat hij wil. De eerlijke vraag is: "Hoe komt het dat de stad in puin ligt?".

Je kunt die vraag natuurlijk heel makkelijk beantwoorden door te zeggen: Omdat het volk in ballingschap is weggevoerd en vijanden dus alle ruimte kregen om de stad binnen te gaan. Dat is een eenvoudige conclusie. Het diepere antwoord is natuurlijk dit: Het volk is de afgoden gaan dienen, God is Zijn zeggingskracht kwijtgeraakt en Zijn Eigen volk heeft andere keuzes gemaakt. De hele offercultus die uiteindelijk wees naar de Messias Die zou komen is verdwenen en daardoor heeft God uiteindelijk het volk laten verdwijnen. Dus de oorzaak van de stad die in puin ligt, is niet omdat er vijanden waren die het volk in ballingschap bracht, maar de oorzaak ligt bij het volk zelf. En weet je, dit zijn altijd hele stevige conclusies, maar hoewel ik niet veel verstand heb van bouwen, weet ik wel dat je onmogelijk kunt bouwen op een plek waar de rommel niet is opgeruimd. Je moet, om echt te bouwen, dus terug naar het fundament en als er alleen nog maar puinhopen zijn, zul je die eerst moeten opruimen.

Je voelt wel aankomen dat het natuurlijk niet blijft bij de geschiedenis van Israël. Ik wil de vraag ook doorvertalen voor ons nu. Wat maakt dat Nederland helemaal losgeraakt is van God en dat er wetgeving is dat niet anders kan, dan dat het Gods oordeel over ons afroept. Ik denk niet dat ik in details hoef te treden, maar denk alleen maar aan wetgeving waar wij over leven en dood gaan, wetgeving die op het gebied van relaties, die op allerlei manieren haaks staat op Gods Woord en dan hebben we het nog niet eens over God, Die voor velen geen enkele rol van betekenis meer speelt. Hoe komt het dat de samenleving, net als de stad in puin ligt? Ligt dat aan vijanden? Ligt dat aan de keuzes van onze regering? Of moeten we, als we echt willen bouwen aan ons land, ook eerst terug naar het fundament en als dit in puin ligt, moeten we dan ook niet eerst puinruimen. En ik zeg je, dat is echt niet populair om dit zo te zeggen! Want dat betekent dat we niet naar een samenleving moeten kijken die grotendeels weg van God lijkt te zijn, maar we zullen dus eerst dieper moeten kijken naar de oorzaak. En weet je wat Nehemia dan doet? Nehemia begint met te zeggen tegen God dat hij belijd dat de Israëlieten hebben gezondigd. Hij begint met de erkenning dat ze de afgoden zijn gaan dienen.

Bij Nehemia ligt niet de oorzaak in Babel, niet bij vijanden. Zelfs dat degenen die nu terug zijn en het moeilijk hebben, daarvan ligt de oorzaak niet in het ontbreken van een functionerende samenleving en een veilige stad, de oorzaak ligt bij de zonden van de Israëlieten die Gods Eigen volk zijn. En ik geloof dit: God zit niet te wachten op onze gebeden waarin we vertellen hoe erg het met onze samenleving is gesteld, het gaat Hem niet om gebeden waarin we onze nood klagen over onze steden, waar veiligheid en geborgenheid ontbreekt, maar God wacht in de eerste plaats op onze gebeden waarin we belijden dat de oorzaak is begonnen op het geestelijke terrein. Net als in Israël ligt de oorzaak bij het geestelijke verval. Toen Israël afgoden ging dienen en niet meer gehoorzaam was aan God en God, niet langer God meer mocht zijn, ging het mis. En nu wij... Het ging mis toen wij onze eigen godsdiensten gingen creëren, toen God uit beeld verdween op allerlei manieren. Soms door de zondige mens in het middelpunt te zetten, soms door onze moralen te promoten, nog vaker door in verdeeldheid met elkaar te leven, maar het ging echt mis mis toen Jezus uit het middelpunt verdween. Als wij willen dat onze kerk en onze samenleving weer gezond wordt, zullen we, als gelovigen, moeten willen beginnen om puin te ruimen en net als Nehemia tegen God te zeggen: "Wij, de kerk, de gelovigen, wij zijn fout geweest". 

Gebed: Heer, God van hemel en aarde, God van alle genade en waarheid, wij erkennen dat wij gezondigd hebben en dat daardoor er zoveel gevolgen zijn. Wij verlangen naar een opwekking, maar erkenning eerst dat wij de oorzaak zelf zijn. Heer, ik wil U weer in het centrum stellen van alles.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

12 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)
06 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Heesselt (PKN)
13 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp (Herv)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Moet je iedereen over Jezus vertellen? (2)

Thema: Vragen staat vrij

"En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars" (Efeze 4:11)

Hoe win je mensen voor Jezus en moet je daarvoor dan echt de straat op? Dat was de vraag zoals we er vorige keer ongeveer mee begonnen. Jezus zei: “Ga heen, onderwijs alle volken”, maar we zagen ook dat dit vooral voor de apostelen gold. Hoe win je nu iemand voor Jezus? Alleen al die vraag bezorgt je misschien wel kriebels, want dat winnen voor Jezus voelt als zieltjes winnen en het voelt als iets waar iets gedwongens in zit voor degene die je zou winnen. Dus zullen we die term ‘winnen’ maar eens niet meer gebruiken? Hoe maak je iemand enthousiast voor Jezus en Zijn Koninkrijk? Dat klink heel anders!

Op welke manier zorg je ervoor dat iemand die niets met Jezus heeft, belangstelling voor Hem gaat krijgen? Niet omdat we iemand willen dwingen, maar wel omdat we weten dat er zonder Jezus geen leven is. Dat woord ‘winnen’ geeft vaak een gevoel dat het om een doel gaat, terwijl het ons er vooral om gaat dat we iedereen echt gunnen wat wij hebben ontdekt in de relatie met God. Wellicht komt de gedachte op waarom ik zoveel nadruk leg op de woordkeus. Om te ontdekken welke manier Gods Geest bij jou kan gebruiken om iemand verlangend en enthousiast voor Jezus te maken, moet je eerst de vraag eens stellen op welke manier jij ergens enthousiast voor wordt.

Misschien ben jij niet gelovig opgegroeid en weet jij precies waardoor jij uiteindelijk je hart aan Jezus gaf, maar als je heel je leven in de kerk hebt gezeten en je geleidelijk aan tot geloof bent gekomen, is die vraag misschien heel lastig. Denk daarom eens na wat bij jou interesse op zou wekken om je verder in het geloof te verdiepen? Wat zou jou raken, omdat wat Jezus je te bieden heeft, veel verder gaat dan wat ook in deze wereld.

Als de eerste gemeente alles met elkaar deelt raakt dat veel mensen, terwijl op een ander moment een preek van Petrus impact heeft. Maar wie zouden er geweest zijn bij die preek van Petrus? Dat waren wellicht mensen die bewust in Jeruzalem waren vanwege godsdienstige verplichtingen. Als Paulus, later op de Areopagus mensen in beweging ziet komen waren dat filosofen die hij op een filosofische manier aansprak. Dat paste ook wel bij Paulus.

Wat raakt jou? En ga dat nu eens als uitgangspunt nemen om anderen enthousiast te maken voor Jezus. Als het nu zo is dat jij geraakt wordt door de liefdevolle navolging van Jezus, zou dat jouw manier mogen zijn om anderen mee te nemen naar Jezus? Niet prekend, maar omdat ze onvoorwaardelijke liefde bij jou zien. Omdat jij zonder oordeel mensen wilt liefhebben raak jij het meest de mensen in de goot waar iedereen zijn hoofd voor omdraait, maar jouw liefde voor die mensen maakt hen geïnteresseerd in de reden waarom jij hen lief wil hebben. En dan hoef je nog geen woord over Jezus gezegd te hebben.

Als Paulus aan de gemeente in Efeze duidelijk maakt dat er vijf bedieningen zijn, dan zegt hij dat degenen met een bediening er zijn om anderen toe te rusten tot dienstbetoon. Dat betekent dat er in de gemeente dus vijf soorten mensen zijn. Apostelen met visie, evangelisten met werfkracht, herders die liefdevol zich om kwetsbare schapen bekommeren, profeten die bijzondere leiding van God hebben om in specifieke situaties te handelen en leraren die onderwijs geven. Kennelijk is het dus logisch dat deze vijf bedieningen zo in de gemeente aanwezig zijn, dat daarop moet worden toegerust. Zo zie je dat jij helemaal niet de straat op hoeft als je geen gave van evangelist hebt. Jij mag het Koninkrijk van Jezus brengen op een manier die bij jou past. Bemoedig jij graag, breng dan zo Jezus dichterbij, onderwijs jij graag, zoek dan daar op welke manier jij Jezus dichtbij kunt brengen en als jij graag zorgt, zet daar dan nieuwe stappen in om mensen door jou in aanraking met Jezus te brengen. En ben jij creatief? Misschien is dat jouw profetische manier om mensen te raken met Wie Jezus is.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu