Aanvalswapen

Thema: Kracht van gebed

“Terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.” (Efeze 6:18)

Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. (1 Timotheüs 2:1 en 2)

Ben je ondertussen al een beetje warmgelopen voor je gebedsbediening? Gebed is niet iets voor mensen die verder niets meer kunnen betekenen, jouw gebed is een bediening waardoor God wil werken en daarom is het zo belangrijk dat ons gebed serieus hoog op de agenda staat. Dat dit lastig is, is niet vreemd, want de vijand weet als wij gaan bidden, dan verandert er echt iets. Jouw gebed zet echt iets in beweging. We zagen het al bij Abraham, Mozes en Job, maar nog meer bij Elia. Wat een gebed doet, overtreft onze verwachtingen. We geloven wel dat bij God alles mogelijk is, maar dat Hij ons gebed daarbij gebruikt, dat besef moet vaak nog veel dieper landen.

Laat ik even twee oproepen van Paulus noemen en bedenk daarbij eens dat het gebed waar hij het over heeft, over jouw gebed gaat! Het gaat om die strijd die jij voert door je gebed. Jouw strijd die je voert door als kind van de Vader, je Vader erbij te roepen, die strijd die jij voert door als soldaat in het leger van Jezus werkelijk op te staan in geloof dat als jij bidt, je Vader in de hemel hoort en daarnaar wil handelen.

Paulus noemt aan het einde van de geestelijke wapenrusting het gebed. De geestelijke wapenrusting is nodig om ons te sterken in de Heer èn hij is bedoeld om ons te sterken in de sterkte van Zijn kracht. Als jij dus de geestelijke wapenrusting gebruikt, dan word je gesterkt in de sterkte van Gods macht. Je ervaart dus Gods macht op het moment dat je als een soldaat doet wat je moet doen. Paulus zegt dat je de geestelijke wapenrusting moet aandoen. En als hij dan de hele wapenrusting heeft genoemd, zegt hij: “Terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen”.

Het gaat dan eerst over dat woordje ‘terwijl’. Dus terwijl je die geestelijke wapenrusting gebruikt, bid je. Dat is niet iets dat op het eind van de geestelijke wapenrusting nog een laatste zetje is, maar Paulus noemt hier het gebed als iets dat je doet, terwijl je al die andere dingen doet. Als je het harnas aantrekt, ben je aan het bidden, als je de helm op je hooft zet en hoopt op je zaligheid, dan bid je. Als je het Woord spreekt als een proclamatie, dan bid je.

Het gaat om het gebed waarmee je de hele geestelijke wapenrusting eigenlijk draagt. Je bidt doorlopend en ondertussen doe je ook de geestelijke wapenrusting er nog bij. Dat gebed is voor de heiligen, zeker bij de brief aan Efeze. Maar tegen Timotheüs zegt Paulus dat diezelfde gebeden en smekingen gedaan moeten worden voor iedereen die hooggeplaatste functies bekleed, voor koningen, maar ook omdat God wil dat alle mensen zalig worden.

Even terug naar die geestelijke wapenrusting. Het gaat daar over de soldaat die jij bent als discipel van Jezus. Het gebed dat Paulus daar dus noemt gaat ook over jou als discipel van Jezus en soldaat in Zijn leger. Het gebed is niet een sluitpost, maar het gebed is er altijd, terwijl de geestelijke wapenrusting heel specifiek is, net waarmee je wordt aangevallen. Je zou kunnen zeggen dat het zwaard van het Woord het enige aanvalswapen is, maar dat is maar de vraag. Is de proclamatie van het Woord een aanvalswapen? Of is ook dat een verdedigingswapen? Zodra je de waarheid uitspreekt moet de vijand vluchten, maar gebed zet alles in het perspectief van het Koninkrijk van Jezus en voorbede is dus iets wat niet een bijzaak is, maar een hoofdzaak. Juist gebed is ons aanvalswapen.

Wij hebben in onze tijd de Elia’s nodig die bidden voor doorbraken. Geen twijfelende bidders die er maar het beste van hopen, maar bidders die in vol geloof Gods kracht willen ervaren om juist daardoor gesterkt te worden. Gesterkt in je geloof, doordat je ziet wat er gebeurt. Dat er regen komt op je gebed, dat koningen tot besef komen dat God leeft, dat heiligen bescherming ervaren en dat satan uiteindelijk wordt tegengestaan door onze gebeden en dat het Koninkrijk van Jezus steeds verder zal doorbreken.

Gebed: Heer, ik bid met de wetenschap dat U mij hoort en dat U mijn gebed gebruikt in de geestelijke strijd waar we middenin staan. Laat Uw Koninkrijk kome!

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu