Bidden voor de ander

Thema: Kracht van gebed

"Nu dan, geef de vrouw van die man terug, want hij is een profeet! Hij zal voor u bidden, zodat u in leven blijft. Als u haar echter niet teruggeeft, weet dan dat u zeker zult sterven, u en al wat van u is." (Genesis 20:7)

​Neem daarom zeven jonge stieren en zeven rammen voor u, en ga naar Mijn dienaar Job. Breng brandoffers voor u en laat Mijn dienaar Job voor u bidden. Want alleen zijn gebed zal Ik aannemen, zodat Ik met u niet doe naar uw dwaasheid; want u hebt niet juist over Mij gesproken, zoals Mijn dienaar Job. (Job 42:8)

Wat is nu eigenlijk bidden als je dat bekijkt vanuit de geestelijke strijd? Dan blijkt dat gebed iets is waarbij jij en ik meewerken in Gods plan. God is en blijft soeverein en absoluut niet van ons afhankelijk, maar Hij kiest ervoor om het niet zonder ons te doen. Zeker in de geschiedenis bij Elia leek God al besloten te zijn om weer regen te geven, maar het gebeurde pas toen Elia daarvoor ging bidden. Ik neem je mee naar nog twee van die opmerkelijke momenten van gebed. Daaruit blijkt hoeveel jij en ik te bepalen hebben in wat God uitvoert.

Het gaat om de situatie van Abraham met Abimelech en Job met zijn vrienden. Beide geschiedenissen hebben en sterke overlap als het gaat om vergeving die God schenkt, maar dat pas geeft als er gebeden is. Tegelijk blijf je er een gevoel aan overhouden waarbij je denkt: Moest dit nu echt zo?

Abraham was een vreemdeling in Gerar en hij ziet zijn vrouw Sara en beseft dat zij een mooie vrouw is. Om zichzelf te beschermen zei Abraham dat Sara zijn zus was. Deels klopte dit wel, want ze was een halfzus van hem, maar zij was vooral zijn vrouw en zo had hij haar moeten beschermen. Omdat Abimelech hier niets van weet, neemt hij Sara mee en wil haar tot vrouw hebben. Er valt nog net niets voor tussen Abimelech en Sara, mede omdat God een droom geeft aan Abimelech en daar Zijn hand tussenhoudt. God zegt in die droom zelfs dat Abimelech het met een oprecht hart doet en niet met verkeerde bedoelingen. En dan is de opdracht van God in die droom: “Geef die vrouw terug en laat Abraham voor je bidden, zodat je in leven blijft”. En daarnaast waren kennelijk alle vrouwen en slavinnen van Abimelech onvruchtbaar geworden vanaf dat moment.

Is dat niet uiterst vreemd? Als er iemand op zijn kop had moeten krijgen was het Abraham wel geweest. En het tweede verhaal is bij Job. Drie van zijn vier vrienden hadden op niet mis te verstane wijze verteld dat Job het niet goed had gedaan. Alleen Elihu krijgt aan het eind van het boek niet van God te horen dat hij het fout heeft gedaan. De andere drie vrienden wel. God zegt zelfs dat Zijn toorn is ontbrand tegen hen. En dan komt de opdracht dat ze zeven stieren en zeven rammen moeten offeren en Job zal voor hen bidden. En God belooft dat Hij het gebed van Job zal aannemen, zodat Hij niet zal doen naar de dwaasheid van die vrienden.

Twee keer iemand die bidt voor vergeving van de ander. Kon God dan niet vergeven zonder dat gebed? Ik neig ernaar om te zeggen: “Nee, God kon niet vergeven, zolang Abraham en Job daar niet om vroegen”. Uiteindelijk had Abimelech niets fout gedaan en ook de vrienden van Job hadden oprecht het beste wel voor gehad met Job. En toch is de vergeving afhankelijk van Abraham en Job.

Je kunt natuurlijk zeggen dat dit ook te maken heeft met de vergeving is Abraham en Job schenken omdat hen onrecht is aangedaan, maar over dat punt heeft God het in beide gevallen niet. God geeft alleen de opdracht om voor de vergeving te bidden door Abraham en Job. Dit zegt dus nogal iets over onze rol in vergeving voor de ander, maar het zegt er dus ook weer heel duidelijk iets over dat wat God pas doet op het moment dat jij en ik, als kinderen van Hem, hiervoor bidden. Dit zegt niet dat wij voor de vergeving van iedereen moeten bidden, maar het zegt iets over Gods handelen in concrete situaties waarin onze rol van doorslaggevende betekenis is. Dat zie je ook nog eens als er staat dat de vrouwen en slavinnen van Abimelech weer vruchtbaar worden. Zo krachtig werkt gebed en de vraag is of jij op deze manier durft te geloven in de kracht van jouw gebed. Niet omdat het om jou moet gaan, maar wel omdat God het niet zonder jou wil doen!

Gebed: Heer, het is zo bijzonder dat U ervoor kiest om mensen te gebruiken, terwijl U ook kan kiezen om ons helemaal niet te gebruiken. Dank U wel dat ik, als Uw kind, echt een toegang tot Uw Vaderhart heb om het verschil te mogen maken.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu