Belijden

Thema: Kracht van gebed

"En het volk kwam naar Mozes toe. Zij zeiden: Wij hebben gezondigd, want wij hebben tegen de HEERE en tegen u gesproken. Bid tot de HEERE dat Hij de slangen van ons wegneemt. Toen bad Mozes voor het volk." (Numeri 21:7)

"Laat Uw oor toch opmerkzaam zijn, en Uw ogen open, om te luisteren naar het gebed van Uw dienaar, dat ik heden dag en nacht voor Uw aangezicht bid voor de Israëlieten, Uw dienaren. Ik belijd de zonden van de Israëlieten, die wij tegen U begaan hebben. Ook ik en mijn familie, wij hebben gezondigd." (Nehemia 1:7)


We zagen al het gevolg van het zwijgen van David en wat er veranderde toen hij zijn zonden beleed. In het veel grotere geheel zien we ook zoiets bij Israël gebeuren. Vanaf de eerste dag dat de Heer met Israël was begonnen als zijn eigen volk, is het altijd wat geweest. Telkens weer was Israël ongehoorzaam en God heeft eindeloos veel geduld gehad. God greep soms wel in met kleine straffen, maar uiteindelijk was God heel geduldig en liet Hij zich ook meerdere keren verbidden. Ik neem je deze keer nog even mee in twee geschiedenissen in het Oude Testament. En vaak wordt dan gezegd dat God in het Nieuwe Testament niet meer zo ingrijpt als in het Oude Testament. Maar ik wil je vragen om die mening nog even te parkeren. Er is zeker verschil hoe God in het Oude Testament reageert op zonden en hoe Hij dat in het Nieuwe Testament doet, maar het is de vraag of je daarmee kunt zeggen dat God het niet meer doet. Hoe God reageert in het Oude Testament is namelijk wel naar Gods karakter van gerechtigheid. Gods geduld is namelijk ook een keer gewoon echt op.

Eerst even de geschiedenis van Israël in de woestijn. In Numeri 21 lezen we dat Israël eerst een grote overwinning behaalt op de Kanaänieten, maar vervolgens slaan ze weer aan het klagen, ze zijn het zat in de woestijn en zeggen hardop dat ze liever in de slavernij waren gebleven in Egypte dan dat ze nu bevrijd waren. Ze verdenken God er zelfs van dat Hij hen wil laten sterven. Op dat moment is de maat vol. Ze wantrouwen openlijk God en God stuurt giftige slangen. Iedereen die gebeten wordt gaat snel dood. Dat is het moment dat het volk tot inkeer komt en aan Mozes vraagt om voor hen te bidden. Je kent het verhaal ongetwijfeld. Mozes moet een slang van koper maken en iedereen die naar die slang kijkt blijft leven. Israël kwam tot inkeer en toonde berouw. Maar vergeet niet dat God hier niet een lieve God is die alles door de vingers ziet. Pas op het moment dat het volk berouw toont, komt er een omkeer. Over schuldbelijden gesproken. En dit schuldbelijden is een vorm van gebed.

Later is het met het volk nog niet veel beter. Er is zonde op zonde geweest. Goddeloze gedrag, afgodendienst en iedere keer gaf God een richter die weer voor herstel kwam zorgen, nadat het volk gezegd dat dat ze fout waren geweest. Uiteindelijk gaat het zover dat Gods geduld helemaal op is en het volk gaat in ballingschap. En midden in die ballingschap komen we Nehemia tegen. En hij hoort daar in de ballingschap over degenen die in Israël zijn achtergebleven en niet zijn weggevoerd. Met hen gaat het heel slecht en Jeruzalem, de stad van God ligt in puin. Kijk dan eens wat Nehemia gaat doen. In Nehemia 1:6 staat dan dat Nehemia begint te bidden. Waar begint dat gebed mee? Dat gebed begint met de schuldbelijdenis voor het hele volk. Namens Israël begint Nehemia de zonden van het volk te belijden en spreekt hij God aan op Zijn trouw. Wat gebeurt er op dat gebed? Nehemia is als schenker bij de koning en die ziet dat het gezicht van Nehemia somber staat. Dat had zomaar de doodstraf kunnen opleveren, maar dat gebeurt niet en Nehemia vertelt over zijn zorgen en verdriet. En op dat moment mag Nehemia terug naar Jeruzalem om de stad weer op te bouwen.

Het zijn reacties van God op het belijden van zonden. Ik weet niet hoe God denkt in gevolgen op zonden, straf en wat daar meer bij hoort. Maar als ik mijn Bijbel lees zie ik wel dat God reageert op zonden, maar ook dat Hij reageert op een gebed van schuldbelijdenis. Dit kun je niet zomaar negeren als je echt de kracht van gebed wilt leren kennen. Oprecht voor God staan, zuiver zijn ten opzichte van God, dat is fundamenteel belangrijk als het gaat over het bidden om doorbraken.

Gebed: Heer, U reageert op ons leven. U blokkeert soms wegen omdat ons leven niet op orde is, maar U reageert ook als wij ons leven opruimen. Het is niet te begrijpen hoe U daarin denkt, maar we zien in Uw Woord wel wat er gebeurt als we deze principes toepassen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu