Gebed vraag ook prioriteit

Thema: Kracht van gebed

"En ‘s morgens vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op, ging naar buiten en begaf Zich naar een eenzame plaats, en bad daar." (Markus 1:35)

Ga in je binnenkamer om intimiteit te zoeken met je Vader in de hemel en zoek daarvoor een plek waar je je kunt afzonderen, dat was de conclusie die we trokken bij de woorden van Jezus waar Hij zegt dat we in onze binnenkamer moeten gaan om te bidden. Nu is dat woord 'binnenkamer' misschien wel een lastige voor jou. Lang niet iedereen heeft een plek in huis waar je je terug kunt trekken. En hoe deed Jezus dat eigenlijk zelf? Nou, als je wilt weten welke prioriteit je moet geven aan je binnenkamer, dan moet je gewoon even naar Jezus kijken en hoe Hij dit deed. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar een argument als 'te druk' of 'geen tijd' hebben wij heel snel als het om gebed gaat. Overigens, de kringen in de kerk die het moeilijkste zijn om in stand te houden, zijn gebedskringen, ook dat zegt wel iets.

Het kan ook dat je dit herkent: Je was wel van plan om echt serieus tijd voor gebed te nemen, maar er waren net even belangrijkere dingen die om je aandacht vroegen. En ja, ik herken dit zelf ook. Gebed kost ook mij veel, want altijd is er wel iets dat de aandacht vraagt. En toch denk ik dat ik ook de vraag eerlijk mag stellen: Is er iets dat belangrijker is dan bidden? En dan moet je niet te snel reageren met 'ja maar, ik moet toch ook...', want ik denk dat je elke dag nog steeds tijd besteed aan dingen die er eigenlijk niet echt toe doen. De volgende reactie is dan dat ik heel vaak te horen krijg dat je niets moet bij God en dat de lat hoog leggen als het om gebed gaat, gelijk staat aan religie. Soms ga ik daarover dan de discussie aan, maar vaker doe ik er maar het zwijgen toe, want als het om gebed gaat en het willen ervaren van de kracht van gebed dan heeft dit alles te maken met een wilsbesluit. Voor gebed moet je gewoon een keus maken, want anders doe je het niet.

En over prioriteiten gesproken, kijk even wat Jezus doet. Aan het begin van het Markus-Evangelie is Jezus net aan Zijn bediening begonnen. Hij heeft Zijn eerste discipelen geroepen en heeft de eerste genezingen en bevrijdingen gedaan wat doet Jezus dan? Hij doet twee dingen. In de eerste plaats staat Hij 's morgens vroeg op, terwijl het nog nacht was en ging naar een eenzame plaats om te bidden. Had Jezus niet genoeg bovennatuurlijke kracht meer? Daar zie je in ieder geval niets van. Waarom gaat Hij dan bidden? Om afgestemd te blijven met Zijn Vader en ongetwijfeld om te delen wat er allemaal gebeurde. Dus het argument dat Hij zou moeten werken, lost Hij op door diep in de nacht al uit bed te gaan om te bidden. Het tweede dat Jezus doet is dat Hij niet op de tijd let. Kijk maar, de discipelen gaan Hem achterna. Dat zou nog kunnen, maar lees dan even door waarom ze achter Hem zijn aangegaan. Iedereen zoekt Jezus en dus moet Hij terugkomen. Hij kan niet opgaan in intimiteit met Zijn Vader, want Hij moet aan het werk. De rij voor zijn deur groeit en Jezus is er niet.

Voel je aan hoe het zit met prioriteit? Al staat er voor drie weken werk voor de deur, Jezus is eerst de intimiteit met Zijn Vader gaan zoeken en vanuit die intimiteit stemt Hij opnieuw af op Zijn Vader. En wat doet Hij dan? Hij laat die rij voor de deur staan en zegt dat Hij naar de naburige plaatsen moet gaan. Daar klopt toch allemaal niets van als het om onze ja-maars zou gaan. Jezus laat ons zien dat Hij echt prioriteit geeft om eerst de intimiteit met Zijn Vader te ervaren en van daaruit verder te denken en te gaan, zelfs als dat een koerswijziging oplevert die onbegrijpelijk lijkt te zijn.

Gebed: Jezus, Uw voorbeeld is zo duidelijk en ik erken dat ik nog vaak zo makkelijk het gebed niet de prioriteit geeft die het moet hebben. Help mij om niet telkens op te gaan in de dingen waarvan ik denk dat het echt eerst moet.

 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu