Hoe hoed je de kudde?

Thema: Eerste brief van Petrus

"Hoed de kudde van God die bij u is en houd daar toezicht op, niet gedwongen, maar vrijwillig, niet uit winstbejag, maar bereidwillig." (1 Petrus 5:2)

Op welke manier moet er leidinggegeven worden aan de gemeente? Als ik een pastoraal traject met iemand doe aan de hand van een vragenlijst, is één van de vragen rond het thema 'broederbanden' hoe er in de gemeente wordt leidinggegeven. Is dat overheersend of dominant, ontbreekt de leiding of wordt er leiding gegeven op een manier van dienen? Het is opmerkelijk hoeveel mensen er dan zeggen dat dit toch wel vaak dominant is. Zeker als men bang is voor de controle. Ergens ook nog wel te begrijpen, maar als je dan naar het laatste hoofdstuk van de brief van Petrus kijkt, dan geeft dat een ander beeld.

Je kun je ook afvragen hoe belangrijk het is om het hier over te hebben, maar als hierin wat misgaat, gaat het ook echt mis. Als je dominant leiderschap hebt dat wetten en regels oplegt, dan gebeurt er niet alleen iets in het leiderschap, maar dan komt er in het hoofd van de gemeenteleden ook iets dat gevolgen heeft op de lange termijn. Dat heeft vaak alles met angst te maken. Er zijn genoeg verhalen waar men keuzes maakte omdat de dominee of voorganger zei dat het moest en waarover je dan later in gesprek gaat en het blijkt dat er een angst is gezaaid. 

Petrus stelt zich in het laatste hoofdstuk van zijn brief voor als medeouderling of oudste. Hij maakt zichzelf als één van hen en daarbij ook als hij die gezien heeft wat Jezus heeft gedaan in Zijn lijden en de heerlijkheid die zal geopenbaard worden. Het is duidelijk dat Petrus gezag heeft om over het thema 'leiderschap' iets te zeggen. Een oudste moet de kudde van God hoedden. En dat was iets dat in het leiderschap bij het Joodse volk menigmaal was verkeerd gegaan. De profeten schrijven meerdere keren over het wangedrag van de leiders. 

Een oudste moet toezicht houden op de kudde. Dat klinkt als erg controlerend, maar dat bedoelt Petrus niet. Hij denkt vanuit het perspectief van de herder. Een herder hield uit intense zorg toezicht op de kudde, maar gaf de kudde wel de ruimte om te leven. Uiteindelijk is leiderschap bedoeld om dienend te zijn. Het mag niet om winstbejag gaan en dat klinkt logisch. Als je winstbejag ziet als iets dat met geld te maken heeft is het best logisch dat Petrus dit schrijft, maar als winstbejag ook geestelijke winst is wordt het ineens een ander verhaal. Als oudsten denken dat door leider te zijn, ze een extra bonus bij God krijgen, gaat het dus ook over winstbejag. En ook als het om aanzien bij mensen gaat, dat hebben we het over winstbejag. En dan komt het ineens enorm dichtbij.

Het gaat niet om 'de baas' zijn, het gaat niet om heersen, maar het gaat om dienen. Uiteindelijk wordt een leider geroepen om dat ander sterker te maken en de ander daarvoor te dienen. Als er zo leiding wordt gegeven en de Opperherder verschijnt op de wolken van de hemel, dan zal een leider van de gemeente een onverwelkbare krans krijgen. Uiteindelijk is er dus wel winst, maar die is alleen te krijgen vanuit een dienende, bemoedigende en opbouwende rol. Ik denk dat de spiegel daarmee voor iedere oudste, ouderling of voorganger wel is gegeven. En als je gewoon een schaap van de kudde bent, durf het aan om het leiderschap in de gemeente aan te spreken op die dingen die op dit gebied misgaan, zodat we met elkaar een gemeente zijn zoals Jezus die heeft bedoeld.

Gebed: Heer, geef elke vorm van leiderschap in de gemeente, Uw dienende en liefdevolle houding. Laat U zichtbaar worden in oudsten of ouderlingen in de gemeente.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu